Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruiker instellen als standaard  (gelezen 3185 keer)

Offline zdkdick

  • Lid
gebruiker instellen als standaard
« Gepost op: 2019/01/30, 19:12:02 »
Ubuntu Bionic Beaver geinstalleerd.

twee extra gebruiker aangemaakt, waarvan de ene standaard, maar mogelijk niet goed gedaan maar kan die ook niet aanpassen.

gksu nautilus geeft niet de mogelijkheid om eigenaar aan te passen.

Hoe los ik dat op?

b.v.d. Dick

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/30, 19:29:10 »
Zee onduidelijk wat je probleem precies is.

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/30, 19:53:31 »
As je me nou!
Begrijp er niks van.
Verklaar je nader.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/30, 21:34:53 »
Hallo, als je Ubuntu (en aanverwanten) installeert, word je tijdens het begin van de installatieprocedure gevraagd naar de naam van de hoofdgebruiker van het systeem, bijvoorbeeld jozef. Hierna wordt een thuismap aangemaakt die in het bestandssysteem te vinden is onder /home/jozef.

Maak je een tweede gebruiker aan, bijvoorbeeld maria, dan wordt er een tweede thuismap aangemaakt onder /home/maria.

Van belang hier is dat gebruiker jozef niet in de map van gebruikster maria kan kijken, en vice versa. Linux zit standaard veilig in elkaar.

Gebruiker jozef kan ook niets aan de rechten van gebruikster maria veranderen en wederom, vice versa.

Het is de speciale gebruiker root die deze rechten wel heeft. In bovenstaand voorbeeld kan jozef root-rechten krijgen door zijn wachtwoord ergens in te typen, bijvoorbeeld na de terminalopdracht "sudo nautilus", of direct in de terminal door de $USER rechten te veranderen (dat wil je denk ik).

Maar zoals al gemeld, je moet wat specifieker zijn dan "ergens iets misgegaan" willen we je gericht verder kunnen helpen.


Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/30, 23:00:57 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb twee extra gebruikers aangemaakt, waarvan ik de 1 standaard rechten heb gegeven of willen geven en de andere ook beheerder rechten.
Als ik de gegevens bekijk van die twee dan zie ik het beeld zoals op de bijlage.
Aanpassen lijkt niet te kunnen of te werken.

sudo ken ik, werkt prima in een terminal.
gksu had ik begrepen dat die juist goed samenwerkt naar de grafische toepassing.
dat werkte prima in een vorige installatie

sudo gebruikt, maar werkt wel, maar geeft:
Nautilus-Share-Message: 23:05:50.908: Called "net usershare info" but it failed: Failed to execute child process “net” (No such file or directory)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 23:10:09 door zdkdick »

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/31, 11:37:47 »
In een administrator gebruiker kun je alle andere gebruikers beheren.
Een administrator met root rechten kan ook bestanden en dergelijke over de hele computer beheren, dus ook van andere gebruikers. Kijk hier wel mee uit want soms zijn de root-bestanden voor de andere gebruikersaccounts weer niet te gebruiken en gaan zaken klem lopen.

Maak je een tweede gebruiker aan, bijvoorbeeld maria, dan wordt er een tweede thuismap aangemaakt onder /home/maria.

Van belang hier is dat gebruiker jozef niet in de map van gebruikster maria kan kijken, en vice versa. Linux zit standaard veilig in elkaar.

Weet je dat zeker Paul?  ;) ^-^ ^-^ Linux staat voor openheid.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97383.msg984806#msg984806

Erg veilig tegen indringers van buitenaf wel inderdaad.

Gebruiker jozef kan ook niets aan de rechten van gebruikster maria veranderen en wederom, vice versa.

Dat klopt dan weer wel. Al kunnen de bestanden van een andere gebruiker wel gewoon gebruikt en gekopieerd worden.
Wil je er 'alles' mee kunnen doen dan is een rootgebruiker noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/31, 11:41:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/31, 11:51:28 »
Rechten van gebruikers aanpassen doe je niet met nautilus, maar wel onder "Users" in de instellingendialoog. Om "eigenschappen" van een andere gebruiker aan te passen in die dialoog, druk je eerst de "Unlock" knop. Dan kan je de andere gebruiker "opwaarderen" tot beheerder door de knop Beheerder te klikken. Natuurlijk kan je dat allen doen vanuit een account met beheerdersrechten. Als je ingelogd bent als een gebruiker zonder beheerdersrechten, dan zal de knop "Unlock" niet beschikbaar zijn.

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/31, 12:17:33 »
Weet je dat zeker Paul?  ;) ^-^ ^-^ Linux staat voor openheid.
Hé je hebt gelijk! Ik werk altijd met een enkele gebruiker op mijn pc's, maar als ik het me goed herinner was dat vroeger anders, misschien op Fedora? Ik weet tamelijk zeker dat gebruikerA zonder root-bevoegdheden niet in de bestanden van gebruikerB kon kijken, en andersom. Dat leek me de correcte aanpak. Dat dit nu standaard anders is, verbaast me nogal.

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/31, 13:42:37 »
Hier op Ubuntu en Lubuntu zo. Het verbaasde mij ook totaal toen Pjotr dat topic opende en ik was er ook niet echt blij mee want ik vind het te open.

Ik heb toch wat mappen afgeschermd waar privegevoelige en zakelijke bestanden in staan waar ook mijn kids niet alles van hoeven te weten uit bescherming voor hunzelf. Je weet wel, grote mensen zaken.

Gelukkig kan de gast-gebruiker niet systeembreed rondkijken. Dat zou een onvergefelijke stap te ver zijn.

Rechten van gebruikers aanpassen doe je niet met nautilus, maar wel onder "Users" in de instellingendialoog.
Dat kan wel als je gebruikersrechten voor bestanden aan wilt passen, maar dat is inderdaad wel een aparte weg om de werking van linux en rechten heen.
Hier geregeld op gebruikersniveau, en een gedeelde map waar iedereen automatisch rechten verkrijgt op de bestanden daarin.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/31, 13:50:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/31, 21:20:55 »
Wederom bedankt voor alle reacties en uitleg.

Ik heb linux bestanden (archief) op mijn Usbhd500 gezet.

Toen ik na de nieuwe installatie, naar de eigenaar keek, stond er zoiets als user 1 en 2.
Nadat ik de twee extra gebruikers op het nieuwe systeem had aangemaakt, bleek dat er een wisseling was ontstaan.
(Als ik de andere volgorde gedaan had niet denk ik.)

Generale rechten regel ik dus correct met 'users', maar de eigenaar corrigeren, dan dacht ik toch goed te zitten met nautilus met root rechten.
Maar hoe start ik dit het beste?
 
Ik weet dat dan ik goed moet weten wat ik doe.

Maar dan ben ik er nog niet die schijf koppelt zich aan via media en alleen de hoofd gebruiker kan op deze schijf.

Hoe maak de extra persoonlijke map ook standaard voor die gebruiker toegankelijk?

Ik was ook dash gewoon geraakt(stond ook links bovenaan), maar na installatie en starten krijg ik dit in een terminalvenster:
2019/01/31 21:07:46.179782 main.go:154: description of sign's "k" is lowercase: "naam van de te gebruiken sleutel, gebruik anders de standaardsleutel"
2019/01/31 21:07:46.179923 main.go:154: description of install's "dangerous" is lowercase: "installeer het opgegeven snapbestand zelfs indien er geen vooraf erkende handtekeningen voor zijn, hetgeen betekent dat het niet werd geverifieerd en dus gevaarlijk zou kunnen zijn (--devmode impliceert dit)"
$ ^C
Waarom is dat?
Kan hem ook alleen  maar starten vanuit de geinstallerde ubuntu  software
« Laatst bewerkt op: 2019/02/02, 22:14:13 door zdkdick »

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/02, 22:07:13 »
Na veel lezen kwam ik tegen dat pksu vervangen is door pkexec, maar ik kreeg het idee dat het hele path ervoor moet.
Maar hoe is dat dan?
zandijk@zandijk-500-110ed:~$ pkexec nautilus
Unable to init server: Kon niet verbinden: Verbinding is geweigerd

(nautilus:7285): Gtk-WARNING **: 21:51:38.506: cannot open display:

b.v.d. Dick

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/02, 22:13:03 »
.

Offline jolo

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #12 Gepost op: 2019/02/03, 07:19:59 »
Dat komt omdat pkexec niet "out of the box", met grafische applicaties werkt. Hoe je pkexec met nautilus en gedit kunt gebruiken, staat uitgelegd in deze Engelstalige hyperlink http://www.webupd8.org/2015/03/how-to-run-gedit-and-nautilus-as-root.html


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #13 Gepost op: 2019/02/04, 19:23:27 »
Jolo hartelijk dank.

Is bijna helemaal gelukt.
 nu nog deze klacht wegwerken...

b.v.d. Dick

is denk ik helemaal gelukt.
 naulilis aanmaken in de verborgen config van root.

Nogmaals dank.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/04, 19:31:09 door zdkdick »

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #14 Gepost op: 2019/02/05, 18:57:20 »
Wie past deze nog aan met de info hier boven genoemd.

https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo?action=show&redirect=community%2Fsudo

Met vertaal heb ik het bovenste verhaal vertaald en daarna begreep ik de rest.

Taal daar blink ik niet in uit.


Offline jolo

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #15 Gepost op: 2019/02/05, 19:25:58 »
In principe zou je niet zelf handmatig mappen behoren aan te maken, in de /root/.config
Want die map nautilus, die zou al automatische behoren te worden aangemaakt, nadat je nautilus met root rechten hebt gestart.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #16 Gepost op: 2019/02/05, 19:59:40 »
Jolo nogmaals bedankt.

Ik probeerde eerst .config aan te maken, maar die bestond al. O ja hidden aanzetten en nautilus maken.
Maar ik ben het met je eens, dat mag best automatisch, maar omdat je zelf moet aanloggen kan dat niet zo in een script denk ik.

Groet Dick

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #17 Gepost op: 2019/02/05, 20:55:07 »
zandijk@zandijk-500-110ed:~$ pkexec nautilus
sys:1: PyGIWarning: Nautilus was imported without specifying a version first. Use gi.require_version('Nautilus', '3.0') before import to ensure that the right version gets loaded.

** (nautilus:3882): WARNING **: 20:13:08.939: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory

** (nautilus:3882): WARNING **: 20:13:08.939: Unable to get contents of the bookmarks file: Error opening file /root/.gtk-bookmarks: No such file or directory
Nautilus-Share-Message: 20:13:09.058: Called "net usershare info" but it failed: Failed to execute child process “net” (No such file or directory)

Geeft toch nog of weer klacht.
bestand .gtk-bookmarks aangemaakt en in root gezet, de rechten aangepast naar root.

Klaagt verder bij volgende opstart:

sys:1: PyGIWarning: Nautilus was imported without specifying a version first. Use gi.require_version('Nautilus', '3.0') before import to ensure that the right version gets loaded.
Nautilus-Share-Message: 20:29:15.857: Called "net usershare info" but it failed: Failed to execute child process “net” (No such file or directory)

Hoe lost ik dat weer op, ik snap de melding niet.
Ik zat nog in het spoor van de terminal start van nautilus, is niet nodig.
Als je nautilus open hebt kan je door rechts te klikken open as administrator kiezen, krijg je een tweede versie met meer rechten.
Ook de config bestanden kan je bewerken met edit as administrator.

Ja als je het snapt is het ook logies.

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #18 Gepost op: 2019/02/06, 13:57:32 »
Hernoem de map /.config/nautilus/ eens (bv in /.config/fautilus/ ).
Als je daarna Nautilus opstart wordt er een nieuwe configmap /.config/nautilus aangemaakt met standaard waardes welke goed zouden moeten zijn.

Lukt dit dan gooi je de fautilus map weg en klaar (of je bewaard hem nog even voor de zekerheid). En lukt het niet dan gooi je de nieuwe nautilus map weg en verander je fautilus weer in nautilus en ben je weer terug (bij af in dit geval).

Dit is een beetje een trucje en werkt handig en makkelijk. Programma's waar géén persoonlijke gegevens in opgenomen zijn kun je zo wel prima en simpel herstellen/resetten naar standaardsettings.
Dus NOOIT DOEN met programma's waar WEL GEGEVENS in staan, zoals Thunderbird (emails), Firefox (bladwijzers) en ga maar door.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/06, 14:01:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #19 Gepost op: 2019/02/06, 14:11:41 »
Partyrabbit bedankt voor je reactie.

Ik begrijp wat je voorsteld, maar ik was inmiddels al tot inzicht gekomen.
Ik herhaal:
Ik zat nog in het spoor van de terminal start van nautilus, is niet nodig.
Als je nautilus open hebt kan je door rechts te klikken open as administrator kiezen, krijg je een tweede versie met meer rechten.
Ook de config bestanden kan je bewerken met edit as administrator.

Ja als je het snapt is het ook logies.

Groet,
Dick

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #20 Gepost op: 2019/02/06, 14:42:11 »
Als je nautilus open hebt kan je door rechts te klikken open as administrator kiezen, krijg je een tweede versie met meer rechten.

Dat is nieuw. Bij mij in Xenial werkt dat nog niet.

Maar dan nog heb je nautilus niet nodig voor het toebedelen van gebruikersrechten. Zie reactie vanadium.
Wat wil je dan eigenlijk precies gaan doen zo?

Rechten van gebruikers aanpassen doe je niet met nautilus, maar wel onder "Users" in de instellingendialoog. Om "eigenschappen" van een andere gebruiker aan te passen in die dialoog, druk je eerst de "Unlock" knop. Dan kan je de andere gebruiker "opwaarderen" tot beheerder door de knop Beheerder te klikken. Natuurlijk kan je dat allen doen vanuit een account met beheerdersrechten. Als je ingelogd bent als een gebruiker zonder beheerdersrechten, dan zal de knop "Unlock" niet beschikbaar zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline zdkdick

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #21 Gepost op: 2019/02/06, 16:01:06 »
partyrabbit
Ik merk dat rechten snel spraakverwarring geeft.
In de zin van twee soorten gebruikers, maar ook bij iedere map en bestand heb je een rechten tab. Userrechten en filerechten.
Ik heb een UsbHd schijf in gebruik met ext4 file systeem.
Maar bij aanmaak van de extra 2 users had ik de andere volgorde moeten nemen.
Dus de archiven waren verwisseld als het ware.
Door de eigenaar aan te passen corrigeer ik dat dan.
Dat soort wijzigingen die ik goed begrijp wil en kan ik doen.

Groet,

Dick

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #22 Gepost op: 2019/02/06, 16:10:18 »
Thanks voor de verduidelijkende toelichting.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wowo

  • Lid
Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #23 Gepost op: 2019/02/06, 16:20:02 »
Als je nautilus open hebt kan je door rechts te klikken open as administrator kiezen, krijg je een tweede versie met meer rechten.
Ook de config bestanden kan je bewerken met edit as administrator.

Ik werk ook met Ubuntu 18.04 LTS maar die mogelijkheden die jij beschrijft heb ik (gelukkig) niet.
Als ik in Nautilus ben en vervolgens met de rechter muisknop klik dan zie wel een popup scherm maar daar staan deze zaken niet bij. Wel kan ik kiezen voor "In terminal openen" en dan zie ik gewoon de terminal met als beginpunt de persoonlijke map.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: gebruiker instellen als standaard
« Reactie #24 Gepost op: 2019/02/06, 16:51:56 »
Als je nautilus open hebt kan je door rechts te klikken open as administrator kiezen, krijg je een tweede versie met meer rechten.
Ook de config bestanden kan je bewerken met edit as administrator.

Ik werk ook met Ubuntu 18.04 LTS maar die mogelijkheden die jij beschrijft heb ik (gelukkig) niet.
Als ik in Nautilus ben en vervolgens met de rechter muisknop klik dan zie wel een popup scherm maar daar staan deze zaken niet bij. Wel kan ik kiezen voor "In terminal openen" en dan zie ik gewoon de terminal met als beginpunt de persoonlijke map.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104892.msg1028552#msg1028552
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"