Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?  (gelezen 5462 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Gepost op: 2012/07/22, 12:27:27 »
Ubuntu 12.04 32-bit Gnome
Met Synaptic Pakketbeheer heb ik es gekeken welke pakketten met een naam die begint met 'linux-'  er op m'n sisteem staan.
Het zijn er een hele hoop:
                              geïnstalleerd
linux-generic-pae          3.2.0.26.28
linux-headers-3.2.0-24        3.2.0-24.39
linux-headers-3.2.0-24-generic-pae    3.2.0-24.39
linux-headers-3.2.0-26        3.2.0-26.41
linux-headers-3.2.0-26-generic-pae     3.2.0-26.41
linux-headers-generic-pae      3.2.0.26.28
linux-image-3.0.0-13-generic-pae       3.0.0-13.22
linux-image-3.2.0-24-generic-pae       3.2.0-24.39
linux-image-3.2.0-26-generic-pae   3.2.0-26.41
linux-image-generic-pae          3.2.0-26.28

Waartoe dienen ze? Wat is het verschil bv. tussen het laatste en het voorlaatste item? En vooral: welke daarvan mogen verwijderd worden? (A.u.b. niet weer een discussie over nut/wenselijkheid/gevaar van Ubuntu Tweak e.d.)

« Laatst bewerkt op: 2012/07/23, 14:55:03 door Jakke5 »

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/22, 12:32:30 »
Ubuntu's beleid is dat voorgaande kernelversies worden behouden. Als je systeem zonder problemen draait met de huidige kernel, kun je pakketten van oudere kernels verwijderen. De huidige kernelversie is af te lezen in Systeemmonitor en zal bijna altijd, tenzij je zelf ingrepen hebt gemaakt, de meest recente geïnstalleerde zijn.

De "image"-pakketten bevatten de wezenlijke kernel incluis modules, de "headers" zijn bedoeld voor programmeerdoeleinden en ter ondersteuning van "Extra stuurprogramma's" c.q. Jockey, dat wel eens aanspraak moet maken op deze bestanden.

"linux-generic-pae" zal altijd naar de meest recente kernelversie verwijzen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/22, 13:27:50 »
Je kunt deze instructie uitvoeren (in een bash-script of bash-alias) om oude kernels te verwijderen:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs sudo apt-get -y purge
Dit verwijdert alle oude kernels behalve de meest recente (nu draaiende). Dit mag pas uitgevoerd worden na de systeemreboot als een nieuwe kernel bij de updates zat. Eventuele metapakketten voor de kernel blijven hiermee staan.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/22, 17:05:02 »
@Bloom: Dat is een erg onverstandig commando daar het ook belangrijke dingen wil verwijderen zoals gnome-common, python-gobject, zlib, vala en nog wel het belangrijkste: g++

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/22, 17:09:48 »
Dat commando van Bloom is wel veilig, op voorwaarde dat je je computer opgestart hebt met de nieuwste kernel.
Het verwijderen van andere pakketten zoals Vistaus meldt lijkt me eerder een probleem in zijn configuratie of een verkeerd gekopieerd commando.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/22, 17:13:30 »
Dat commando van Bloom is wel veilig, op voorwaarde dat je je computer opgestart hebt met de nieuwste kernel.
Het verwijderen van andere pakketten zoals Vistaus meldt lijkt me eerder een probleem in zijn configuratie of een verkeerd gekopieerd commando.

1 Ik heb dat commando gekopieerd en geplakt in mijn terminal.
2 Er is niks raars aan mijn configuratie, heb alleen wat dev-pakketjes geïnstalleerd en ik heb al 3 keer gereboot sinds de nieuwste kernel.

Dit is de output:

vistausss@vistausss-p6580nl:~$ dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs sudo apt-get -y purge
[sudo] password for vistausss:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar

De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  build-essential* comerr-dev* g++* g++-4.6* gnome-common* krb5-multidev* libatk1.0-dev* libatkmm-1.6-dev* libc6-dev* libcairo2-dev* libcairomm-1.0-dev* libclutter-1.0-dev* libclutter-gtk-1.0-dev*
  libcogl-dev* libcogl-pango-dev* libcurl4-gnutls-dev* libdbus-glib-1-dev* libdbusmenu-glib-dev* libdee-dev* libexpat1-dev* libfontconfig1-dev* libfreetype6-dev* libgcrypt11-dev* libgdata-dev*
  libgdk-pixbuf2.0-dev* libgee-dev* libglade2-dev* libgladeui-dev* libglib2.0-dev* libglibmm-2.4-dev* libgnome-desktop-3-dev* libgnutls-dev* libgoa-1.0-dev* libgranite-dev* libgstreamer-plugins-base0.10-dev*
  libgstreamer0.10-dev* libgtk-3-dev* libgtk2.0-dev* libgtkmm-3.0-dev* libicu-dev* libjpeg-dev* libjpeg-turbo8-dev* libjpeg8-dev* libjson-glib-dev* libkrb5-dev* liblightdm-gobject-1-dev* libnotify-dev*
  libpango1.0-dev* libpangomm-1.4-dev* libpcre3-dev* libpng12-dev* librest-dev* librtmp-dev* libsoup2.4-dev* libsqlite3-dev* libssl-dev* libstdc++6-4.6-dev* libtool*
  libtracker-sparql-0.14-dev* libunity-dev* libvala-0.16-dev* libwebkitgtk-3.0-dev* libwebkitgtk-dev* libxft-dev* libxklavier-dev* linux-headers-3.2.0-25* linux-headers-3.2.0-25-generic* linux-headers-3.2.0-26*
  linux-headers-3.2.0-26-generic* linux-image-3.2.0-25-generic* linux-image-3.2.0-26-generic* linux-libc-dev* nvidia-current* python-dev* python-gi-dev* python-gobject-2-dev* python-gobject-dev* python-gtk2-dev* python2.7-dev* valac* valac-0.14* valac-0.16*
  zlib1g-dev*
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 89 te verwijderen en 1 niet opgewaardeerd.

Die dev-bestanden zijn volkomen veilig, maar let even op de niet-dev-bestanden en zie dat daar o.a. eerdergenoemde belangrijke pakketten tussenzitten.

Edit: oei, grammaticafoutje verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 17:17:51 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/22, 17:33:13 »
In dat geval is er iets anders geks aan de hand. Wat precies zou ik niet weten, want ik kan niet in jouw systeem kijken ;)
Maar als je het commando uit elkaar trekt en verklaart, dan is het heel gek dat dit gebeurt.

Het volledige commando:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs sudo apt-get -y purge
Dit kan je opknippen in verschillende delen, gescheiden door de |
De uitvoer van het ene commando wordt gebruikt als invoer voor het volgende.

dpkg -l linux-*
Dit geeft een lijst van alle pakketten waarvan de naam begint met "linux-"

awk '/^ii/{print $2}'
Dit commando filtert alle pakketten die niet geïnstalleerd zijn uit de lijst, en haalt de aanduiding die je in het overzicht ziet of een pakket geïnstalleerd is of niet weg. Je houdt dus alleen de pakketnamen over van de pakketten die geïnstalleerd zijn en waarvan de naam begint met "linux-".

grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")
Dit stuk zorgt ervoor dat het pakket van de huidige kernel die nu draait uit de lijst verwijderd wordt.
Je houdt nu alle geïnstalleerde kernels behalve de huidige over, en enkele andere pakketten die beginnen met "linux-"

grep -e [0-9]
Dit haalt alle regels waar geen getal in voorkomt weg. Dit is om de overige pakketten die geen kernel zijn maar wel beginnen met linux- weg. Denk aan linux-firmware of linux-generic.

Het uiteindelijke resultaat: alle geïnstalleerde pakketten van kernels, behalve het pakket van de huidige kernel.

xargs sudo apt-get -y purge
Dit voert het uiteindelijke resultaat als argumenten aan apt-get zodat die pakketten verwijderd worden.

Ik kan dus werkelijk waar niet begrijpen hoe het kan dat pakketten die niet beginnen met de naam linux- toch verwijderd worden, want die komen bij het eerste commando al niet eens voor in de lijst...


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/22, 17:38:43 »
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoer van dit commando:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]
Dit is het hele stuk voordat het naar apt-get gaat. Helemaal veilig dus ;)
Dan is het meteen duidelijk welke pakketten er letterlijk in de opdracht voor apt-get staan en wat apt-get er zelf bij verzint om één of andere reden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/22, 18:01:45 »
@Bloom: Dat is een erg onverstandig commando daar het ook belangrijke dingen wil verwijderen zoals gnome-common, python-gobject, zlib, vala en nog wel het belangrijkste: g++
Nee hoor. De zoekstring pikt alleen maar bestanden eruit die beginnen met 'linux-' en controleert dat er versienummers in voorkomen die verschillen van die van de huidige kernel. De bestanden die jij opnoemt kunnen door deze instructie helemaal niet verwijderd worden omdat ze niet voldoen aan de zoekstring, zoals ook al door mijn naamgenoot JvD aangehaald werd.

Wat wel kan, is dat verwijderopdrachten die nog van de vorige keer klaar stonden maar om een of andere reden niet uitgevoerd werden, met deze opdracht mee uitgevoerd worden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/22, 18:12:48 »
Welke bestanden mogen weg? De bestanden die Ubuntu tweak laat zien, met een eenvoudige muisklik.
De commando's hierboven zijn toch niet bedoeld voor een gemiddelde Ubuntugebruiker? Of je moet al een fotografisch geheugen hebben,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/22, 18:20:07 »
Je kan allerlei tips ook gewoon opslaan in een tekstdocument op je computer. Dan kan je het zo kopiëren/plakken.
Of je maakt een bookmark naar dit soort tips, of bewaart ze op een andere manier...
Dan heb je geen fotografisch geheugen nodig en kan je toch snel en makkelijk dit soort dingen doen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/22, 18:32:06 »
Dat is een goed idee Johan, toch gebruik ik al een behoorlijke tijd U T voor deze opdrachten. In dit geval is het is volgens mij veiliger dan allerlei commando's verzamelen in een tekst bestand.   dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9] daar kan zomaar een foutje in staan. Ik vertrouw jou bijdrage wel hoor, maar begrijp je wat ik bedoel? 


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/22, 19:23:55 »
Dat is een goed idee Johan, toch gebruik ik al een behoorlijke tijd U T voor deze opdrachten. In dit geval is het is volgens mij veiliger dan allerlei commando's verzamelen in een tekst bestand.   dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9] daar kan zomaar een foutje in staan. Ik vertrouw jou bijdrage wel hoor, maar begrijp je wat ik bedoel?
Puur uit interesse: waarom zou je een programma als Ubuntu Tweak wel vertrouwen en een commando dat door meerdere ervaren forumleden wordt aangeraden niet?

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat Ubuntu Tweak slecht is, het heeft alleen niet mijn voorkeur :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/22, 19:37:42 »
Dat is een goed idee Johan, toch gebruik ik al een behoorlijke tijd U T voor deze opdrachten. In dit geval is het is volgens mij veiliger dan allerlei commando's verzamelen in een tekst bestand.   dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9] daar kan zomaar een foutje in staan. Ik vertrouw jou bijdrage wel hoor, maar begrijp je wat ik bedoel?
Puur uit interesse: waarom zou je een programma als Ubuntu Tweak wel vertrouwen en een commando dat door meerdere ervaren forumleden wordt aangeraden niet?

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat Ubuntu Tweak slecht is, het heeft alleen niet mijn voorkeur :)

Zoals ik al schreef vertrouw ik jou en Bloom etc wel, inderdaad zeer ervaren, maar de grootste reden dat ik U T gebruik is dat de tool mij de optie geeft om alle oude kernels veilig te verwijderen en de laatste te bewaren. Op deze manier heb ik altijd twee kernels ter beschikking. Gemak dient de mens, vandaar het ontstaan van handige tooltjes.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/22, 20:16:33 »
@Bloom: Dat is een erg onverstandig commando daar het ook belangrijke dingen wil verwijderen zoals gnome-common, python-gobject, zlib, vala en nog wel het belangrijkste: g++
Nee hoor. De zoekstring pikt alleen maar bestanden eruit die beginnen met 'linux-' en controleert dat er versienummers in voorkomen die verschillen van die van de huidige kernel. De bestanden die jij opnoemt kunnen door deze instructie helemaal niet verwijderd worden omdat ze niet voldoen aan de zoekstring, zoals ook al door mijn naamgenoot JvD aangehaald werd.

Wat wel kan, is dat verwijderopdrachten die nog van de vorige keer klaar stonden maar om een of andere reden niet uitgevoerd werden, met deze opdracht mee uitgevoerd worden.

Dus volgens jou is het Ubuntu zelf die bij de vorige keer eigenlijk iets essentieels als g++ of nvidia-current wilde verwijderen, dat niet kon doen en nu wel? Waarom zou Ubuntu essentiële pakketten willen verwijderen? Dat lijkt me nogal sterk dat met normaal updaten Ubuntu die dingen ineens zou willen verwijderen..........

Het is dat ik volgde wat er gebeurde want anders had ik dalijk in een lege desktop geboot...

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/22, 20:19:26 »
Het zou om oudere versies kunnen gaan. Als er een nieuwe versie van komt wordt die geïnstalleerd en naderhand worden dan het oude pakket verwijderd. Als bij die fase iets foutgaat, blijven die verwijderopdrachten in de uitvoerlijst staan.
Je kunt dat controleren met
sudo apt-get -f installAls er nog aptitude-taken in de uitvoerlijst staan, worden die met dit bevel uitgevoerd. Het bevel dat ik gaf deïnstalleert zelf NIETS buiten de pakketten beginnend met 'linux-' en die voldoen aan de andere filterregels in dat bevel.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/22, 20:21:57 »
De output van sudo apt-get -f install: (voor de duidelijkheid: ik heb nog NIET gereboot sinds ik jou commando uitprobeerde)

vistausss@vistausss-p6580nl:~$ sudo apt-get -f install
[sudo] password for vistausss:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 1 niet opgewaardeerd.
vistausss@vistausss-p6580nl:~$

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/22, 23:16:24 »
Probeer ook eens
sudo aptitude -f installSoms ziet aptitude dingen die apt-get over het hoofd ziet. Een van de redenen waarom ik liever met aptitude werk dan met apt-get. Op Ubuntu's na 11.04 moet je wel aptitude bij-installeren, het zit er standaard niet meer in:
sudo apt-get install aptitude

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/22, 23:21:16 »
Vistaus, post onderstaande ook eens als je wil?
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoer van dit commando:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]
Dit is het hele stuk voordat het naar apt-get gaat. Helemaal veilig dus ;)
Dan is het meteen duidelijk welke pakketten er letterlijk in de opdracht voor apt-get staan en wat apt-get er zelf bij verzint om één of andere reden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/22, 23:23:06 »
Vistaus, post onderstaande ook eens als je wil?
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoer van dit commando:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]
Dit is het hele stuk voordat het naar apt-get gaat. Helemaal veilig dus ;)
Dan is het meteen duidelijk welke pakketten er letterlijk in de opdracht voor apt-get staan en wat apt-get er zelf bij verzint om één of andere reden.

Er gebeurt bij mij helemaal niets


r@r-Aspire-X1700:~$ dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]
r@r-Aspire-X1700:~$

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/22, 23:27:04 »
RikRik, dat kan normaal zijn, als je maar 1 kernelversie geïnstalleerd hebt.
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -e [0-9]
Bovenstaande zou alle geïnstalleerde kernelpakketten weer moeten geven, dus zou je wel een resultaat moeten geven.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/22, 23:31:42 »
RikRik, dat kan normaal zijn, als je maar 1 kernelversie geïnstalleerd hebt.
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -e [0-9]
Bovenstaande zou alle geïnstalleerde kernelpakketten weer moeten geven, dus zou je wel een resultaat moeten geven.

Je hebt gelijk, ik had enkele dagen geleden een verse installatie gedaan. Bedankt voor je bijdrage, ik vind dit een interessante topic  ;)   

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/22, 23:34:49 »
Leerrijk topic Top.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/22, 23:48:10 »
Zeker leerrijk Wanda, de Kernel is de motor van Ubuntu en het is logisch dat na een kernelupdate de oude niet automatisch wordt verwijderd. Ik heb vanaf 2007 maar 1 keer een probleem gehad met een nieuwe kernelupdate, een update met als gevolg  hardwareproblemen. Gelukkig kon ik gewoon verder met ubuntu omdat de oude kernel gewoon beschikbaar was. Het is daarom niet verstandig om na een update alle oude kernels zomaar te verwijderen   
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 23:50:19 door RikRik »