Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkverbindingen maken  (gelezen 3201 keer)

runen

  • Gast
netwerkverbindingen maken
« Gepost op: 2008/05/27, 16:50:17 »
In windows kon ik mappen op mijn NAS mounten en een schijfletter geven. Bij opnieuw opstarten worden de mappen gewoon opnieuw aangemeld en zichtbaar. Zoiets dergelijks zou ik in Ubuntu ook willen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Wie kan me helpen. Omdat ik een dual bootsysteem heb moet ik nu elke keer als ik Ubuntu opstart opnieuw de mappen die ik vaak gebruik mounten.

Offline rja

  • Lid
netwerkverbindingen maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 19:13:04 »
ik heb zelf een scriptje staan, waarin de mounts op bijvoorbeeld m'n Windows computer staan, die staat bijna niet aan, dus ik mount ik niet automatisch.

Als je altijd automatisch wilt starten, kun je die in fstab zetten.

Zie :

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/fstab/

runen

  • Gast
netwerkverbindingen maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 09:03:13 »
Ik heb de informatie in de link doorgelezen, maar voor iemand die pas een week met Ubuntu/Linux bezig is gaat dat iets te ver. Maar er is dus geen simpel opdrachtregeltje (zoiets als automount \\ipnummer\\muziek)?

Offline vanadium

  • Lid
netwerkverbindingen maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/29, 10:10:17 »
Als je in bestandsbeheer van gnome (nautilus) een netwerkverbinding maakt, dan komt die in het linker paneel in je "Places" terecht (te bereiken via linker paneel in browser en via Places in de bovenste werkbalk). Als je die niet unmount, dan blijven die wellicht staan, en worden die derhalve bij een volgende boot opnieuw gemount op het ogenblik dat je erop klikt. Probeer dat eens. Intuitiver kan niet. Zelf heb ik geen ervaring omdat ik altijd via commandolijn mount.

Offline lizardman

  • Lid
netwerkverbindingen maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/29, 10:33:30 »
In Nautilus kun je, als je een netwerkverbinding hebt gemaakt (zoals vanadium in de vorige post beschrijft) dan kun je via Bladwijzers een bladwijzer maken, en dan komt ie netjes bij Locaties te staan zodat je er rechtstreek naartoe kunt de volgende keer.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

runen

  • Gast
netwerkverbindingen maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/29, 13:18:40 »
Dit werkt perfect en heel simpel. Bedankt.
Als je ook zo'n simpele oplossing weet om mijn EMU geluidskaart aan de praat te krijgen in Ubuntu dan hou ik me aanbevolen:)

runen

  • Gast
netwerkverbindingen maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/29, 15:59:04 »
Ik wilde dit doen (permanente netwerkverbinding) omdat ik al mijn foto's op mijn netwerkschijf heb staan en ze in Ubuntu te organiseren. Helaas kom ik er nu achter dat de Ubuntu fotoprogramma's niet met de netwerkschijf willen werken. Importeren lukt nog wel bij eentje maar die slaat dan weer alles op in home/pictures en ik wil opslaan en organiseren op mijn NAS.Met mijn muziekbestanden lukt het wel dus helemaal begrijpen doe ik het niet.

Offline lizardman

  • Lid
netwerkverbindingen maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/29, 16:29:32 »
Voor sommige programma's moet je een netwerkschijf mounten via fstab of het mount commando.

Voor mijn netwerkschijf heb ik een scriptje gemaakt (met gedit) die de schijf mount op momenten dat ik 'm nodig heb (hij staat niet altijd aan).

In m'n /home map heb ik een map aangemaakt die FSG heet, en daar wordt de netwerkschijf (die ook FSG heet) gemount

Citaat
#!/bin/bash
echo om de FSG te kunnen mounten moet je het root password ingeven
sudo mount -t cifs -o user=user,password=geheim,uid=lizardman,gid=users,rw //192.168.1.1/FSG /home/lizardman/FSG
exit
Voor jouw computer moet je dus even de gegevens veranderen naar jouw situatie (naam,passwoord,adres...)

Geef het script een naam waaraan je herkent wat het doet met de extensie .sh

Het scriptje moet je uitvoerbaar maken:
Citaat
sudo chmod a=r+w+x naam_van_script
Dat scriptje zet je dan ergens in je /home map.
Op je desktop kun je dan een starter maken (rechts klikken op je bureaublad-> Nieuwe starter..).
Type: Terminaltoepassing
Naam: wat jij wilt :-)
Opdracht: Pad/naar/script.sh
Nu kun je nog op het 'springveertje' linksboven klikken om een icoontje aan de starter te geven.

Succes :-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)