Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: applicaties worden soms ineens afgesloten  (gelezen 6500 keer)

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Gepost op: 2007/08/10, 09:23:09 »
Soms worden applicaties zoals firefox, synoptic, rythmbox,.... zomaar ineens afgesloten zonder dat ik ergens een melding van krijg. Daardoor is het systeem zeer onbetrouwbaar.
Ik heb al een paar keer een reinstall gedaan, zowel 32 als de 64 bit versie, maar op beide versies krijg ik steeds hetzelfde fenomeen. Zou het kunnen dat dit komt door mijn graka(nvidia 7900GT), hiervoor heb ik de drivers van ubuntu zelf geinstalleerd.
De 1ste keer dat ik ubuntu installeerde was het de 64 bit versie en daarop had ik dan de drivers van nvidia zelf geinstalleerd. Als ik mij nog goed kan herinneren had ik daar toen geen last van. Maar wat ik mij wel nog goed herinner is dat ik zeer veel moeite had om die drivers te installeren. Vandaar dat ik hoop dat er mss een eenvoudigere manier is om dit probleem op te lossen, als het aan mijn graka ligt tenminste.

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 10:12:00 »
De OpenDrivers (van Ubuntu dus) zijn nog niet zo denderend voor Nvidia.
Gebruik voorlopig de fabrieksdriver.

Hoezo had je moeite die drivers te installen?

Klik eens op Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's. Als het goed is, kun je daar je grafische kaart aanklikken.

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 10:20:00 »
Dat is idd de manier waarop ik ze geinstalleerd heb en daarmee had ik geen moeite. Ik dacht dat die drivers eigenlijk de geintegreerde drivers van ubuntu waren. Waar ik wel nogal wat moeite met had was met het installeren van de drivers die ik van de site van nvidia gedownload had. Dus ik hoop dat ik dat geen 2de keer moet proberen.
En als ik de beperkt ondersteunde drivers wil uninstallen moet ik gewoon dat vinkje wegdoen? Of komt er nog wat meer bij kijken?

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 10:24:10 »
De drivers onder Beperkt ondersteunde stuurprogs zijn geen Open Drivers - open drivers zijn namelijk wel ondersteund. Vanaf de site downloaden lijkt me niet een goede manier. Ik bedoel: maakt Nvidia wel linux-drivers? Ik dacht eigenlijk van niet.

Had je deze conflicten nou ook met de Beperkt ondersteunde stuurprogs? Of ging het daarmee goed?

Uninstallen?
Gewoon nieuwe drivers installen zou het moeten doen.....

Maar nogmaals: ik zou die beperkt ondersteunde stuurprogs gebruiken.....

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 10:33:55 »
Nvidia heeft wel degelijk linux drivers op hun site staan. Of ze goed zijn dat kan ik niet zeggen. De problemen zijn niet weg met de beperkt ondersteunde en het is een nieuwe ubuntu (7.04) install met enkel de updates geinstalleerd die ubuntu zelf aanheeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 10:41:22 »
Dit is een heel zeldzaam probleem..... Je hebt toch geen Automatix, Envy of EasyUbuntu gebruikt? Indien wel, dan zit er niks anders op: alles opnieuw schoon installeren, en die scripts links laten liggen.

Beschrijf verder je hardware eens?

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 11:07:32 »
Ik heb niets van die dingen gebruikt omdat ik al gelezen had dat die problemen kunnen geven.
Mijn pc ziet er als volgt uit:
AMD64 3800+
2gig ram => heb ik al getest op fouten via die memtest van de livecd, na 1uur geen fouten gevonden.
Mobo: asus  A8N-SLI SE
harddisk 1: 120GB met XP
harddisk 2: 200GB met ubuntu, Ubuntu staat hier wel op een partitie (40gig) die achteraan op de schijf staat
harddisk 3: 250GB met Vista

Wat ik wel al gemerkt heb is dat er tijdens de 1ste opstart een fail is bij het controleren van de hardeschijf maar dat dit met succes verholpen is, mss dat er daar toch nog iets niet juist zit. Ik krijg die foutboodschap altijd, ook al heb ik die partitie gedelete en opnieuw aangemaakt. Kan ik die partitie met een programma in Ubuntu controleren op fouten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/10, 11:11:21 »
Citaat van: Sommelier
Ik heb niets van die dingen gebruikt omdat ik al gelezen had dat die problemen kunnen geven.
Mijn pc ziet er als volgt uit:
AMD64 3800+
2gig ram => heb ik al getest op fouten via die memtest van de livecd, na 1uur geen fouten gevonden.
Mobo: asus  A8N-SLI SE
harddisk 1: 120GB met XP
harddisk 2: 200GB met ubuntu, Ubuntu staat hier wel op een partitie (40gig) die achteraan op de schijf staat
harddisk 3: 250GB met Vista

Wat ik wel al gemerkt heb is dat er tijdens de 1ste opstart een fail is bij het controleren van de hardeschijf maar dat dit met succes verholpen is, mss dat er daar toch nog iets niet juist zit. Ik krijg die foutboodschap altijd, ook al heb ik die partitie gedelete en opnieuw aangemaakt. Kan ik die partitie met een programma in Ubuntu controleren op fouten?
Die foutmelding is normaal: dat heeft te maken met tijdverschil en tijdzones. Geen probleem dus, behalve dat je in het begin een keer extra moet opstarten.

Welke versie van Ubuntu gebruik je: 7.04 of 6.06? Met die nieuwe hardware van je, kun je namelijk het beste kiezen voor 7.04.

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/10, 11:27:47 »
Ik heb 7.04 geinstalleerd, 32bit omdat er hiervoor toch nog altijd meer ondersteuning is dan de 64 bits versie.
Owja, ik heb ook nog een audigy2 geluidskaart zitten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 11:31:38 »
Hmmm.... Pas eens deze handleiding toe:
https://help.ubuntu.com/community/NlMultimediaapplicaties

Heb je het probleem daarna nog steeds?

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/10, 11:48:07 »
Momenteel ben ik echter op mijn werk (drukdrukdruk :P ) dus het zal pas deze avond zijn dat ik het kan proberen.
Is er ergens een logfile die ik kan bekijken waarin staat welke applicaties onverwachts zijn afgebroken? Misschien kan ik daar dan ook wat meer info vinden van de reden waarom die afgesloten zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/10, 11:51:11 »
Dat kun je zo achterhalen: start ze via een terminalvenster.

Dus bijvoorbeeld:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: firefox

als Firefox nu onverwachts afsluit, dan zie je de foutmeldingen in het terminalvenster staan.

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/10, 16:25:05 »
Ik heb alles geinstalleerd van die multimedia dingen.
Daarjuist was ik via rhythmbox naar mp3s aan het luisteren en ondertussen aan het inetten krijg ik plots een volledige lockup. Enkel resetten via de knop was nog mogelijk. Bestaat er trouwens in Ubuntu ook zoiets als ctrl-alt-del in Windows? Kan het ook zijn dat ik te veel mp3s heb voor rhytmbox en vandaar dan die lockup? Heb ongeveer een 13000 mp3s.
Hopelijk komt er snel een oplossing voor deze toch wel lastige zaken, ben nu al een tijdje aan het sukkelen en het begint echt tegen te steken. Maar toch al bedankt voor de hulp die ik al gekregen heb.

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/10, 17:27:35 »
Heb je dit soort ellende
- vrijwel in alle situaties met alle software
- of alleen als je FireFox aan staat?

Het kan namelijk zijn, dat het firefox is, die voor problemen zorgt. Als dat het geval is, zit er niets anders op dan FF opnieuw te installeren. Of je kunt een andere browser proberen (Epiphany, Galeon, Opera, etc.).

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/10, 19:14:10 »
FF uninstallen valt idd te proberen want het is goed mogelijk dat altijd FF open stond bij mijn problemen.
Wat is eigenlijk het verschil in synaptic tussen "Mark for removal" en "Mark for complete removal"?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/10, 19:28:49 »
Citaat van: Sommelier
FF uninstallen valt idd te proberen want het is goed mogelijk dat altijd FF open stond bij mijn problemen.
Wat is eigenlijk het verschil in synaptic tussen "Mark for removal" en "Mark for complete removal"?
Complete is inclusief ondersteunende bestanden (libs, te vergelijken met dll's in Windows). Kies altijd complete.

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/10, 20:03:40 »
Citaat van: Sommelier
FF uninstallen valt idd te proberen want het is goed mogelijk dat altijd FF open stond bij mijn problemen.
Wat is eigenlijk het verschil in synaptic tussen "Mark for removal" en "Mark for complete removal"?
Sommelier,

Als Firefox inderdaad de boosdoener zou zijn, is het misschien ook verstandig om je profielmap te verwijderen. Anders heb je kans, dat na herinstallatie de ellende gewoon doorgaat.

Je profielmap staat in
/home/(gebruiker)/.mozilla/firefox

(wel eerst de verborgen mappen zichtbaar maken met CTRL+H)


EDIT:
maak evt. een backup.
Want als je genoemde zooi weggooit, ben je dus al je instellingen en bladwijzers kwijt.....

Offline glupper68

  • Lid
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/10, 23:15:01 »
ik heb dit nu dus opeens met azureus. start op en valt meteen weg?????
heeft even gedraaid en heb wat muziek kunnnen downloaden.

Wat gebeurd er??
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/10, 23:18:22 »
Citaat van: glupper68
ik heb dit nu dus opeens met azureus. start op en valt meteen weg?????
heeft even gedraaid en heb wat muziek kunnnen downloaden.

Wat gebeurd er??
Tip: een stabiele binnenhaler die hetzelfde netwerk gebruikt als Limewire, is gtk-gnutella. Je kunt gtk-gnutella gewoon installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.
Zoekterm: gtk-gnutella
Aanvinken en druk op knop Toepassen.

Offline glupper68

  • Lid
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/11, 00:20:15 »
ik denk dat ik het al weet. Op het moment dat Azureus nog aan het down en uploaden was heb ik twee binnengetrokken cd's verplaatst naar een andere directory en deze verwerkt in Rythembox. Daarna dus het probleem.  Ik heb Azureus gedeinstaleerd en daarna weer opnieuw geinstaleerd. Hij draait nu weer naar behoren.
Kennelijk was het programma hierdoor de weg kwijt

maar het moet eigenlijk niet kunnen.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/11, 08:36:43 »
Hmm, gisteren FF verwijdert maar het probleem is er nog, maar had toen nog niet mijn profiel map verwijdert, zal dat eens proberen en anders wordt het een alternatieve browser.
Gisteren had ik op een andere gebruiker weer een volledige lockup, enkel FF stond toen open.

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/11, 10:26:57 »
Balen man. Zwaar balen. Ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar ik zou net zo lang aanknoeien, tot ik de oplossing had gevonden.
Als Firefox NIET de boosdoener blijkt te zijn (nadat je je profiel verwijderd hebt), dan kun je heel rigoreus een complete schone installatie van Ubuntu proberen. Dat is de meest rigoreuze poging.

Een alternatieve browser..... Maar ik lees net dat je met Epiphany ook problemen had? Dat is een behoorlijk stabiele browser, dus als die al ellende geeft.....

Eventueel kun je toch ook nog naar je grafische kaart (of andere hardware) kijken, maar ik heb daar minder verstand van - iemand als Pjotr zou dan beter kunnen helpen (hoewel ik toch denk aan een software-probleem).

Sommelier

  • Gast
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/11, 10:56:07 »
ik heb nog geen andere browser gebruikt, dus het zal wel iemand anders zijn op je het hebt. Een schone installatie is ook niet echt een optie aangezien dit een schone installatie was en na 4-5 keren heb ik het ook wel gehad met herinstalleren. Maar we zien wel wat het nu heeft, voorlopig gaat het goed maar heb nog niet echt veel op inet geweest buiten enkele fora.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/11, 11:17:40 »
Doe eens dit:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop Toepassen

Daarna:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo ddcprobe

En post de uitkomst daarvan eens hier? Gewoon kopiƫren en plakken vanuit de terminal.

Groet, Pjotr.

applicaties worden soms ineens afgesloten
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/11, 11:37:25 »
Citaat van: Sommelier
ik heb nog geen andere browser gebruikt, dus het zal wel iemand anders zijn op je het hebt. Een schone installatie is ook niet echt een optie aangezien dit een schone installatie was en na 4-5 keren heb ik het ook wel gehad met herinstalleren. Maar we zien wel wat het nu heeft, voorlopig gaat het goed maar heb nog niet echt veel op inet geweest buiten enkele fora.
Ja, sorry, haal twee onderwerpen even doorelkaar (shame on me).