Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen  (gelezen 2348 keer)

Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Gepost op: 2014/11/29, 13:55:56 »
Hallo, als ik iets installeer via synapse of ubuntu software center en ik verwijder deze, blijven nog steeds config mappen achter e n waarschijnlijk nog andere mappen?

Ik zou graag willen weten hoe je die nu heel deftig volledig kunt verwijderen. Voor windows heb je your uninstaller of revo uninstaller. Hoe moet dat nu in ubuntu? Ik heb al in verschillende manieren geprobeerd. Bv in synapse het programma "volledige verwijderen" optie gebruikt, via de terminal met --purge en clean <programmanaam>, maar de config mappen blijven gewoon staan. Moet ik ze dan steeds handmatig verwijderen? Ik vind het niet zo handig.

Offline aartje

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/29, 14:59:19 »
Moet het installatieprogramma dan bij iedereen alle configuratie-bestanden weghalen ?
Dat is gewoon niet logisch. Stel dat jij (als "beheerder" ) bv. een oud belastingprogramma
van een oud jaar weghaalt moeten dan ook alle configuratie-bestanden bij alle gebruikers worden weggehaald ?
Of stel je eens voor dat een beheerder een versie van Firefox weghaalt die niet goed
is en dat dan alle configuratie-bestanden bij alle gebruikers worden weggehaald.
Ofwel, degene die een programma opruimt (een "beheerder") heeft niets te maken
met de home-dirs van de individuele gebruikers...

En dat jij nou misschien toevallig de enige gebruiker bent .....
« Laatst bewerkt op: 2014/11/29, 15:01:15 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/29, 15:01:48 »
Bij verwijderen van programma's worden de bestanden in de systeemdirectories verwijderd. Gebruikersconfiguratiedata worden niet verwijderd. Die werden immers in de eerste plaats ook niet geïnstalleerd, maar na installatie ten behoeve van de individuele gebruiker in zijn persoonlijke folder uitgeschreven. Je mag die gerust zelf verwijderen als je dat beter vindt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/29, 15:16:33 »
En voor als je het niet weet je werkt met linux en niet met  windows, dus als  er files achter blijven is dit niet erg tav prestatie van linux, dus maakt niks uit.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/29, 16:45:06 »
En voor als je het niet weet je werkt met linux en niet met  windows, dus als  er files achter blijven is dit niet erg tav prestatie van linux, dus maakt niks uit.
Bestanden die achter blijven kunnen wel van invloed zijn op de prestatie, denk bijvoorbeeld aan (grote) tijdelijke bestanden die onnodig opslagruimte in beslag blijven nemen.

Blijkbaar zijn hiervoor op Windows speciale tools (de vraagsteller noemt “your uninstaller” en “revo uninstaller”). Deze tools kende ik niet en evenmin een Linux equivalent.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline PKing

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/29, 17:08:09 »
De genoemde tools halen meestal ook de overgebleven mappen weg en alle verwijzingen in het register van Windows.

En zover ik weet kent Linux dit soort tools niet.
Of Linux vertraagd door het achterblijven van niet gebruikte mappen durf ik voor de rest niet te zeggen, aangezien ik niet goed genoeg weet hoe het werkt onder de motorkap.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/29, 17:13:19 »
Bestanden die achter blijven kunnen wel van invloed zijn op de prestatie, denk bijvoorbeeld aan (grote) tijdelijke bestanden die onnodig opslagruimte in beslag blijven nemen.
Schijfruimte innemen: ja, maar de werking en performantie van je systeem vertragen: nee, tenzij je harde schijf praktisch helemaal vol zit.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/29, 17:32:21 »
Ik gebruik geen schoonmaak progjes, ondertussen kan ik het heel goed handmatig uitvoeren. Ik ben het met Vanadium eens, een performance verschil heb ik nooit gemerkt na een drastische schoonmaak actie, het is meer een gevoels kwestie om te werken met een schoon systeem. Ik ken mensen die al jaren gebruik maken van het progje bleachbit, sterk afgeraden door linux experts, toch hebben de mensen die ik ken nooit problemen gehad met bleachbit. Het is volgens mij altijd oppassen met dergelijke progjes, en eigenlijk niet geschikt voor een beginnende linux gebruiker.     bleachbit.sourceforge.net/

Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/29, 17:37:30 »
Klopt dat van bleachbit heb ik al van gehoord, maar dit is niet het programma die ik zoek. Het programma waar ik opzoek ben zit wel in "ubuntu tweak", daar zou een optie inzitten die ook de config files verwijderen. Maar die is ook sterk afgeraden door experts terwijl normale gebruikers het toch gewoon gebruiken.

Maar ik had gehoopt dat jullie mij een beter alternatief zouden gegeven hebben. :)

Moet het installatieprogramma dan bij iedereen alle configuratie-bestanden weghalen ?
Dat is gewoon niet logisch. Stel dat jij (als "beheerder" ) bv. een oud belastingprogramma
van een oud jaar weghaalt moeten dan ook alle configuratie-bestanden bij alle gebruikers worden weggehaald ?
Of stel je eens voor dat een beheerder een versie van Firefox weghaalt die niet goed
is en dat dan alle configuratie-bestanden bij alle gebruikers worden weggehaald.
Ofwel, degene die een programma opruimt (een "beheerder") heeft niets te maken
met de home-dirs van de individuele gebruikers...

En dat jij nou misschien toevallig de enige gebruiker bent .....
Ik kom na 15 jaar van windows naar linux. Ik ben eraan gewend dat de pc clean blijft. ;) En ik heb uiteraard niet gehoopt dat de normale deinstaller de config zou wissen, het zou met een apart programma moeten kunnen, net als de software die ik aangaf voor in windows. Er zijn genoeg windows gebruikers die hun pc clean willen houden, blijkbaar is dit in linux anders (of misschien toch niet altijd anders).
« Laatst bewerkt op: 2014/11/29, 18:27:30 door ubuntunoob »

Offline PKing

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/29, 21:10:44 »
Ik kom na 15 jaar van windows naar linux. Ik ben eraan gewend dat de pc clean blijft. ;)

Lol die aaname is echt totaal verkeerd :evil:
Jij bent er aan gewend dat je allerlei schoonmaaksoftware moet gebruiken om Windows schoon te houden.
Bij Windows merk je vaak ook echt een performance winst, maar bij Linux ben ik er nu al achter dat het gewoon wat anders is.
Ik begrijp dat je door de Windowsindoctrinatie nu de sterke neiging voelt om je computer minstens 1x in de week te scannen, defragmenteren, register opschonen, virusscans te doen, en wat al niet meer :P

Maar die verloren tijd kun je nu voor allerlei andere veel leukere dingen gebruiken :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/29, 22:16:45 »
En toch ben ik het niet met de stelling eens, dat Linux Ubuntu enz. niet vertraagd na verloop van tijd.
Als je er maar genoeg programma's op heb staan dan wordt hij na verloop van een half jaar echt wel wat trager. toen ik net begon startte mijn werk PC op in 17 seconden en nu na een half jaar duurt dat 35 seconden.

Niet dat dit zo ramp is in vergelijking met Win7 daar duurt het echt 5 minuten met dezelfde programma's.
Dus ik blijf echt wel met Ubuntu en Mint 17 werken. Daar ik nu een zee van tijd overheb met al dat schoonmaken wat ik niet meer hoef te doen.

Af en toe voer ik het onderstaande eens uit en dat ruimt dan weer aardig wat weg.  =D

Ubuntu, Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf deze opdracht heeft mijn voorkeur:

    Code: [Selecteer]

    sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all

M'n HD  schoonmaken doe ik eigenlijk nooit maar heb bovenstaande code toch maar eens uitgevoerd in Terminal, resultaat: 100 mb vrije ruimte erbij !! Weer een topic in m'n favorieten

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/29, 22:25:06 »
Linux vertraagt denk ik wel zo,
nieuw geïnstalleerde pc, top gebruikte linux,
na een tijd gebruikt te hebben, wordt linux trager,
1 software die geïnstalleerd is en misschien opstart,
2 file systeem die langzamer wordt door defragmentatie, ja linux heeft dit niet maar dat geloof ik niet zo, en als je schijf goed vol loopt wordt linux ook langzamer. Gelukkig is defragmentatie niet zo erg als op windows.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/29, 22:52:22 »
Citaat
en als je schijf goed vol loopt wordt linux ook langzamer.

Ja maar mijn HD/schijf loopt nog lang niet vol. toen ik er mee begon was er 235Gig vrij, en momenteel nog 187Gig dus dat vollopen dat is er hier niet bij.  =D

Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/29, 23:01:17 »
Mijn reden: Ik wil dat ubuntu zo overzichtelijk mogelijk blijft. Ik heb namelijk soms wel eens een bestand nodig die diep in het os staat verborgen en ik heb geen zin om die te lopen zoeken door alle mappen af te gaan. Een zoekfunctie zou ook helemaal niet nuttig meer zijn, want een overvolle computer scannen kan echt lang duren.  Ik begrijp dat er velen gebruikers het belachelijk vinden, maar dat is nu immers mijn manier van computeren, ik doe dit al jaren zo in Windows. Het voordeel daarvan is, dat wanneer ik een software probleem heb, dat ik deze sneller kan fixen doordat alles overzichtelijk is weergegeven. Ik geloof zelfs dat ik in linux veel sneller zal mee kunnen omgaan, omdat het open source is. Elk bestand kan nagelezen worden en je kan ongeveer nagaan waar het bestand voor dient.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/29, 23:16:54 door ubuntunoob »

Offline Tom

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/29, 23:14:33 »
Als ik een bestand verwijderd heb ,kijk ik ook bij verborgen bestanden in mijn homemap ,en verwijder de rest bestanden.
Kost nog geen drie minuten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/29, 23:20:15 »
Als ik een bestand verwijderd heb ,kijk ik ook bij verborgen bestanden in mijn homemap ,en verwijder de rest bestanden.
Kost nog geen drie minuten.
Ja, had ik ondertussen al door dat het zo zal moeten. Want er is geen software voor linux die het voor jou doet.  :P

Offline Henkp

  • Lid
Re: Geinstalleerde programma's deftig verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/29, 23:28:25 »
Als ik een bestand verwijderd heb ,kijk ik ook bij verborgen bestanden in mijn homemap ,en verwijder de rest bestanden.
Kost nog geen drie minuten.
Ja, had ik ondertussen al door dat het zo zal moeten. Want er is geen software voor linux die het voor jou doet.  :P

Tja maar nu zit je al gratis op de eerste rang =D,  en nu wil je het nog makkelijker hebben!! Ik speel al ruim 28 jaar met computers en heb het nog nooit zo gemakkelijk gehad als het laatste half jaar.
En ja als het nog makkelijker kan wil ik dat ook wel, dus ik begrijp je vraag maar al te goed.

Dus gewoon blijven wachten tot er per ongeluk zo programma gratis op kom dagen.  =D =D