Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate  (gelezen 1293 keer)

Offline aartje

  • Lid
heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Gepost op: 2014/05/23, 08:14:47 »
Op mijn netbook Samsung N210 (2 GB, 128GB Sandforce SSD) heb ik Mint 16 (32bit) Mate
ge-installeerd. Ik heb regelmatig het effect dat als ik het systeem opstart steeds Caja (verkenner)
opgestart wordt (tig keer). Om dat te stoppen kan ik alleen maar herstarten door de power knop
te gebruiken en dan gaat het wel weer goed. Wie kent dit effect ook ? Er is mee te leven maar wel
een beetje vervelend. Verder loop Mint als een trein op dat netbookje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/23, 09:45:04 »
Waarschijnlijk heb je ooit eens, al dan niet per ongeluk, "sessie opslaan" aangevinkt.  :)

Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/23, 17:34:46 »
Bekend probleem:
https://github.com/mate-desktop/mate-session-manager/issues/19
https://github.com/mate-desktop/caja/issues/100

Het is me niet duidelijk of de patch nou wel of niet in de recentste release zit. Mint 16 zal het probleem in ieder geval nog wel hebben en daar komt zo te zien ook geen fix voor uit.

Offline aartje

  • Lid
Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/24, 09:06:40 »
Bekend probleem:
https://github.com/mate-desktop/mate-session-manager/issues/19
https://github.com/mate-desktop/caja/issues/100

Het is me niet duidelijk of de patch nou wel of niet in de recentste release zit. Mint 16 zal het probleem in ieder geval nog wel hebben en daar komt zo te zien ook geen fix voor uit.
Bedankt voor je reactie grizzler. Ik had die sites ook al bekeken. Eén suggestie als lapmiddel was:

"When logging in to MATE Desktop on some environments, caja may runs multiple times without any ability to being stopped unless it reached the open process limit

Adding --sync to caja.desktop solved this problem"

Maar hoe doe je dat "Adding --sync to caja.desktop" ? en waar?

Ik draai nu Mint 16 en ga over naar Mint 17 als die stable is en hoop dat het dan opgelost is.
Dit probleem schijnt zich over vele Linux-distributies voor te doen en is in het
algemeen nog niet opgelost, of je moet in de sources gaan patchen.

Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/24, 10:46:57 »
Ik ken Mint niet (en MATE nauwelijks) maar je moet het bestand caja.desktop even opzoeken. In dat bestand staat het opstartcommando voor Caja (regel die begint met Exec=). Aan die regel moet je dan de parameter --sync toevoegen denk ik. Mocht je er niet uitkomen zet dan de inhoud van caja.desktop hier eens neer.

Offline aartje

  • Lid
Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/25, 09:31:50 »
Ik ken Mint niet (en MATE nauwelijks) maar je moet het bestand caja.desktop even opzoeken. In dat bestand staat het opstartcommando voor Caja (regel die begint met Exec=). Aan die regel moet je dan de parameter --sync toevoegen denk ik. Mocht je er niet uitkomen zet dan de inhoud van caja.desktop hier eens neer.
Dat bestand kwam op twee plekken voor (identiek). Ik heb bij beide --sync achter de "Exec"-regel gezet en toen had je het
probleem meteen weer na een herstart.
Zoals ik zei, er is mee te leven en verder is het een hardnekkige bug in veel Linux-distributies. Ik laat het maar even
zo en wacht de stable release af van Mint 17.

Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/25, 18:24:22 »
De laatste opmerking in de tweede thread waar ik naar verwees is:

Citaat
In the meantime this problem can easily worked around by editing the /usr/share/applications/caja.desktop file, changing the X-MATE-AutoRestart value from true to false.

Helpt dat ook niet?

Offline aartje

  • Lid
Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/26, 10:08:35 »
De laatste opmerking in de tweede thread waar ik naar verwees is:

Citaat
In the meantime this problem can easily worked around by editing the /usr/share/applications/caja.desktop file, changing the X-MATE-AutoRestart value from true to false.

Helpt dat ook niet?
Dat had ik ook geprobeerd. Ik had het systeem daarna herstart. Ik kreeg gelijk die vele caja-windows weer en controleerde
daarna /usr/share/applications/caja.desktop weer.  X-MATE-AutoRestart bleek weer terug veranderd te zijn in true  ???

Er zijn meer bestanden die in die directory aangemaakt en/of veranderd  lijken te worden bij het opstarten:
yelp.desktop, openjdk-7-policytool.desktop, aptoncd.desktop, itweb-settings.desktop
« Laatst bewerkt op: 2014/05/26, 10:14:57 door aartje »

Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/26, 15:57:02 »
Waarschijnlijk een van Mints beruchte 'system-adjustments'-pakketten die roet in het eten gooit. Kijk eens of iets als /usr/share/ubuntu-system-adjustments/caja/caja.desktop bestaat. Als je die ook aanpast, zou het moeten werken.

Als het onding inmiddels anders heet (zou kunnen, ik gebruik Mint alweer een tijdje niet meer), probeer dan eens of je met locate een andere 'system-adjustments'-directory kunt vinden.

Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/26, 22:06:34 »
Ik heb dit probleem ook ooit een keer gehad op Mint 13 Mate, nadat ik Mate had geüpdatet (wat een verschikkelijk woord!) naar een nieuwere versie. Na het inloggen verscheen Caja en bleef eindeloos opstarten. Maar Mate heeft - heb ik gemerkt - wel meer vreemde issues. Voor mijn gevoel is het niet zo stabiel als de originele Gnome 2. Ik denk dat Perberos met zijn team nog het nodige aan de desktop mag gaan sleutelen voordat het de stabiliteit van Gnome 2.32 heeft bereikt.

Maar desondanks ben ik wèl blij met het Mate-project. Ik ben jaren fan van Gnome 2 geweest. 't Is dat ik tegenwoordig meer met Cinnamon en Xfce stoei, maar (wellicht om nostalgische redenen) Mate blijft toch ergens mijn interesse houden...

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline aartje

  • Lid
Re: heel veel keren opstart Caja bij mint 16 mate
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/27, 07:33:50 »
Waarschijnlijk een van Mints beruchte 'system-adjustments'-pakketten die roet in het eten gooit. Kijk eens of iets als /usr/share/ubuntu-system-adjustments/caja/caja.desktop bestaat. Als je die ook aanpast, zou het moeten werken.

Als het onding inmiddels anders heet (zou kunnen, ik gebruik Mint alweer een tijdje niet meer), probeer dan eens of je met locate een andere 'system-adjustments'-directory kunt vinden.

Bedankt grizzler, voor je suggestie. Ik heb het in beide bestanden veranderd en wacht af of het zich nog voordoet.

@Marqeaux:  Ik ben niet eenkennig wat desktops betreft, het maakt me niet veel uit of ik kde, lxde, xfce, mate, gnome2 of cinnamon
gebruik, als het maar een beetje lijkt op die (ik kan het niet uit mijn strot krijgen ;-) .....) van w95.  Maar Unity en Gnome3 heeft
duidelijk (op zijn zachtst gezegd!)  niet mijn voorkeur.

Uiteindelijk had ik eventueel nog voor Cinnamon kunnen kiezen, maat ik houd nu eenmaal van het eenvoudigste (Compiz: brrrrr)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/27, 07:41:54 door aartje »