Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Installatie CD start niet (meer) door  (gelezen 857 keer)

Ubuntu Installatie CD start niet (meer) door
« Gepost op: 2014/02/14, 17:34:50 »
Ik heb een Ubuntu CD waarmee ik al op een andere PC een installatie gedaan heb maar die nu op een andere PC na het eerste Ubuntu scherm blijft hangen in een zwart scherm
Op deze PC heb ik eerder een installatie van Ubuntu gedaan. Die installatie wilde ik niet omdat die op een partitie was gekomen waar ik 'm niet wilde hebben.
Dat verwijderen van die installatie is niet lekker gegaan. Het systeem bleef bij een GRUB melding steken.
Mijn PC reparateur heeft gezorgd dat ik weer met Windows kon opstarten.

Wel krijg ik nu steeds een melding met invalid boot.ini, maar daarr gaat het systeem gewoon langs en vervolgt met Windows laden.

Sinds die tijd echter blijft de installatie CD van Ubuntu dus ergens hangen.
Andere opstart CD's doen dat niet, Ik gebruik bijv de UBCD boot CD en die werkt gewoon.

Nu dacht ik de boot.ini foutmelding te repareren door die weer in een Windows staat te brengen, want daar was wat anders in komen staan dan normaal.
Daar stond:
; This boot.ini was automatically generated by NeoSmart Technologies' BootGrabber.exe
; Use EasyBCD from http://neosmart.net/dl.php?id=1 to manage your bootloader

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP on C:\" /fastdetect
C:\wubildr.mbr = "Ubuntu"

Nu staat daar:

[bootloader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect


Maar die correctie veranderde niets aan de reaktie van het systeem, dat blijft met invalid boot.ini komen

Is het misschien zo dat mijn MBR is gewijzigd en dat die nu naar een andere boot.ini verwijst en dat daar ook mee samenhangt dat de Installatie CD niet meer doorstart?

Verder heb ik nu ook een programmaatje EasyBCD dat iets zegt over het booten en daar zie ik een verwijzing in staan naar een map Nst met daar in de bestanden AutoNeoGrub0.mbr en Ntdlr, zegt dat iets?

Het is me een raadsel

Peter


« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 17:37:14 door petervanderlee »

Re: Ubuntu Installatie CD start niet (meer) door
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/14, 22:10:18 »
Uitgaande van dat PC eerder met deze CD+Ubuntu heeft gewerkt, PC hardware dus geschikt is en CD/DVD lezer verder goed werkt:

Ik zou beginnen met:
Heb je 1 of 2 CD /DVD branders en/of lezers, valt hier iets te wisselen?
PartedMagic op UBCD werkt ook?
Controle van het medium (CD/DVD) uitgevoerd?
Een andere CD of USB Stick met (X)Ubuntu proberen?



Re: Ubuntu Installatie CD start niet (meer) door
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/16, 12:15:05 »
Ik heb het een paar keer moeten overlezen maar ik denk te begrijpen wat er is gebeurd.

Gewoonlijk bij het installeren van Ubuntu word 'Grub' als boot loader geïnstalleerd.
Deze komt deels in de MBR van de hdd of ssd en deels op de Ubuntu partitie.
Bij het verwijderen van de Ubuntu partitie kan dat laatste deel niet meer worden gevonden. Dat was die Grub melding.

Citaat
Het is wat mosterd na de maaltijd, maar dit had kunnen worden opgelost door Ubuntu gewoon weer opnieuw te installeren. Dan had je Ubuntu ook meteen kunnen plaatsen op de plaats die je wou hebben.

Je pc reparateur heeft die Grub melding opgelost door een andere boot loader te installeren. (EasyBCD.)
De pc start nu wel weer gewoon op met Windows (XP) maar geeft elke keer een melding over die 'boot.ini'.

...
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP on C:\" /fastdetect
C:\wubildr.mbr = "Ubuntu"
...
Hier is iets wat ik niet begrijp. Heb/Had je een Wubi installatie?

Met EasyBCD heb ik verder geen ervaring.
Dat er wordt verwezen naar een andere boot.ini kan mogelijk zijn, maar dat zou geen effect mogen hebben voor het booten vanaf een cd of dvd.
De gegevens die op een hdd of ssd staan mogen geen effect hebben op het opstarten van een Linux live-cd/dvd/USB.

Het kan zijn dat je Ubuntu cd beschadigd is geraakt en daarom niet meer goed opstart.