Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [topic Afgesloten] Netwerk(schijf) wil niet openen.  (gelezen 23578 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[topic Afgesloten] Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Gepost op: 2014/06/16, 14:48:16 »
(Ik weet niet of dit onderwerp hier op de juiste plaats is, of dat het onder 'hardware' valt.)
Ik gebruik Ubuntu 12.04.3 LTS

Ik heb een Netwerk-harde schijf van Western Digital genaamd MBL-1 (MyBookLive) middels een UTP-kabel aan mijn router verbonden.
Op deze schijf staan Mappen en Bestanden, maar die kan ik niet (meer) benaderen en/of openen.

Ik ga als volgt te werk:
Locaties>   Netwerk doorbladeren>   dan heb ik het volgende scherm:



MBL-1> er staat 0 byte, maar er staan wel degelijk mappen met bestanden op....???
MBL-1> openen>  gaat niet (zie het plaatje = kan locatie niet aankoppelen)
MBL-1> Eigenschappen> Rechten> kan niet worden bepaald.

Vraag:
wat doe ik verkeerd? en/of hoe kan ik MBL-1 openen en bij mijn mappen en bestanden komen?
wat betekent: eigenschappen van 'afp'...(wat is 'afp')?

gaarne antwoord of hulp in eenvoudige taal want ik ben beginner in Ubuntu-Linux.



« Laatst bewerkt op: 2014/07/01, 19:11:23 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline yJi

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) openen.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/16, 15:17:01 »
Wat voor router heb jij dan, zelf heb ik een modem/router van AVM de Fritz!box 7360.
Daar zit een download progje bij om via het net bestanden vanaf de extra schijven te openen en te gebruiken.
Downloaden kun jer er dus ook van.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) openen.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/16, 16:31:35 »
Wat voor router heb jij dan, zelf heb ik een modem/router van AVM de Fritz!box 7360.
Daar zit een download progje bij om via het net bestanden vanaf de extra schijven te openen en te gebruiken.
Downloaden kun jer er dus ook van.
@yJi,
ik heb een SiteCom-WLR6000-router, maar dat lijkt mij niet van belang.
De router en de rest van mijn netwerk(je) heeft altijd goed gewerkt.
Ik vrees dat ik in mijn 'jeugdig' enthousiasme ergens een fout(je) gemaakt heb waardoor ik nu mijn bestanden op MBL-1 niet meer kan benaderen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/17, 15:13:11 »
Ik heb de onderwerpregel iets gewijzigd; het was vrees ik niet duidelijk genoeg.
Daarom zal ik mijn vraag ook iets anders stellen.

In de "Basis Cursus Ubuntu (12.04 en verder)"  van Jan Stedehouder staat:
"Hoe kom ik bij mijn netwerkapparatuur ?"  ik volg de aanwijzingen: Locatie> Ga naar>  Netwerk>.
Ubuntu gaat nu in het netwerk op zoek naar alle netwerkmappen die beschikbaar zijn.
De gevonden mappen worden gepresenteerd.  U dubbelklikt op de betreffende netwerkmap =(in mijn geval dus: MBL-1)

.....als ik dat doe verschijnt de volgende melding:



"Kan de locatie niet aankoppelen.  De verbinding is geweigerd".
 Wat betekent dat en wat kan ik hier aan doen om "MBL-1" toch te openen ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg


Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/17, 17:15:11 »
Probeer het eens met Gigolo:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-7
@Pjotr,
dank voor Uw snelle reactie, maar met alle respect, dit gaat mijn kennis-niveau van Ubuntu-Linux vér te boven.
Ik ben nog maar beginner op dit gebied. De schrik slaat me om het hart als ik al die terminal-commando's zie.
Het is me ook niet duidelijk wat ik in die beschrijving allemaal wél of niet moet doen. :'(

Is het niet mogelijk (te maken) om in Ubuntu 12.04 "gewoon" met Locatie> Netwerk> MBL-1>  aanklikken en te openen?
Die methode wordt in de "Basis Cursus" van Jan Stedehouder zo omschreven; waarom werkt dat bij mij dan niet??
Wat moet of kan ik doen om de "locatie aan te koppelen" zodat "de verbinding niet (langer) geweigerd wordt" ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/17, 18:18:48 »
Die terminal commando` s hoef je alleen maar te kopieeren en te plakken, maar als dat te spannend is:

Software centrum openen, bij het zoekveld " Gigolo" intypen en het programma installeren. De benodigde andere pakketten komen dan vanzelf mee.

Vervolgens kun je verder met stap 1.4 uit de handleiding van Pjotr

Super dat je met 79 jaar nog aan Ubuntu begint trouwens!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/17, 18:22:36 door Rutgerwlf »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/17, 19:23:21 »
Die terminal commando` s hoef je alleen maar te kopieeren en te plakken, maar als dat te spannend is:

Software centrum openen, bij het zoekveld " Gigolo" intypen en het programma installeren. De benodigde andere pakketten komen dan vanzelf mee.
@Rutgerwlf,
tot zo ver heb ik je opdracht kunnen volgen.
Gigolo geeft bij mij wel afwijkende plaatjes of teksten, maar dat lukt nog wel

Citaat van: Rutgerwlf
Vervolgens kun je verder met stap 1.4 uit de handleiding van Pjotr

ik ben in de handleiding van Pjotr gekomen bij 1.5



Maar nu krijg ik problemen; het voorbeeld van Pjotr geeft aan: "WORKGROUP".
Bij mij zijn geen "werkgroepen" gevonden en in de rechter kolom staat niet de bedoelde  MBL-1 als externe harde schijf, maar "Gereserveerd".
"Gereserveerd"  is een lege partitie op de harde schijf in mijn PC.
Deze partitie is bedoeld voor eventuele overgang van Ubuntu 12.04 naar een nieuwere versie bijv. 14.04 op een later tijdstip.
Ik vind nergens de externe harde schijf MBL-1 terug.  :(


Citaat van: Rutgerwlf
Super dat je met 79 jaar nog aan Ubuntu begint trouwens!

ach,.........je bent jong en je wilt wat. ;) ;)   maar nu zit ik toch echt met mijn handen in mijn dunne haarbos. :'(
want;....hoe nu verder ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/17, 19:42:59 »
Sorry, Samba (een programma dat je ook nodig hebt) komt niet automatisch mee.

Software centrum --> bij zoeken "samba" intypen en installeren.

De andere twee zouden vanzelf moeten komen, maar typ voor de zekerheid ook "Fuse" en "gvfs-backends" eens in bij het zoekveld. Het  bovenste zoekresultaat zou bij beiden een groen vinkje moeten opleveren.

Wat je dan gedaan hebt is het zelfde als de terminal opdracht van Pjotr, die is namelijk:
sudo (toestemming geven om systeemeigenschappen aan te passen) apt-get (de lijst met programma openen) install (de volgende programma`s moet je installeren)   samba gigolo fuse gvfs-backends (de programma`s in kwestie)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/17, 19:47:19 door Rutgerwlf »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/17, 19:51:45 »
Rechten op je externe schijf staan deze goed?
Hoe komen je files erop?

In je router zou je de rechten goed moeten zetten,
je router geeft je files/samba weer op het netwerk,
Zoek handleiding hoe je dit moet doen met je router, dus hoe je windows delen/samba kunt instellen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/17, 20:16:45 »
@keesS, even een vraagje. heb je onder Windows wel jeHD volledig gedeeld?, en staat je Firewall aan of uit? als hij aanstaat probeer hem dan even uit te zetten. En als je de samba heb geïnstalleerd voer dan even de onderstaande terminal opdracht uit,

Code: [Selecteer]

sudo restart smbd

Even je paswoord in typen, dat laat hij niet zien, maar dan gewoon enter geven. En dan zet die opdracht er in je firewall een extra regel in zodat de Firewal ten alle tijden de Samba (smb) opdracht kan uitvoeren, dus niet meer tegen gehouden wordt door je Firewall.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/17, 21:09:19 »
Sorry, Samba (een programma dat je ook nodig hebt) komt niet automatisch mee.

Software centrum --> bij zoeken "samba" intypen en installeren.

De andere twee zouden vanzelf moeten komen, maar typ voor de zekerheid ook "Fuse" en "gvfs-backends" eens in bij het zoekveld. Het  bovenste zoekresultaat zou bij beiden een groen vinkje moeten opleveren.
@Rutgerwlf,
ik heb Samba geïnstalleerd, maar bij "Fuse" vond ik 2 versies nl: Fuse spectrumemulator "Gtk+-versie" en "Sdl version"
Welke van die 2 versies moet ik hebben?
gvfs-backends waren al geïnstalleerd. (groen vinkje)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/17, 21:53:49 »
Rechten op je externe schijf staan deze goed?
Hoe komen je files erop?
in mijn openingsbericht kunt U zien dat ik "de rechten niet kan bepalen"
De bestanden die er op staan betreffen een oude backup die met hulp van anderen gemaakt is.
Dat was iets met 'rsync' in de terminal gedaan en daar snap ik niets van. :'(

Citaat van: jan11000
In je router zou je de rechten goed moeten zetten,
je router geeft je files/samba weer op het netwerk,
Zoek handleiding hoe je dit moet doen met je router, dus hoe je windows delen/samba kunt instellen.
wijzigingen aanbrengen in mijn router gaat mijn kennis te boven; hiervoor zal ik een deskundige moeten raadplegen.
Ik durf dat zelf niet te proberen; ben bang iets verkeerd te doen waardoor ik mogelijk geen internetverbinding meer zal hebben.
Uw opmerking over 'windows' delen begrijp ik niet; ik heb geen Windows op mijn PC.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/17, 21:57:38 »
Rechten op je externe schijf staan deze goed?
Hoe komen je files erop?
in mijn openingsbericht kunt U zien dat ik "de rechten niet kan bepalen"
De bestanden die er op staan betreffen een oude backup die met hulp van anderen gemaakt is.
Dat was iets met 'rsync' in de terminal gedaan en daar snap ik niets van. :'(

Citaat van: jan11000
In je router zou je de rechten goed moeten zetten,
je router geeft je files/samba weer op het netwerk,
Zoek handleiding hoe je dit moet doen met je router, dus hoe je windows delen/samba kunt instellen.
wijzigingen aanbrengen in mijn router gaat mijn kennis te boven; hiervoor zal ik een deskundige moeten raadplegen.
Ik durf dat zelf niet te proberen; ben bang iets verkeerd te doen waardoor ik mogelijk geen internetverbinding meer zal hebben.
Uw opmerking over 'windows' delen begrijp ik niet; ik heb geen Windows op mijn PC.
Als je geen rechten hebt, dan kun je deze niet inzien of niet wijzigen, logisch dus, dus in je router zul je iets moeten instellen, zoek een handleiding.

De rechten worden bepaald door je router, want die zet de mappen op je netwerk.
Rechten worden ook bepaald door wie de files erop gezet heeft, door operating system en gebruiker, en als je deze aan een router(of andere pc) dan zul je toch de rechten op je router moeten instellen, anders gaat het niet werken.

Veiligheid:
En als iets werkt zonder rechten in te stellen, dan zeg ik nu al dat het niet veilig is, altijd een wachtwoord op een share zetten.
Indien je dit niet doet, dan bij 1 foutje en je share is zichtbaar voor heel internet/of hacker of alle software op je pc.

Veiligheid:
Zelf zou ik nooit iets delen op een router, omdat de software van je router zeer slecht ge-update wordt, en dan heb je kans dat je files op internet zichtbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/17, 22:03:26 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/17, 22:12:37 »
Citaat
USB port
You can use the USB port in Server mode as a Samba server for filesharing in
your home network or in NetUSB mode as a virtual USB port on your
computer. Please note that for NetUSB mode you need the Control Center
software installed on your computer.
Staat dus gewoon in je handleiding.
Zie de eerste antwoord van yJi, daar staat het ook al.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/17, 22:16:32 »
http://reporter.incontxt.nl/seizoenen/2012/afleveringen/07-12-2012?npo_cc=na&npo_rnd=879002482&npo_cc_skip_wall=1
Met google zoeken op:
kro reporter nas
Zelfde verhaal als router, slecht beveiligd en niet ge-update, en gemakkelijk gemaakt voor consumenten(weer niet veilig).

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/17, 22:35:30 »
Als je geen rechten hebt, dan kun je deze niet inzien of niet wijzigen, logisch dus, dus in je router zul je iets moeten instellen, zoek een handleiding.

@jan11000,
Ik heb een handleiding gezocht en gevonden: "WLP-6000 Full manual (English). pdf"
Dit zijn 84 pagina's maar allemaal in de Engelse taal die ik helaas niet machtig ben.  :'( :'( :'(

Citaat van: jan11000
De rechten worden bepaald door je router, want die zet de mappen op je netwerk.
Rechten worden ook bepaald door wie de files erop gezet heeft, door operating system en gebruiker, en als je deze aan een router(of andere pc) dan zul je toch de rechten op je router moeten instellen, anders gaat het niet werken.

Veiligheid:
En als iets werkt zonder rechten in te stellen, dan zeg ik nu al dat het niet veilig is, altijd een wachtwoord op een share zetten.
Indien je dit niet doet, dan bij 1 foutje en je share is zichtbaar voor heel internet/of hacker of alle software op je pc.

Veiligheid:
Zelf zou ik nooit iets delen op een router, omdat de software van je router zeer slecht ge-update wordt, en dan heb je kans dat je files op internet zichtbaar zijn.

Het bovenstaande gaat mijn begrip en kennis te boven. Ik durf in mijn router niet te gaan experimenteren
Zeker ook voor de veiligheid zal er hier een deskundige aan te pas moeten komen.

Met dank aan allen die me geholpen hebben, laat ik dit probleem voorlopig rusten.
Het gaat mijn kennis te boven; ik voer braaf al Uw opdrachten uit, maar heb geen flauw idee wát ik doe en waar ik mee bezig ben.
Eerst nog maar eens een poosje (proberen te) studeren op Ubuntu.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/18, 05:30:52 »
Met google translate kun je alles copieren en in google translate zetten, dan wordt dit automatisch vertaald.
Dus dit is nooit een reden om te zeggen, het is in het engels en ik kan dit niet lezen.
Citaat
USB port
You can use the USB port in Server mode as a Samba server for filesharing in
your home network or in NetUSB mode as a virtual USB port on your
computer. Please note that for NetUSB mode you need the Control Center
software installed on your computer.
Is vertaald,
Citaat
USB-poort
U kunt de USB-poort in de Server-modus gebruiken als een Samba server voor filesharing in
uw thuisnetwerk of op NetUSB modus als een virtuele USB-poort op uw
computer. Let op: voor NetUSB modus u de Control Center nodig
software op uw computer is geïnstalleerd.

Wat ik hier ooit van gehoord heb is dit meestal windows software om je instellingen te wijzigen tav usb/windows delen, maar dit moet je even zelf opzoeken, of er linux is weet ik niet.
Je zou in virtualbox windows kunnen installeren en zo de instellingen wijzigen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/18, 11:47:13 »
Ik heb zelf 2 computers dualboot met win7, en waarvan op geen van de 2 de C: is gedeeld wel de D: partitie en de D: zie ik dus bij alle 2 de Linux zowel de Xubuntu als de Mint 17 64 bit.
Dus het is zeer belangrijk om eerst op de Windows te delen(schare)

vgr,
Henk

Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/18, 13:32:30 »
Zeg Kees,misschien een gemeen vraagje,maar krijgt je schijf wel spanning?Een schijf op de USB ingang moet zijn eigen spanning hebben,meestal met een adaptor.. Want de spanning op de USB ingang heeft te weinig stroom beschikbaar voor een schijf..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/18, 14:46:36 »
Met alle respect aan allen die mij helpen, hoopte ik dat U mijn vraag goed zou lezen en begrijpen.

@jan11000,
in mijn openingsbericht schrijf ik:
Ik heb een Netwerk-harde schijf van Western Digital genaamd MBL-1 (MyBookLive) middels een UTP-kabel aan mijn router verbonden.
Het is mij niet duidelijk wat ik met een vertaling over USB moet beginnen.
In de vertaling komen bovendien teveel termen voor die ik ook niet begrijp.
Ook al ben ik wat ouder, op gebied van Linux en/of Ubuntu ben ik nog maar een leek of beginner.

@henkp en anderen
in bericht #12 geef ik aan dat ik géén Windows heb.  Ik gebruik alleen Ubuntu 12.04.3 LTS.

@Lowlands,
Uw vraagje is niet gemeen; het zou zo maar kunnen dat ik een dergelijk foutje maak.
Maar ook hier geldt, ik gebruik geen USB-aansluiting. Mijn externe harde schijf is met een UTP-netwerkkabel aan mijn router verbonden.

Samenvatten:
Ik heb een externe harde schijf (WD MyBookLive) die met UTP-kabel aan mijn router (Sitecom WLR-6000) is verbonden.
Door een goede vriend, die helaas nu niet beschikbaar is, is daar enige tijd geleden voor mij een backup op gemaakt van mijn systeem.
Dit is middels terminal-commando's gedaan met rsync.  Iets met "ssh" of iets dergelijks, maar dat weet ik niet meer.   
Die backup heb ik laten versloffen (niet meer gebruikt) ik begrijp die terminal-commando's niet.
Die gegevens moeten nog steeds op die schijf "MBL-1"genaamd staan, maar ik kan ze niet meer bereiken.
De schijf "MBL-1" is een poosje niet gebruikt, maar er is niets aan veranderd, dus zou volgens mij nog gewoon moeten werken.
Ik probeer de schijf met Nautilus =  Locatie> Ga naar> Netwerk> MBL-1>  te openen.
Dat lukt niet, ik krijg de melding: "kan locatie niet aankoppelen"

Wie kan mij nu vertellen hoe ik die locatie (MBL-1 dus) wél (weer?) kan aankoppelen.??
Verwijzingen naar mijn router begrijp ik niet; er is niets in of aan mijn router gedaan of veranderd en de instelling van MBL-1 voorheen is ook niet in de router uitgevoerd.
Dat is met voor mij onbegrijpelijke commando's in de terminal gedaan.
Zou een dergelijk terminal-commando hier mogelijk een oplossing (kunnen) bieden ??


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/18, 15:52:51 »
gigolo prima uitgelegd op mijn site, met plaatjes:

http://steunpunt-almere.nl/artikelen/gigolo-netwerkbrowser/

als je echt dat doet wat er staat, dan kan het niet missen.
Citaat
@femke98,
vriendelijk dank voor het meedenken en Uw reactie.
Maar met alle respect, ik word er een beetje moedeloos van dat velen die mij helpen niet de gestelde vraag lezen en/of beantwoorden.

Ik ben een beginner in Ubuntu en heb daartoe het boek "Basis Cursus Ubuntu" (voor versie 12.04 en verder) van Jan Stedehouder aangeschaft.
Hierin staat beschreven in hoofdstuk 5.9 "Hoe kom ik bij mijn netwerkapparaten".   Ik volg deze beschrijving en er staat:
"De netwerkmap is ook te benaderen via de bestandsbeheerder Nautilus." (en dát is wat ik wil doen)
U kunt de map Netwerk benaderen door Uw Persoonlijke map te openen en in het menu te kiezen voor Ga naar, Netwerk.
Ubuntu gaat nu in het netwerk op zoek naar alle netwerkmappen die beschikbaar zijn. De gevonden mappen worden gepresenteerd.'(einde citaat)

In mij geval is dat "MBL-1"
Het boek vervolgt: U dubbelklikt op de betreffende netwerkmap. In de meeste gevallen wordt gevraagd naar de gebruikersnaam en het wachtwoord van de netwerkmap.
In mijn geval dus niet; ...ik krijg de melding: "kan locatie niet aankoppelen."  .......en voor dát probleem zoek of vraag ik hulp.
Het is niet mijn bedoeling om nieuwe of andere software-programma's op mijn PC te installeren.
Ik wil gewoon via Nautilus mijn netwerkmap op mijn netwerk-schijf benaderen.

Nogmaals alle respect en dank voor Uw hulp.

Aanvulling:  onze laatste berichten hebben elkaar gekruist.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 15:55:04 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/18, 16:01:16 »
Is die utp kabel eruit geweest? Want dan kan het zijn dat je externe een nieuwe IP heeft gekregen in de router en dus wordt hij niet meer gezien.

Kijk in de router (via je browser) naar het ip adres en dan kan je via Gigolo zo contact maken.
Welke provider heb je en welke router is het?
De kabel is er niet uit geweest en zowel de router als MBL-1 hebben een vast IP-adres.
Ziggo is mijn provider en de router is een Sitecom WLR-6000 v1 001. (met Engelstalige handleiding helaas.) :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/18, 20:17:15 »
Maar beste KeesS, als iets niet werkt zoals het is beschreven in een boek wat gaat over de 12.04 en het kan gaan werken via een ander programma.....wat verkies je dan?
Ik zou dan proberen om via dat andere proggie contact te maken.
Beste femke98,
het kost mij zeer veel moeite om nog iets nieuws te leren, maar omdat ik het nog zo graag wil, blijf ik volhouden.
Voor mij gaat dat in dit geval het beste met het boek (Basis Cursus Ubuntu) erbij waar ik op kan terugvallen als ik iets niet begrijp.
Als ik de oplossing daar niet vind, vraag ik op het forum. Ik ben dan blij en dankbaar als men mij wil helpen.
Als de geboden hulp dan anders uitpakt als de gewenste oplossing heb ik daar wat moeite mee, vooral als ik dan weer met andere nieuwe programma's moet gaan leren omgaan.

Citaat van: femke98
.
Als de externe hd een vast ip adres heeft, dan ga je naar nautilus, kan je daar dan niet bij server het ip adres ingeven?
Ik ga met Nautilus naar Locaties> Verbinden met server>


I.p.v. IP-adres vul ik in de naam van de server: "mbl"
Ik kies bij type voor "ssh" (herinner mij dat dit een beveiligde verbinding oplevert) en vul gebruikersnaam en wachtwoord in.
En.....zie daar....het werkt; mbl opent en in de map /Datavolume (zie hieronder) vind ik de oude backup weer terug. :) :) :)


in het schermpje hierboven vraag ik de  "Eigenschappen van mbl" (zie rechts)
Daar staat op het tabblad "rechten" als eigenaar "0" aangegeven. Wat betekent dat?
Ik had als eigenaar "ca" verwacht (mijn inlognaam) Moet, of kan ik dat veranderen ?

Kunt U mij de betekenis van de inhoud van dit scherm uitleggen?
Moet in de vakken "Bestandstoegang" iets ingevuld worden ?
Wat betekent "Rechten op bestanden in de map toepassen"?  en moet ik dit vakje wél of niet aanklikken ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/19, 12:54:13 »
Beste femke98, neem me niet kwalijk, maar dáár wordt ik nu zo moedeloos van.
Als ik iets vraag of antwoord leest men kennelijk niet wat ik schrijf.  :'( :'(

Ik heb zojuist aangegeven dat het me dit keer in Nautilus wél gelukt is om de harde schijf  "mbl" te benaderen en laat dat zien met het plaatje "verbinden met de server". 
Ik heb zelfs de oude back-up bestanden weer terug gevonden.  :) :)

Nu plaatst U een schermpje uit Gigolo, (wat ik niet geïnstalleerd heb) wat afwijkt van mijn gegevens en als ik het op die manier probeer werkt het weer niet.............. Hoezo verwarrend ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg