Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschillende partities  (gelezen 648 keer)

Tevekind

  • Gast
Verschillende partities
« Gepost op: 2008/03/17, 19:02:10 »
Ik probeer een dual boot op te zetten met XP en Ubuntu Gutsy, en volg de 'guide' die op de site van ubuntu-nl staat, ik heb alleen een probleem met de partities bij het installeren. Volgense de gids moet er namelijk maar een zijn, ik zie er 3:


/dev/sda
  /dev/sda1  fat16   /media/sda1
  /dev/sda2  ntfs     /media/sda2 (deze heeft de grootste ruimte, kan niet verkleind)
  /dev/sda3  fat32
   free space


Kan iemand hiermee zeggen wat ik moet doen, ik begrijp er namelijk niets van.

Ik vermoed dat de /dev/sda2 diegene is die ik moet gebruiken, aangezien die de hoeveelheid schijfruimte heeft die in mijn computer zit. Ubuntu kan echter niet aangeven waar het voor gebruikt wordt, en ook kan ik het niet verkleinen. Ik heb volgens windows nog ongeveer 12 gb schijfruimte over.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verschillende partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 19:15:43 »
Deze handleiding vind ik zelf nog makkelijker:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Tevekind

  • Gast
Verschillende partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/17, 19:20:23 »
Zoals ik daar lees is het dus nog makkelijker, en kan ik gewoon alles automatisch laten doen? Geen probleem dus :)

Bedankt voor de 'guide'

EDIT: Het blijkt toch niet zo makkelijk te gaan. Ik kan het namelijk niet 'automatisch' laten doen, en ik ben bang dat als ik ervoor kies de hele harde schijf te gebruiken, windows gewist wordt, en windows heb ik nog wel nodig.

Ik ga nog even wat verder knutselen eraan, in de hoop een oplossing te vinden

Offline ton1

  • Lid
Verschillende partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/17, 21:55:56 »
Lees nog eens goed  de link van Pjotr door!
En anders (dit lijkt me niet de link waar je naar verwijst in je openingspost:) http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Maar eigenlijk: kun je je /etc/fstab even laten zien?
[Dus: navigeer via "Bestandssysteem" naar /etc; openen, zoek naar beneden gaand (flink doorzakken) tot je "fstab" ziet staan, openen (gaat zonder sudo), op "bewerken¨, alles selecteren, kopiëren en dan plakken in je bericht. Dus: sorry als dit te veel uitgelegd is]
Met goede groet: ton1
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline Conny

  • Lid
Verschillende partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/17, 22:19:29 »
XP moet (voor zover ik als noob weet) op sda1, in NTFS staan. Dus via Gparted, 3e optie kiezen, dan hele schijf NTFS maken, flag Root, dan via XP-schijf hele schijf formatteren.
Dan kleine partitie maken waar je XP op zet.
Vervolgens Ubuntu erop en VAN DIE SDA1 AFBLIJVEN. (sda1, ntfs,) alleen moet je het pad aanmaken als /windows.

In de vrije ruimte 3 nieuwe partities maken vlgs de aanwijzingen
sda2  ext3, /
sda3 swap
sda4 fat32  /media/data
Dat overkwam mij dus ook, dat ik windows weer veegde.

Het gaat je wel lukken, ik hoor het wel. Kost alleen veel tijd.
Groet, Conny