Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan schermresolutie niet instellen  (gelezen 5972 keer)

javan

  • Gast
Kan schermresolutie niet instellen
« Gepost op: 2008/06/07, 12:41:58 »
Ik heb gisteren ubuntustudio geïnstalleerd. De installatie ging vlot ondanks de textbase. Enkel krijg ik de schermresolutie van X niet inorde. Maximaal krijg ik een resolutie van 800X600. Verder vind içk geen van de oude of gebruikelijke tools om dit aan te passen. Is er iemand die mij enkele tips kan geven?

Offline jan11000

  • Lid
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 20:00:18 »
Wel eens leren om zelf te zoeken, dit staat meerdere keren vermeld!

Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, booten, dan video driver installeren(laatste doe ik met envy).

Offline joop905

  • Lid
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/08, 09:57:57 »
Beschrijf je harde waren eens (Videokaart, scherm....)

Offline Willem_D

  • Lid
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/09, 16:53:55 »
Citaat van: jan11000
Wel eens leren om zelf te zoeken, dit staat meerdere keren vermeld!

Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, booten, dan video driver installeren(laatste doe ik met envy).
"Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, booten, dan video driver installeren(laatste doe ik met envy)."  

Jan, is het mogelijk dat er configuraties zijn waarin dit advies niet werkt? ;)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/09, 20:14:02 »
Bij Schermresolutie een "algemeen beeldscherm" met de juiste resolutie kiezen. Zo heb ik het gedaan bij mijn Packard Bell waar ik precies hetzelfde probleem had.


Offline jan11000

  • Lid
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/10, 05:31:45 »
Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, dit is om de hardware te laten herkennen, dwz de monitor en videokaart.(dit zal voor alle hardware werken vermoed ik)
Ubuntu weet nu wat voor hardware je hebt.(en ook resolutie).
Nu kun je de video driver installeren, dan heb je ook meer instellingen.
Envy werkt alleen maar voor ati en nvidia.(het installeren).

Offline Willem_D

  • Lid
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/12, 18:07:25 »
Citaat van: jan11000
Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, dit is om de hardware te laten herkennen, dwz de monitor en videokaart.(dit zal voor alle hardware werken vermoed ik)
Ubuntu weet nu wat voor hardware je hebt.(en ook resolutie).
Nu kun je de video driver installeren, dan heb je ook meer instellingen.
Envy werkt alleen maar voor ati en nvidia.(het installeren).
@jan11000:
Je schreef:
"Opstarten veilige mode, laatste keuze kiezen, dit is om de hardware te laten herkennen, dwz de monitor en videokaart.(dit zal voor alle hardware werken vermoed ik)"

Dat werkt voor mijn hardware niet!

Ik krijg als melding: "Your graphics-card and screen could not be detected." Het gaat hier om een Celeron 400MHz met een SiS6326 -kaart.

Overigens heb ik hiervoor wel al een oplossing gevonden.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/14, 15:10:20 »
Suggestie 1: koop een Nvidia-kaart, voor nog geen 100 euro heb je er een goeie, je kan er goed mee spelletjes spelen en kan bovendien Compiz Fusion, de effectenbeheerder van Ubuntu gebruiken.

Suggestie 2: open een terminalvenster (Programma's->Hulpprogramma's->Terminalvenster, o.i.d), en typ "sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg", zonder aanhalingstekens. Er wordt om je paswoord gevraagd, maar als je het typt, zie je niets ,zelfs geen sterretjes, dat hoort zo, dat is een extra beveilingsmaatregel. Daarna de stappen doorlopen. Als er iets is dat je niet weet, gewoon op enter drukken, dat neemt de huidige configuratie.

Vind je suggestie 2 te moeilijk? Ik ook! ga naar http://brainstorm.ubuntu.com/idea/1287/ en stem voor mijn idee om Sax2 (een eenvoudig controlepaneel waar je de schermresolutie, toetsenbord- en muisinstellingen en andere gemakkelijk mee kan instellen)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

javan

  • Gast
Kan schermresolutie niet instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/14, 17:11:22 »
Sorry mensen dat ik zo laat pas reaggeer op jullie reacties. Ik heb een druk leven....
Verder: mijn harde waren: grafische kaart GeForce 5400FX, monitor: Flatron L1710S van LG.
Ik kan jullie ook nog melden dat geen van de voorgestelde oplossingen geholpen hebben:
Xfix: geen idee wat dit programma doet.
Envy: installeerde enkel de driver, maar dit was niet het probleem.
Ook in veilige modus gaf dit geen verbetering.

Wat het hem wel deed was het commando:

gksudo displayconfig-gtk

Hier krijg je het volledig overzicht om te kiezen uit de juiste hardware: zowel grafischekaart (was niet meer nodig) en monitor. Bovendien stonden de bevestigingsknoppen hierbij nog op het scherm, wat bij andere programmas een probleem was in deze kleine resolutie.
Wat wel nog een probleem is, of beter een ergernisje, is dat ik nu voor elke account afzonderlijk de resolutie moet instellen met het programma "schermresolutie" uit het menu systeem->voorkeuren.

Iedereen is bedankt voor zijn aandacht. Het is enkel spijtig dat deze laatste vernieuwing bij ubuntu trekjes vertoont van een ander os, waar we liever niet over spreken...