Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart  (gelezen 10087 keer)

Offline Anke Grun

  • Lid
Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Gepost op: 2010/07/31, 10:57:21 »
[Moderator-Edit]
Dit topic is afgesplitst van:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/geen-dual-boot-optie-bij-installeren/
[/Moderator-Edit]




Volgens de info die je geeft, lijken er wel degelijk twee geluidskaarten in te zitten... Post hier eens de uitkomst van lshw:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

Hang het ontstane html-bestand als bijlage aan je bericht, dat is het makkelijkste.

Ok, ik geloof dat je gelijk hebt. Eigenlijk kon ik het ook al zien bij de geluidsvoorkeuren.
Dus de interne kaart uitzetten in de BIOS?

Zie ook de bijlage (ik heb er een txt van gemaakt, html mag niet).
« Laatst bewerkt op: 2010/08/07, 12:55:12 door heir4c »

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/31, 11:35:02 »
Geen probleem. Heb er een .html bestand van gemaakt anders is het niet leesbaar met die html code. Hou ons op de hoogte ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/31, 11:35:43 »

Volgens de info die je geeft, lijken er wel degelijk twee geluidskaarten in te zitten... Post hier eens de uitkomst van lshw:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

Hang het ontstane html-bestand als bijlage aan je bericht, dat is het makkelijkste.

Ok, ik geloof dat je gelijk hebt. Eigenlijk kon ik het ook al zien bij de geluidsvoorkeuren.
Dus de interne kaart uitzetten in de BIOS?

Zie ook de bijlage (ik heb er een txt van gemaakt, html mag niet).

De forumsoftware staat geen html toe als bijlage? Jammer. Enfin, ik heb gewoon .txt hernoemd naar .html, en dat leverde een prachtig bruikbaar overzicht op.  :)

Vreemd: de geluidchip lijkt wel gekoppeld aan je videokaart. Enfin, probeer eens om één van de twee uit te schakelen in het BIOS. Zorg er uiteraard wel voor, dat je boxen zijn ingeplugd in de werkende kaart.

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/01, 13:06:25 »
De forumsoftware staat geen html toe als bijlage? Jammer. Enfin, ik heb gewoon .txt hernoemd naar .html, en dat leverde een prachtig bruikbaar overzicht op.  :)

Geen probleem. Heb er een .html bestand van gemaakt anders is het niet leesbaar met die html code. Hou ons op de hoogte ;)

Gelukkig werkt het terug hernoemen goed :)

Ik had gisteren al eens in de BIOS rondgekeken, en kon geen geluidskaart aan/uitzet mogelijkheid vinden.
Vandaag heb ik de handleidingen van de HP site gedownload. Ook daarin geen informatie die me verder brengt.

Pjotr, je hebt bij de tips staan om op zoek te gaan naar de handleiding van het moederbord. Kijkend in de lijst die ik gisteren heb gegeven, is mijn conclusie dan juist dat het een HP moederbord is? Het vinden van zo'n handleiding blijkt namelijk lastiger dan ik dacht.

Ik had ook al gekeken bij updates van de BIOS. Er is er wel één beschikbaar, maar die lost alleen iets op wat nu onder windows soms niet goed werkt. Heeft niets met de geluidskaart te maken.

Dank voor jullie hulp!


Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/01, 13:54:07 »
Opgelet met bios updates!!

Heb even gegoogled en volgens mij is dit joouw mainboard :

http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&docname=c00858789&printable=no&product=3873828#N1057
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/02, 20:46:47 »
@summer of 69:
Dank je wel voor het opzoeken.

Nou had ik gehoopt wel te zullen begrijpen wat ik met deze informatie kan op het moment dat ik het onder ogen zou krijgen.
Helaas is dat niet zo. ??? Graag nog wat meer hulp, als jullie inspiratie hebben ?

Wat voor opties heb ik eigenlijk nog als ik de geluidskaart niet via de BIOS kan uitzetten?
De geluidskaart fysiek uitschakelen op het moederbord? (niet dat ik mezelf dat zie doen ...)

En is het een Linux probleem of specifiek voor Ubuntu? (vast het eerste, maar ik word in dit geval graag tegen gesproken)

Alle hulp is welkom!

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/03, 18:02:30 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/03, 18:41:03 »
Bij je mainboard specifications staat bij audio : "Integrated audio is not available if a sound card is installed." Dit betekent dat je geïntegreerde audiochip op je mainboard automatisch wordt uitgeschakeld als er een aparte audio card is geïnstalleerd.

In je bios specifications staat bij bios setup menu screens > advanced menu - onderaan "onboard audio" Die kun je daar volgens mij in- of uitschakelen of op auto plaatsen.
Als ie op auto staat en er is dus een aparte audio card geïnstalleerd wordt de onboard audiochip automatisch uigeschakeld.
Misschien heb je hier wat aan. Je hebt nu in ieder gaval de volledige documentatie van je mainboard en bios ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/04, 12:13:59 »
Summer of 69: dank voor de link :)

Helaas ziet mijn BIOS er heel anders uit. Ik heb als menu opties: Main, Security, Diagnostics, System Configuration en Exit.
En kennelijk staat de on board audio kaart niet op <auto>, anders stel ik me zo voor dat ik het probleem niet had gehad.

Summer of 69: Ik zie telkens in het productveld bovenaan het venster van jouw links CQ 61 staan. Geen idee of je dat zelf zo had ingevuld, maar ik heb een CQ 62. Ik ben eigenwijs genoeg (sorry) om dit aan te passen en dan BIOS, of Motherboard specifications in te vullen bij de question/keywords. Alleen komt er dan niets (geen zoekresultaten).
Dat brengt mij op de vraag: hoe zoek jij?

Ik zag bij de beschikbare updates van HP wel iets voor de audiokaart: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4062&lc=en&cc=us&dlc=en&sw_lang=&product=4194045#N642.
Zou dat de moeite waard zijn om eens te downloaden?

Ik waardeer je hulp enorm, en hoop dat ik je niet beledigd heb.

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/04, 15:59:00 »
Ik ben helemaal niet beledigd  :D
Ik weet alleen niet meer hoe ik op die sites ben geraakt, in elk geval via google. Die audio driver downloaden heeft gen zin, dat geldt alleen voor windows. en ik vermoed dat je hetzelfde MB bord hebt als het model CQ61. Alleen de bios instellinngen zijn blijkbaar weer anders. Das het probleem met die merk pc's en zeker met compacq; die zetten nl. een deel van hun bios instellingen op de harde schijf. Werkt je audio normaal in windows ? Kijk anders eens bij system configuration of je daar iets vindt over die audio. Anderzijds zou het mij verwonderen dat er een aparte audio card is gemonteerd.
Audio problemen komen blijkbaaar meer voor bij ubuntu. Vermoedelijk wordt er te weinig aandacht besteed aan de opensource drivers. Ik heb hier een testpc draaien waar het geluid enorm wordt vervormd bij o.a. vlc en audacious player. Aan de hardware ligt het niet want onder windows xp werkt alles normaal alsook onder opensuse 11.3 ( een andere linux distro) ik heb daar een topic voor geopend :
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/vervormde-audio-10-04/
maar er komt geen antwoord op :(
Test eerst eens onder windows 7 want dat is standaard geïnstalleerd dacht ik
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 16:17:32 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/05, 10:06:11 »
Ik ben helemaal niet beledigd  :D

(Phew, gelukkig)

Onder Windows staat bij geluid dat de ATI HDMI niet aangesloten is, en de Realtek wel (op de luidsprekers). En het geluid is goed.
In de BIOS staat bij System Configuration niets dat met audio te maken heeft. Ik kan er dus kennelijk niet bij.

Ik heb de neiging om het op te geven met Ubuntu en een andere distro van Linux te installeren. Is opensuse een stabiele distro? Of zou je voor een relatieve leek zoals ik een andere distro adviseren? Ik wil als het even kan niets met de terminal te maken hebben.



Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/05, 11:44:28 »
How, niet zo snel opgeven. Zoals ik al hoger zei, ubuntu heeft nogal eens meer problemen met audio.
Opensuse is zeer stabiel, maar dat is ubuntu ook. Het is altijd hetzelfde probleem met die commercïele drivers die voor een bepaald soort hardware zijn gemaakt en natuurlijk meestal voor windows. De opensource gemeenschap doet wel zijn uiterste best om stuurprogrammas te maken die het zaakje doen werken, maar dat lukt niet altijd.
Doe eens het volgende  : linksboven : Systeem > voorkeuren > geluid. Dan verschijnt een venster met tabs. Klik op de tab "uitvoer" en kijk welk apparaat daar staat aangeduid.
Je weet nu via wondows dat je de realtek moet hebben. Laat iets weten.
Als je opensuse wil proberen moet je wel weer helemaal opnieuw beginnen. En van de terminal geraak je nooit echt vanaf, das het sterke punt van linux. Daar zul je je toch iets moeten in verdiepen  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/05, 14:23:38 »
Ok dan, ik ga nog even door.

Dat ik nooit helemaal van de terminal afkom realiseer ik me wel, en dat geeft ook niet. Het mooie van Ubuntu is dat ie alleen in speciale gevallen nodig is.

Ik heb twee schermafdrukken gemaakt van de geluidsvoorkeuren: 1 van de hardware tab en 1 van de uitvoertab.





De uitvoer stond andersom. Ik heb deze aangeklikt, het venster gesloten en de computer opnieuw opgestart: nog steeds geen geluid.
De namen zijn telkens net even anders, maar volgens mij heb ik zo de goede gekozen. Wat denk jij?

Dank je wel voor je hulp!

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/05, 14:31:53 »
Ik heb vroeger ook last gehad van dit probleem en toen hebben ze het volgende geadviseerd:

Je hebt wel de terminal nodig  ;)

maasnet@ubuntu:~$ sudo asoundconf list
Names of available sound cards:
CMI8738MC6
Live

maasnet@ubuntu:~$ sudo asoundconf set-default-card Live
Hopelijk heb je er wat aan.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/05, 14:44:58 »
Ik heb vroeger ook last gehad van dit probleem en toen hebben ze het volgende geadviseerd:

Je hebt wel de terminal nodig  ;)

maasnet@ubuntu:~$ sudo asoundconf list
Names of available sound cards:
CMI8738MC6
Live

maasnet@ubuntu:~$ sudo asoundconf set-default-card Live


Hopelijk heb je er wat aan.



Werkt niet in 10.04 : guy@pcmichel:~$ sudo asoundconf list
sudo: asoundconf: command not found
guy@pcmichel:~$

We zoeken verder ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/05, 14:48:23 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/05, 14:52:32 »
@ Anke : heb je de 2de optie aangevinkt in uitvoer ( RS880 enz..)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/05, 15:47:46 »
Ik heb misschien iets :
open een terminal  =D
alsamixerAls je een foutmelding krijgt, moet je die nog installeren : systeem > Beheer > synaptic paketbeheer - zoekterm "alsamixer" - aanvinken en rechtsklikken voor installatie
Terug naar de terminal. Als het goed is krijg je dit :



Met de pijltjestoetsen kun je onderaan de betrefende schuiven wijzigen. Met je scrolwieltje verhoog of verlaag je het volume.Belangrijk : niet in het rood; dan vervormd het geluid.
Als je nu F6 indrukt kun je het audio device kiezen. Probeer eens
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/07, 11:14:54 »
@ de moderators : moet dit topic niet verhuizen naar software en configuratie; nu gaat het over audio en niet meer over installatie ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren Deel 2: geluidskaart
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/07, 12:31:07 »
Bij deze gedaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Anke Grun

  • Lid
Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/08, 10:06:30 »
Ja, verplaatsen is logischer. Dank moderators!

Ik moet er even weer in komen, na een paar dagen intensieve andere activiteiten. Toen ik jullie reacties las heb ik wel direct het een en ander uitgezocht. Hier de resultaten.

Ik had beide opties in uitvoer al geprobeerd, zonder effect.

asoundconf doet inderdaad niets. Ik vroeg me al af of ik dat dan zou moeten installeren.

De alsamixer geeft:


Het geluid staat dus hard genoeg.

De HDMI kaart geeft:


Daar kan ik kennelijk niets mee doen. Dit suggereert dat deze uitgeschakeld staat. Toch?

 

Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/08, 13:02:04 »
Anke type eens dit commando in de terminal  grep Codec /proc/asound/card0/codec#*

Bij mij ziet het er zo uit:
gijs@gijs-lucid:~$ grep Codec /proc/asound/card0/codec#*
Codec: Realtek ALC888

Wat staat er bij jou?

Als er weer Codec: Realtek ID 270 staat dan:

ID 270 looks like an unrecognised codec, otherwise it would have a name. van http://permalink.gmane.org/gmane.linux.ubuntu.user/219944
Dan dit uitvoeren:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-audio-dev/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-alsa-driver-modules-2.6.32-22-generic  van http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9446938&postcount=63

En nog een keer grep Codec /proc/asound/card0/codec#* uitvoeren, wat staat er nu?



« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 13:07:59 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/08, 14:18:53 »
Anke, ik heb hier ook geluidsproblemen met een pc. Er was een TV kaart van Pinnacle in gemonteerd die ook gezien werd als audio device. Kaart verwijderd en nu klopt m'n geluid helemaal niet meer. Alleen een brommend geluid en al helemaal geen invoer apparaat niet meer. De pc in kwestie is aangesloten op een audio versterker en onder XP werkt ie wel normaal, dus aan de versterker kan het niet liggen.
Volg dit topic dan ook op de voet.

@ Gijsbert : wil jouw commands ook wel proberen, maar ondertussen zitten we wel aan kernel 2.6.32-24-generic. Maakt dat geen verschil?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/08, 15:23:56 »
Dat klopt, verander 2.6.32-22-generic in 2.6.32-24-generic
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/08, 15:34:50 »
Zie je wel, tja juist is juist hé  =D
Heb ondertussen van versterker gewisseld, er schorttte ook iets aan het ingangssignaal van de phono (wss fout in voorversterker want direct input gaf wel beide kanalen) en op audiograbber line-in sampling kreeg ik maar één kanaal binnen. Audacity werkte ook toto ik de tv kaart verwijderdde. Seffens nog eens proberen met jouw commands.
Btw, de juiste audio configuratie verkrijgen in linux brengt toch dikwijls problemen met zich mee (zelfde verhaal in suse) Zou dat misschien aan die commercïele drivers liggen. Of ligt het aan mij, kan ook natuurlijk  ???
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Geen dual boot optie bij installeren: Deel 2: geluidskaart
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/08, 15:41:28 »
Ik denk het laatste. :evil:
Tot op heden heb ik weinig last gehad met het geluid, het laatste was met mijn pinnacle tv-kaart en kdetv.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.