Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet  (gelezen 10341 keer)

Offline fedde

  • Lid
Heb Kruidvat-software uitgepakt maar ergens iets met installatie verkeerd gedaan. Shortcut verschijnt keurig op buroblad, maar start niet op.
Ben een nitwit, en maak wrsch. daardoor ergens een kleine maar cruciale fout: geef commando install.pl. Geeft aan bestand of map niet te kunnen vinden. Hetzelfde gebeurt als ik via cd de betreffende map probeer aan te geven.
Gebruik sinds zeer kort Ubuntu Mate 16.04 (thnx Weiland  ;)!)
Enige (oude) achtergrondinfo verstrekt wellicht dit topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85648.msg922058#msg922058
Dit forum heeft me al menigmaal enorm geholpen  :D, dus b.v.d. voor enige reactie  ^-^!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/27, 12:55:10 »
Zo handig een zoek op internet...........

2 mogelijkheden:

In terminal:
chmod +x install.pl
./install.pl
of, ook in terminal:
perl install.plindien nodig voorafgegaan door sudo indien root permissies niet in het script worden afgehandeld.

« Laatst bewerkt op: 2017/01/27, 13:05:06 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/27, 14:14:19 »
Volgens dit topic gaat het wel of niet, die fotosoftware installeren:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85822.0

Ik heb die install.pl een maandje of zes geleden op m'n (toen nog) Xubuntu 16.04 geïnstalleerd; het programma hield echter niet op te crashen, dus dat was gauw weer weggeïnstalleerd. Ik herinner me dat install.pl uit (+/-) 2010 dateert, dus misschien zit daar een probleem. Tijdens de installatie worden er extra bestanden (programma's en/of bibliotheken) binnengehaald, wellicht zoekt install.pl naar oude versies die niet meer bestaan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/27, 15:59:27 »
Ctrl +T                   # open een terminal
cd Downloads     # of daar waar je install.pl en EULA.txt hebt uitgepakt.
sudo perl install.pl

Dit script helpt bij het installeren van de 'Kruidvat fotoservice' op de pc en loodst u
stap voor stap door het installatieproces.


Lees de EULA zorgvuldig door. Daarna dient u de EULA te accepteren.
        In de EULA kan met de pijltoetsen worden genavigeerd. Klik op 'q' om de EULA te verlaten.
        Verder met <CR>.
        Accepteert u de EULA? [ja/NEE] j
Waar moet 'Kruidvat fotoservice' geïnstalleerd worden? [/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice]
De opgegeven directory bestaat niet. Moet deze aangemaakt worden? [JA/nee] j
Voor een succesvolle installatie moeten de volgende pakketten worden gedownload.
            Executable            [application/zip]   3498255 ( 3,3M)
            Linux Libraries       [application/zip]  51001087 (  49M)
            Resources             [application/zip]  25955410 (  25M)
            Startscreen           [application/zip]  34369604 (  33M)
            Photofun              [application/zip]  13101340 (  12M)
            Decorations           [application/zip]   8531428 ( 8,1M)
            Background            [application/zip]  15305262 (  15M)
            SVGCalendars          [application/zip]  15448845 (  15M)
            SVGTemplates          [application/zip]  11646683 (  11M)
        Er moeten nog in totaal 170.57MB aan bestanden worden gedownload.
        Wilt u verder gaan met de installatie en de benodigde bestanden downloaden? [JA/nee] j
        Downloading: 'Executable'
        Downloading: 'Linux Libraries'
        Downloading: 'Resources'
        Downloading: 'Startscreen'
        Downloading: 'Photofun'
        Downloading: 'Decorations'
        Downloading: 'Background'
        Downloading: 'SVGCalendars'
        Downloading: 'SVGTemplates'
De benodigde bestanden worden nu in de installatiemap uitgepakt.

Gefeliciteerd!
De 'Kruidvat fotoservice' is met succes op de pc geïnstalleerd
Voer, om te starten, het bestand '/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice' uit.

Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 2017/01/28, 14:25:07 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/27, 16:18:50 »
De opdrachtregel is inclusief de     '      mag ook      "     haakjes

'/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice'
of
"/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice"

omdat er een spatie in staat.
Correctie, 2 spaties.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/28, 14:27:45 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline RikRik

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/28, 13:09:37 »
Wat is het voordeel van de software? De online versie is er toch ook nog?
https://www.kruidvat.nl/fotoservice/maak-je-fotoboek.html

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/28, 14:23:58 »
Citaat
De online versie is er toch ook nog?
Was ook mijn eerste reactie maar mijn eer te na ;) ff testen of het (de linux versie) werkt ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/28, 14:30:38 »
Tot dusver alles gelukt, behalve '/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice'. Heb extreem goed opgelet bij spaties, hoofdletters e.d., maar krijg toch de melding: 'cannot open shared object file: no such file or directory"

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/28, 14:35:33 »
@RikRik: heb dat 's via Photobox gedaan: toen gingen zij van softwarepakket veranderen zonder een back-up van hun klantenbestanden te maken....! Hele discussie met zowel hen als de Consumentenbond, maar geen poot om op te staan.
Uiteraard heb ik de foto's nog wel, maar het ontwerp ben ik kwijt  >:(. Vandaar deze software op m'n eigen latop: altijd m'n eigen ontwerpen in beheer  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/28, 15:03:45 »
@RikRik: heb dat 's via Photobox gedaan: toen gingen zij van softwarepakket veranderen zonder een back-up van hun klantenbestanden te maken....! Hele discussie met zowel hen als de Consumentenbond, maar geen poot om op te staan.
Uiteraard heb ik de foto's nog wel, maar het ontwerp ben ik kwijt  >:(. Vandaar deze software op m'n eigen latop: altijd m'n eigen ontwerpen in beheer  :)

Volgens Kruidvat:
Citaat
Log in en ga verder met je fotoboek
Wil je verder werken aan je fotoboek? Log dan in met de knop hieronder, kies het fotoboek waar je aan verder wilt werken en ga aan de slag. Dit geldt alleen voor ons online programma. Verder werken aan een fotoboek dat je met onze offline software bent begonnen, doe je simpelweg door het programma te openen vanaf dezelfde computer. Bovenaan het startscherm staan onder de knop 'Bestand' al je projecten.

Let op: Fotoboeken die je met ons online programma maakt, worden maximaal 6 maanden bewaard. We adviseren je binnen deze tijd het boek af te ronden en te bestellen. Denk je misschien meer dan 6 maanden nodig te hebben? Gebruik dan onze offline software.

Waarschijnlijk zal je probleem in de toekomst niet (regelmatig) wederkeren, de online toepassing is een methode om te overwegen  ;)

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/28, 15:22:51 »
@RikRik: heb dat 's via Photobox gedaan: toen gingen zij van softwarepakket veranderen zonder een back-up van hun klantenbestanden te maken....! Hele discussie met zowel hen als de Consumentenbond, maar geen poot om op te staan.
Uiteraard heb ik de foto's nog wel, maar het ontwerp ben ik kwijt  >:(. Vandaar deze software op m'n eigen latop: altijd m'n eigen ontwerpen in beheer  :)

Volgens Kruidvat:
Citaat
Log in en ga verder met je fotoboek
Wil je verder werken aan je fotoboek? Log dan in met de knop hieronder, kies het fotoboek waar je aan verder wilt werken en ga aan de slag. Dit geldt alleen voor ons online programma. Verder werken aan een fotoboek dat je met onze offline software bent begonnen, doe je simpelweg door het programma te openen vanaf dezelfde computer. Bovenaan het startscherm staan onder de knop 'Bestand' al je projecten.

Let op: Fotoboeken die je met ons online programma maakt, worden maximaal 6 maanden bewaard. We adviseren je binnen deze tijd het boek af te ronden en te bestellen. Denk je misschien meer dan 6 maanden nodig te hebben? Gebruik dan onze offline software.

Waarschijnlijk zal je probleem in de toekomst niet (regelmatig) wederkeren, de online toepassing is een methode om te overwegen  ;)
Gezien die 6 maanden voor mij reden te meer om software te downloaden. Als ik iets fout doe, heb ik 't i.i.g. zelf gedaan  ;)
Dus De Baas, RikRik of welke lezer dan ook: kan iemand mij verder helpen na melding 'cannot open shared object file: no such file or directory'? Tot dan toe leek alles gesmeerd...

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/28, 16:58:58 »
Wat je moet doen staat in deze onderstaande Engelstalige Ask Ubuntu hyperlink. Deze gaat weliswaar over Rstudio, maar gaat over dezelfde vereiste libgstreamer bibliotheek. http://askubuntu.com/questions/694368/problems-installing-rstudio-the-program-wont-start-although-it-is-installed
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/29, 15:04:43 »
Missende libraries:
Ctrl + T  Terminal
sudo apt-get install libgstreamer0.10-0 libgstreamer-plugins-base0.10-0
In Ubuntu staat Kruidvat fotoservice onder Toepassingen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/29, 16:09:48 »
Da's gelukt, zie prt.scr. Echter hij blijft 't niet doen.... Ben voornemens de hele boel te deïnstalleren en opnieuw te proberen. Lijkt er nl. op dat 't programma niet is uitgepakt. Zie nl. nergens directories terug.
Hoe deïnstalleer ik overigens? In XP lukte me dat wel, maar hier kan ik 't niet vinden. Gewoon betreffende iconen & mappen verwijderen?

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/29, 16:30:44 »
Overigens kon ik onder systeem >> configuratiecentrum >> software & updates niets vinden. Betekent dat dat 'ie niet is geïnstalleerd?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/29, 17:02:11 »
Net opnieuw de installatie uitgevoerd, nu op Mint, no preblemo.
Bladeren met de bestandsbeheerder naar
/opt/Fotoservice/Kruidvat fotoservice
en dan (dubbel)klik op het bestand
Kruidvat fotoservice
moet ook lukken.

sudo apt-get install libgstreamer0.10-0 libgstreamer-plugins-base0.10-0
[sudo] wachtwoord voor ed:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
libgstreamer-plugins-base0.10-0 is reeds de nieuwste versie (0.10.36-2).
libgstreamer0.10-0 is reeds de nieuwste versie (0.10.36-1.5ubuntu1).
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 119 niet opgewaardeerd.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/29, 17:20:09 »
Deïnstalleren, Ctrl+T terminal

cd /opt
# ls
# Fotoservice  google  OpenPrinting-Gutenprint  teamviewer  wine-staging
sudo rm -r Fotoservice
# ls
# google  OpenPrinting-Gutenprint  teamviewer  wine-staging

ls is optioneel
de regel daaronder laat de mappen en files zien.
En dan nog de starter verwijderen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/29, 17:24:34 »
De installatie geschied buiten de normale .deb cq apt manier om. Je ziet deze dan ook niet terug in softwarebeheer en/of synaptic. Officieel dus een "onveilig" pakket.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/02, 16:20:58 »
Hè hè... het lijkt eindelijk gelukt  :). Wou dat ik wist waarom  nu wel gaat en eerder niet...
Ik sluit ḿ af zodra ik daadwerkelijk een boek heb voltooid: pas dan weet ik zeker dat 't OK is gegaan... ;)
Dank allen voor jullie hulp!

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/07, 15:05:41 »
Heb inmiddels met jullie hulp 2 fotoboeken gemaakt. Ben echter niet helemaal tevreden over de boeken van Kruidvat.
Zie dat er diverse andere leveranciers zijn die met dezelfde CeWe-software werken. Als ik deze installeer, conflicteert dat dan  met de inmiddels functionerende Kruidvat-software? Of is het verstandiger deze te verwijderen en software v/d nieuwe leverancier te installeren?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/08, 00:29:52 »
Ondanks dat de software bij dezelfde bron vandaan komt zitten er toch vaak versie verschillen en aan de "winkel" aangepaste wijzigingen in.
Mijn advies zou zijn deze niet te mengen maar schoon installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/08, 21:48:57 »
En adviseer je dan de ene te verwijderen en de andere te installeren? Of kunnen ze wel naast elkaar staan zolang ze maar niet tegelijkertijd draaien?
Thnx again  :)!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/09, 11:59:32 »
Als beide versies niet in elkaars mappen staan geen probleem. Maar dat moet je uitproberen, best op een test installatie/partitie zodat je werkmachine intakt blijft ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline evdb

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/09, 16:07:29 »
Hallo allemaal,
Jarenlang heb ik met heel veel plezier fotoalbums gemaakt via de kruidvat fotoservice op een hele oude linux mint laptop. Nu dacht mijn broer dat hij de update wel kon installeren. Na deze update werkt het helaas niet meer.
Ik heb zelf met veel moeite geprobeerd allebei de versies te verwijderen en opnieuw te installeren. Ik krijg de melding dat het met succes geïnstalleerd is, maar wanneer ik op het bureaublad op het icoontje klikt, gebeurt er niets.
Volgens mij werkt deze laptop via 64 bits. Ik heb de nieuwste versie van java ook geïnstalleerd maar niets lijkt te helpen.

Deze melding krijg ik:
Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

Kan iemand mij helpen? Mijn dank is groot!

Offline fedde

  • Lid
Re: Installatie Kruidvat-fotoboeksoftware (=CeWe-software) werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/16, 15:32:44 »
Check ff de aanwijzingen van DeBaas hiervoor. Weet natuurlijk niet of 't 1 op 1 is door te voeren. Het heeft me veel moeite gekost, maar uiteindelijk is 't wel gelukt  :)! Luisterde wel erg nauw, en dat 't niet lukte kwam vooral doordat ik 't niet exact doorvoerde.
Weet niet waar je woont, maar degene die steunpunt Zaanstreek voert (ben z'n naam kwijt) heeft mij ook uitstekend geholpen.
Grz. & succes, Fedde