Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install  (gelezen 1907 keer)

Offline Sander1

  • Lid
Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Gepost op: 2019/06/17, 17:04:37 »
Geacht forum.
Ik heb een oude Medion 32bits laptop van 2006 waar de probeerversie van Ubuntu 16.04 best aardig op draait. Dus ik dacht mooi dan ga ik die installeren. Ging prima tot het moment van de eerste reboot. Grub wordt vertoond met een timer van 10sec, Ubuntu geselecteerd, en daarna blijft het scherm zwart en zit vast. Na een geforceerde power off weer een reboot, Grub wordt weer vertoond alleen nu met een timer van 30sec, geënterd en Ubuntu start prima en werkt verder ook prima. Ook de pauzestand werkt. Het uit pauze halen gaat ook goed. In de infopagina staat bij grafische kaart: Grafisch Intel 945GM x86/MMX/SSE2.
Netjes afgesloten en een normale reboot. Grub wordt weer vertoond met nu weer een timer van 10sec. En daarna scherm zwart en zit vast. En dan herhaalt het proces zich.

Ik heb gelezen over de optie nomodeset in de grub bootregel. Na deze toevoeging start systeem goed. Werkt goed, sluit normaal af en reboot ook normaal. Ogenschijnlijk is dit de oplossing maar niet helemaal. Bij grafisch staat nu: llvmpipe (LLVM 7.0, 128 bits). Waar het fout gaat is de pauzestand. Systeem gaat in pauze, schakelt ook weer in alleen blijft het scherm zwart en zit vast. Het probleem is dus verplaatst van booten naar het uit de pauzestand halen. Ik wil toch echt graag dat de pauzestand goed werkt.

Ik heb de 16.04 ook nog geupgrade naar 18.04 maar het verschijnsel veranderd niet. En er is geen 32 bits iso versie van 18.04 voor een schone installatie. Vindt ik ook vreemd, er is geen 32bits iso van 18.04 maar je kunt de 32bits 16.04 wel upgraden naar 18.04, dan is er dus toch wel een 32bits versie van 18.04! Maar goed dat is weer een ander topic.

Wat dus goed werkt is de reboot na crash waarbij de grub timer op 30sec staat. Alleen wat is het verschil met de normale 10sec timer boot? De nomodeset kan het niet zijn want dan werkt de pauzestand niet.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem. Hoe kom ik erachter wat er in die 30sec boot staat zodat ik die als default kan gebruiken. Nu moet ik iedere keer eerst het systeem laten vastlopen om vervolgens een werkend systeem te krijgen.

Medion laptop MD97900
Geheugen 3GB
Processor Intel CPU T1300 1.66GHz (Centrino) 32bits.
Grafisch Intel 945GM x86/MMX/SSE2

Sander.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/17, 17:22:03 »
32bit wordt uitgefaseerd en veel distro's brengen daarom geen 32bit iso's meer uit, enkel 64bit. Ook is het meestal een geval van geen mankracht genoeg hebben om de iso's te testen.
Wil je 32bit dan kan je gebruik maken van een mini/netboot.iso en dan alsnog een schone 32bit versie van 18.04 LTS installeren:
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/18.04/
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic-updates/main/installer-i386/current/images/netboot/
« Laatst bewerkt op: 2019/06/17, 17:26:35 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/05, 07:09:02 »
Een T1300 processor is een beetje antiek hoor.

Zou je willen proberen wat zuurstof te blazen in die laptop ? Ik zou dan eens kijken op AliExpress of Ebay voor een T5300 of 8300  processor; die is 'goedkoop' (10 euri give and take) en normaal erg makkelijk om te vervangen. Vergeet niet om de koelpasta op te waarderen naar de nieuwe gels : makkelijker aan te brengen én betere hittemanagement µpc en koellichaam.

De T5300 is een redelijke universele 64 bits µpc van het Vista tijdperk. Voor de T reeks processoren is de socket universeel.

Bij de opstart *kan* de BIOS zeuren over een ongekende hardware maar middels F1 kan je meestal toch doorstarten: Ubuntu en de Intel Microcode Flash zorgen dan weer dat je processor de juiste code kan gebruiken.

Misschien kan je 'een oude laptop met defecten' op de kop tikken en de processor overbouwen.

Lekker de computernerd spelen ........ lol, wie weet is je Medion een senior die nog makkelijk mee kan in de nieuwe specificaties.

32 bits systemen zijn echt totaal passé ......... Kijk ook eens op YouTube of er filmpjes/ howto's zijn die je op weg kunnen zetten om de operatie succesvol te laten verlopen. De BIOS batterij mag je ineens ook vervangen (30 Eurocent op Ali en op Ebay)
Na een succesvolle vervanging zou je ook eens moeten kijken of de koeling van die laptop niet overhit geraakt (alle hardware is op het minimum gebouwd bij Medion = goedkoop en maakt leuke prijzen in de winkel.
Een externe forced koeling via de usb ports kan al voldoende zijn bij lang gebruik van de laptop, ook de gaming industrie heeft een aantal leuke gadgets die effectief goed werken.

Hopelijk heb je iets aan mijn suggestie : maar zoals het nu er voorstaat = containerpark met die laptop lol ......... gewoon opwaarderen en misschien wat RAM bij prikken : DDR2 geheugen kost amper 5€/2Gb bankjes op ome Ali. Gesteld dat je moederbord DDR2 aankan. Igv DDR1 SODIMM = containerpark en eens kijken op de 2e hands markt voor een laptop uit het Vista tijdperk : die dingen kosten amper 50 a 60 € een batterij bv kost dan weer 30€ (viadennis.nl = de goedkoopste in de Benelux) .......

Als je niet van avonturen houdt kijk eens in deze link ivm opwaarderen van je processor: onthou dat *jouw* systeem de socket M heeft. (Socket P bv processoren passen ook in de M maar je BIOS kan hier vervelend beginnen zeuren)
http://www.cpu-upgrade.com/CPUs/Intel/Core_Solo/T1300_(Socket_M).html

en hier een teardown van de Akoya MD97900 : https://www.youtube.com/watch?v=rkGIEAqQojo

[EDIT] Deze forumlink bewijst dat ik gelijk heb al spreken ze hier van een T7200 processor op een Thinkpad ..... :
https://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=123718

Nog 1 tip: er zijn soms computerclubs in steden die alle 'oude rommel' niet weggooien, met wat geluk kan misschien daar een amateurtechnicus je helpen naar een 64bits omgeving over te zetten.

Mijn ervaring is toch dat het veelal lukt bij Dell, HP en Asus . Met Medion ,helaas, heb ik géén ervaring.

Succes !
« Laatst bewerkt op: 2019/08/05, 08:01:24 door Joshua Orbit »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/05, 08:34:23 »
het program:
grub-customizer
laat je onder de "Algemene instellingen" eenvoudig de opstart time-out instellen

Als..... dat een oplossing zou zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/05, 09:53:53 »
Wat voor nut heeft het om anderhalve maand later reacties te posten in een topic waarop de TS zelf totaal niet meer heeft gereageert.....? Het lijkt me duidelijk dat de TS niet terug is gekomen en dus hoogstwaarschijnlijk geen interesse (meer) erin heeft of welke reden dan ook. 

Just my 2 € cents.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/05, 10:05:39 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/05, 22:06:21 »
Wat voor nut heeft het om anderhalve maand later reacties te posten in een topic waarop de TS zelf totaal niet meer heeft gereageert.....? Het lijkt me duidelijk dat de TS niet terug is gekomen en dus hoogstwaarschijnlijk geen interesse (meer) erin heeft of welke reden dan ook. 

Just my 2 € cents.

Klopt; maar er zijn ook gasten op dit forum die er mogelijk wél iets aan hebben. Daarom mag een Forum NOOIT een systeem worden van loose ends . Ik hoop echt dat de TS er iets aan heeft , maar gelijk wie met een Akoya en een T1300 processor van Medion, dat best een goed verkocht model was, naar een 'oplossing' zoekt voor een 64b op een 32b systeem draaiende te krijgen misschien een reeks goede info kan vinden.
Dat de TS niets van zich laat horen, wil ook zeggen dat er geen goede info was voor een actief systeem te hebben. Ik herinner ook in de Lucid Lynckx (10.04 LTS) dagen dat ik iets vroeg aan het forum en pas na 3 weken (!) een antwoord kreeg mét een oplossing.

Ik hoop voor mensen met dit type laptop dat ze begrijpen dat een upgrade noodzakelijk is , en dat deze upgrade niet per se onoverkomelijk is.

Het zou mooi zijn mochten we de afvalberg van informatica en hardware wat kunnen reduceren.
Klimaat en kobalt (grondstof voor de batterijen) zijn niet echt zomaar verwaarloosbare dingen ; zeker niet als we ondertussen weten dat grote kapitalisten kinderarbeid in Afrika nog eens extra uitbuiten.

Maar ik krijg ook de indruk dat dit Forum aan het doodbloeden is.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/05, 23:42:30 »
Offtopic:  Forums in het algemeen zijn al jaren, door de opmars van de sociale media netwerken zoals Twitter, voormalig Google+, Facebook, Reddit, Discord en wat weet ik wat er allemaal nog is, dood aan het bloeden.

Bepaalde uitingen in reacties die de laatste paar dagen openlijk gedaan en gepost worden maken het overigens ook niet bepaald uitnodigend voor buitenstaanders om een account hier aan te maken. Daarmee jaagt men mensen juist weg.  ;)

Ik laat het hier verder bij.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/06, 01:52:47 door Maik »

Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/06, 08:07:15 »
Wie de schoen past trekke hem aan ...........
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/06, 09:40:31 »
Wie de schoen past trekke hem aan ...........

Juist ook mijn gedachten !.

En doodbloeden dit Forum ,hmmm dacht het niet ,alleen alles gaat nu makkelijker kwestie install en b.v media te laten werken.
 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.