Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instalatie bootloader  (gelezen 2485 keer)

Duco

  • Gast
Instalatie bootloader
« Gepost op: 2009/08/10, 19:30:40 »
Hallo.

Is het mogelijk om de windows bootloader te houden tijdens/na de instalatie? Ik zag op een andere pc de optie voor het instaleren van de bootloader. Maar als ik dat uitzet, Maakt hij dan gebruik van de windows versie?

tnx Duco

Re: Instalatie bootloader
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/10, 19:32:43 »
Waarom niet Grub als bootloader gebruiken? Wat is er mis mee?

Ik weet niet of de Windows bootloader Linux kan starten.

Duco

  • Gast
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/10, 20:16:29 »
@Nunslaughter.

Tja. vraag ik me eigenlijk ook af.. Maar het was meer om de volgende problemen de voorkomen:

Kan ik als ik ubuntu verwijder de bootloader ook terugzetten naar de windows versie?
Als ik na vista en ubuntu ook nog bijv. Kubuntu of 7 wil instaleren, kan dat? Of moet ik allemaal dingen aanpassen? (niet erg, maar hoe en wat?)

hoor het wel :P

Re: Instalatie bootloader
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/10, 20:45:41 »
Kan ik als ik ubuntu verwijder de bootloader ook terugzetten naar de windows versie?

Jazeker. Staat in onze documentatie.


Als ik na vista en ubuntu ook nog bijv. Kubuntu of 7 wil instaleren, kan dat?

Jazeker. Kubuntu gebruikt ook gewoon Grub. Geen probleem.


Of moet ik allemaal dingen aanpassen? (niet erg, maar hoe en wat?)

Kan zijn dat ge het Grub bestand moet aanpassen. Maar dat is poepsimpel.

Duco

  • Gast
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/10, 21:07:47 »
Bedankt  :)

En als ik naast vista en ubuntu/kubuntu ook nog is windows 7 wil instaleren (beetje veel systemen, maar wil veel proberen :P)

tnx!

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/10, 21:07:54 »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Duco

  • Gast
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/11, 00:24:45 »
Als die website in jip & janneke taal vertaald kan worden zou dat geweldig zijn. Ik snap hier namelijk helemaal niks van :P. Wat ik dus wil:

Een goede bootloader voor Vista, Ubuntu en Kubuntu tegelijk. Dus dat ik 3 opties heb in het opstartmenu. (nou, 4 of 5 voor de hesteldingen kan ik me herinneren.)

Bedankt alvast!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/11, 01:06:47 »
Als je niks snapt van de gegeven info, begin er dan beslist niet aan. Meerdere Linuxen naast elkaar zetten is namelijk een lastige klus, alleen voor gevorderden.

Hou het gewoon bij een simpele tweevoudig opstartbare computer, Ubuntu naast Windows:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2009/08/11, 01:11:15 door Pjotr »

Re: Instalatie bootloader
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/11, 08:27:04 »
Bwa, voor gevorderden zou ik niet echt zeggen. Als ge een dualboot kunt maken, kunt ge ook een triple(of meer)boot maken. Het is helemaal niet moeilijk om de Grub regels van de eerst geinstalleerde distro in de laatst geinstalleerde te krijgen.

Maar 1 ding is zeker: Grub als bootloader is de beste oplossing.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/11, 11:10:58 »
Bwa, voor gevorderden zou ik niet echt zeggen. Als ge een dualboot kunt maken, kunt ge ook een triple(of meer)boot maken. Het is helemaal niet moeilijk om de Grub regels van de eerst geinstalleerde distro in de laatst geinstalleerde te krijgen.

Niet alleen Grub heb je dan mee te maken, ook met UUID's. De swap heeft al een UUID en krijgt dan een nieuwe, waardoor de eerder geïnstalleerde Linux de swap niet kan gebruiken. Dan moet je dus in fstab gaan duiken, om dat weer in orde te krijgen. Enfin, het kan allemaal wel, maar het is niet eenvoudig.

Duco

  • Gast
Re: Instalatie bootloader
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/11, 12:34:50 »
ok.

Nou dan houd ik het maar op 1 ubuntu. Ik dacht dat het net zo simpel zou zijn als 2 windows naast elkaar, maar nee dus.
Kan ik dan nog instellen dat als ik tijdens de boot niks doet dat windows opstart ipv ubuntu?

Duco


Re: Instalatie bootloader
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/17, 16:12:47 »
heb 4 OS draaien
en als bootloader easy bcd in vista
de linuxen laat ik grub op de rootpartitie zetten
en dan een entry aanmaken in easybcd
je krijgt dan eerst een zwart scherm met 4 regels tekst van de OS en die erop staan
kies je dan voor een linux dan krijg je nog wel de bootmenu van grub , maar dit vind ik niet zo erg
als ik nu op mijn test partitie een andere linux zet , hoef ik niks meer aan te passen gewoon op test linux klikken en voila