Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Konqueror opent soms tientallen schermen ...  (gelezen 1455 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Gepost op: 2014/01/05, 22:13:28 »
Soms start, als ik klik op een map vanuit een ander programma, Konqueror tientallen schermen op. Ik kan die enkel onderbreken door (soms enkele malen) het "killall konqueror" commando te geven. Wat loopt hier mis?
Ik geef toe dat dit een nogal vage klacht is, maar het is écht niet gemakkelijk om deze fout te regenereren.

Eén geval, waarmee ik de fout kan genereren: als ik in de unity-balk de naam van een bestand intik en dan NIET het bestand open, maar wél klik op "bestandslocatie openen", begint het spel.

Het lijkt er dus op dat het aanklikken van "bestandslocatie openen" een soort opdracht geeft om elk individueel bestand van de betreffende bestandslocatie in een apart konqueror-venster te openen.

Achtergrond: ik gebruik Ubuntu 13.10 op een gewone desktop pc zonder speciale extra's. Ik heb Recoll geïnstalleerd (NIET als lens) en ik vermoed (maar daar ben ik niet zeker van) dat het probleem zich enkel voordoet als ik een keer Recoll heb gebruikt om iets op te zoeken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/06, 18:59:30 »
Konqueror is nu niet echt optimaal om binnen Unity te draaien. Mogelijk is het inderdaad een gevolg van het feit dat commandolijnsyntax voor konqueror een andere betekenis heeft dan bij gnome bestandsbeheer, zoals je zelf merkt als je klikt op "bestandslocatie openen".

Offline Jenske

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/06, 20:21:11 »
Voor alle duidelijkheid: ik heb er zelf helemaal nergens voor gekozen dat konqueror überhaupt zou moeten opstarten. Ergens moet er "iets" zijn misgelopen, waardoor Unity / Ubuntu / ? zélf de verkeerde beslissing neemt en "dol draait".
Ander ding dat ook misloopt: als ik bv. een usb-schijf aankoppel en gewoon in de balk erop klik, zou je verwachten dat er dan een "bestanden" opent en me de inhoud van de schijf laat zien. Vreemd genoeg lukt dat echter nooit en ... laat hij de schijfruimte-verdeling zien.

Mogelijk liep het op volgende plaatsen fout (maar ik ben géén expert):
-- ik heb wat liggen wisselen tussen gnome en unity
-- ik ben ook in de verleiding gekomen om zowel aanpassingen door te voeren in CompizConfig als bij de Unity Tweak Tool en ik heb ook al gemerkt dat daardoor soms serieuze problemen ontstaan

Ik draai enkele KDE-programma's, die ik echt niet kan missen: Digikam, Recoll. Bij de installatie van die programma's wordt er nogal wat extra KDE-balast mee gekopieerd en mogelijk ligt daar dus ergens het probleem.


Het simpelste lijkt me dat ik als het ware Unity reset, zodat er geen verwijzingen meer zijn naar GNOME. Maar hoe zet ik Ubuntu 13.10 terug "op nul", zonder dat ik natuurlijk het boeltje moet herinstalleren en vanalles kwijt ben (*).




(*) ik heb er geen enkel probleem mee dat persoonlijke programma-instellingen verdwijnen bij een reset, maar ik wil bv. niet dat mijn zotero-bibliotheek of de digikam-database als het ware mee worden gereset, waardoor ik al mijn werk kwijt ben

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/06, 20:25:57 »
Geen verwijzingen meer naar GNOME na reset? Dan ben je ook Unity kwijt...

Offline Jenske

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/06, 22:22:24 »
Vistaus, ok, ik drukte me misschien verkeerd uit.

Maar ik moet zeggen dat ik toch wel wat "spanningen" merk tussen Unity en Gnome, al was het maar omdat je bv. zowel compiz-config als gnome-settings hebt.

Maar bottom line is: ik wil mijn systeem terug instellen zodat het terug normaal draait. Bestaat daarvoor een soort opdracht? Dus een opdracht die alle GNOME, Unity of wat dan ook voor instellingen terug op standaard zet, goed op elkaar afgestemd, zonder dat je het systeem terug van leeg moet installeren en zonder dat je allerlei persoonlijke gegevens kwijt bent (en dan heb ik het dus niet over de kleur van deze of gene menubalk, maar wél over echte gegevens).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/07, 08:52:30 »
Jenske, je persoonlijke gegevens ben je nooit kwijt. Die staan immers steeds veilig op een reservekopie. Denk eraan dat een computer elk moment om verschillende redenen kan falen. Als je er geen reservekopie van je persoonlijke data op nahoudt, dan is dat omdat die weinig waarde hebben. Heb je die reservekopie niet, maak die dan meteen.

Een besturingssyteem daarentegen behoeft geen backup. Je download dat toch op elk moment gratis, en binnen een half jaar is het trouwens verouderd en download je al een nieuwe versie.

Een systeem terug instellen zodat het normaal draait, kan altijd, maar je moet onder de motorkap duiken en weten aan welke schroeven je moet draaien. Niet aan iedereen gegeven, en indien wel, dan is het nog steeds niet altijd gemakkelijk te vinden waar het zit.

Deze preek beëindigd zijnde: jou probleem is mogelijk beperkt tot bestandsassociaties die gewijzigd zijn. De globale bestandsassociaties voor de gnome desktop zitten in het configuratiebestand /usr/share/applications/defaults.list. Ik vind daar voor nautilus:
inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop
Dat is het enige. Kijk eens of inode/directory bij jou ook naar nautilus verwijst.

Gebruikersspecifieke associaties worden bewaard in ~/.local/share/applications/mimeapps.list. Bij mij zit daar niets in dat te maken heeft met het openen van folders. Als daar bij jou wel iets inzit, is dat mogelijk de oorzaak van het probleem.

Citaat
Ik draai enkele KDE-programma's, die ik echt niet kan missen: Digikam, Recoll. Bij de installatie van die programma's wordt er nogal wat extra KDE-balast mee gekopieerd en mogelijk ligt daar dus ergens het probleem.
Gebruik die maar gerust verder: dat is zeker niet de oorzaak van je probleem.

Mocht het allemaal niet helpen, dan was mijn preek daarvoor bedoeld: het eenvoudigst is even vers herinstalleren, en dan je data terugplaatsen. In minder dan een uur ben je terug 99% rolling.

[edit]Dat was ik vergeten: misschien moet je eens proberen of het probleem verholpein is door konqueror te verwijderen[/quote]
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 08:54:46 door vanadium »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/08, 23:48:10 »
Jenske, je persoonlijke gegevens ben je nooit kwijt. Die staan immers steeds veilig op een reservekopie. (...)

==> Da's geen probleem. Ik draai altijd een synchrone kopie op een externe harde schijf, dus daar heb ik geen schrik voor

Een systeem terug instellen zodat het normaal draait, kan altijd, maar je moet onder de motorkap duiken en weten aan welke schroeven je moet draaien. Niet aan iedereen gegeven, en indien wel, dan is het nog steeds niet altijd gemakkelijk te vinden waar het zit.

==> OK, maar ik vind het toch vreemd dat er blijkbaar niemand heeft gedacht aan het opmaken van een soort script of tekstbestand, waarin alle standaarden voor een clean install staan, dat je kan "aanspreken" als je de boel verknoeid hebt.

Deze preek beëindigd zijnde: jou probleem is mogelijk beperkt tot bestandsassociaties die gewijzigd zijn. De globale bestandsassociaties voor de gnome desktop zitten in het configuratiebestand /usr/share/applications/defaults.list. Ik vind daar voor nautilus:
inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop
Dat is het enige. Kijk eens of inode/directory bij jou ook naar nautilus verwijst.

==> exact hetzelfde bij mij

Gebruikersspecifieke associaties worden bewaard in ~/.local/share/applications/mimeapps.list. Bij mij zit daar niets in dat te maken heeft met het openen van folders. Als daar bij jou wel iets inzit, is dat mogelijk de oorzaak van het probleem.

==> nope, het woord "konqueror" komt er zelfs niet in voor

Citaat
Ik draai enkele KDE-programma's, die ik echt niet kan missen: Digikam, Recoll. Bij de installatie van die programma's wordt er nogal wat extra KDE-balast mee gekopieerd en mogelijk ligt daar dus ergens het probleem.
Gebruik die maar gerust verder: dat is zeker niet de oorzaak van je probleem.

Mocht het allemaal niet helpen, dan was mijn preek daarvoor bedoeld: het eenvoudigst is even vers herinstalleren, en dan je data terugplaatsen. In minder dan een uur ben je terug 99% rolling.

[edit]Dat was ik vergeten: misschien moet je eens proberen of het probleem verholpein is door konqueror te verwijderen
[/quote]

==> Voor dat laatste heb ik nu wel dégelijk schrik. Ik heb namelijk zelf nooit konqueror geïnstalleerd. Dat kwam gewoon mee (veronderstel ik) bij de installatie van Digikam (of Kdenlive of een ander kde-gebaseerd programma). Ik heb in het verleden ook al eens slechte ervaringen gehad door het verwijderen van een ogenschijnlijk onschuldig programmaatje.
Maar zelfs al zou ik nog doen wat je voorstelt, dan nog wringt het bij mij: ergens moet er toch nu ook al een plek zijn -- vb. een config-bestand -- waar is aangegeven Ubuntu bij het openen van een map (binnen een zoekoperatie bv.) konqueror moet opstarten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/09, 08:43:04 »
Citaat
Maar zelfs al zou ik nog doen wat je voorstelt, dan nog wringt het bij mij: ergens moet er toch nu ook al een plek zijn -- vb. een config-bestand -- waar is aangegeven Ubuntu bij het openen van een map (binnen een zoekoperatie bv.) konqueror moet opstarten.
Die heb ik aangegeven, tenzij dat maar de helft van het verhaal zou zijn.
In je eerste post vermeld je: "Soms start, als ik klik op een map vanuit een ander programma, Konqueror tientallen schermen op. " Kan je dat eens precieser uitleggen? Gebruik je konqueror standaard als bestandsbeheerder?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/15, 22:50:38 »
Neen, helemaal niet. Dat is het 'em nu net. Ik gebruik Konqueror nooit. Ik vermoed -- maar da's niet meer dan een vermoeden -- dat Konqueror mee werd geïnstalleerd bij het installeren van Digikam. En ik heb dus zelf, voor alle duidelijkheid, nooit handmatig een of ander configuratiebestand gewijzigd.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/03, 12:37:39 »
Heeft er niemand anders dit probleem?
Ik krijg hetzelfde als ik een externe usb-schijf aansluit: het systeem opent zélf dan een scherm waarop je het schijfgebruik te zien krijgt (ook al heb ik dat dus helemaal niet gevraagd).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Konqueror opent soms tientallen schermen ...
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/03, 13:06:20 »
Verwijder Konqueror eens volledig. Het zou mij verwonderen dat Konqueror een vereiste is voor de enkele KDE toepassingen die je wil gebruiken.