Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista verwijderen uit dual boot met Ubuntu.  (gelezen 889 keer)

Offline John1946

  • Lid
Vista verwijderen uit dual boot met Ubuntu.
« Gepost op: 2008/10/31, 20:10:05 »
Mede Ubuntu gebruikers.

Ik heb een maandje geleden Ubuntu 8.04 naast Vista op mijn HP laptop gezet.
De Vista partitie dus verkleind en ruimte gemaakt voor Ubuntu.
Ik heb dus nu 1 Vista partitie als C opstart, 1 HP recovery Partitie, 1 Ubuntu partitie, 1 swap en 1 home partitie.
Alles draait als een trein en ik kan ook bij mijn windows mappen.
Ik heb me dus verder verdiept in Ubuntu 8.04 en het bevalt me zo goed dat ik van plan ben om Vista er af te gooien.
Ik heb via Acronis van alles images gemaakt voor het geval dat.

Mijn vraag is nu of ik de Vista partitie gewoon kan formatteren en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan de Ubuntu partitie.
Ik heb ook in Vista een poosje met Vmware gewerkt, ook geen enkel probleem. Vmware gebruikt dan de hardware van Vista.
Is het nu zo dat alle stuurprogrammaƛ voor de hardware ook in Ubuntu zitten, zodat alles het blijft doen als ik Vista eraf haal.

Ik heb een Grub editor om Grub aan te passen na het verwijderen van Vista.

Groeten,

JohnS
Alleen wie zich op weg begeeft, doet ervaring op.

Vista verwijderen uit dual boot met Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/31, 21:42:46 »
Ik neem aan dat je een "echte" dual boot hebt en niet een Wubi installatie hebt ander werkt onderstaande niet en raak je alles kwijt. Maak voordat je met het formatteren in de weer gaat altijd een backup van je gegevens, beter mee verlegen dan om verlegen. :)
Je kan Vista gewoon EXT3, Linux formaat, formatteren met Gparted van de Ubuntu live cd of met Gparted Live, hier te downloaden en op een cd branden en hiervan op te starten, http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 neem de iso.
Laat voorlopig de Recovery er opstaan tenzij je de Vista CD hebt, kan je in ieder geval altijd terug als je dit wilt.
Na het formatteren je mag het ook op unlockad( o.i.d) laten staan word dat stukje grijs en kan je deze toevoegen aan bijv aan je /home.
Linux(lees Ubuntu) gebruikt eigen drivers, Windows drivers worden sporadisch via Wine gebruikt om bijv lastige Wifi kaartjes aan de praat te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der BeschrÀnkung zeigt sich der Meister.

Offline John1946

  • Lid
Vista verwijderen uit dual boot met Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 11:02:43 »
Hallo Gijs,

Ik heb inderdaad een echte dual boot en zoals ik mailde alles op image staan, ook de Recovery partitie. Aangezien ik nogal eens iets uitprobeer heb ik hier veel plezier van. Gparted heb ik ook op cd staan dus wat dat betreft alles voorhanden. Dus ik ga de Vista partitie op Ext3 formatteren en dan of wel toevoegen aan de /home partitie of een deel nog aan de Ubuntu partitie als ik het goed begrijp.
En voor wat de drivers betreft krijg ik dus geen problemen. .
Ik dank je voor het antwoord en zal het uitproberen.
Ik zal nog laten weten of het allemaal is gelopen als bedacht.

Met vriendelijke groet,

John                       ;
Alleen wie zich op weg begeeft, doet ervaring op.