Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede HD met /home  (gelezen 518 keer)

phalkone

  • Gast
Tweede HD met /home
« Gepost op: 2007/11/04, 09:09:14 »
Ik heb mijn moeder eindelijk kunnen overhalen om voor ubuntu te kiezen. De installatie verliep schijnbaar vlekkeloos, maar nu merk ik toch een groot probleem. De computer in kwestie heeft 2 HD waarvan ik 1 wou gebruiken voor / en de andere voor /home en swap. Ik had het denk ik zo ingesteld, maar nu blijkt dat de tweede HD enkel mijn swap bevat en dat de rest van de ruimte op de tweede HD vrij is. Alle /home bestanden zijn dus weggeschreven naar de eerste HD.
Ik heb dit pas gemerkt nadat ik alle bestanden had overgezet door te kijken naar de beschikbare vrije ruimte. De installatie is pas voltooid en ik zou niet graag opnieuw beginnen. Hoe kan ik dus mijn 2de HD aankoppelen als /home en mijn bestanden overzetten?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Tweede HD met /home
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/04, 10:16:47 »
Weet je het zeker, want het is niet simpel te zien in Linux.
De verwijzing zou moeten staan in de file /etc/fstab ...
Post anders de file hier.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Tweede HD met /home
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 12:56:19 »
Je hebt verschillende opties:

1) je kan inderdaad je "fout" corrigeren door je home te verplaatsen. Dit is een iets moeilijker oplossing.
2) Veruit de eenvoudigste oplossing die voor je doeleinden even perfect zal voldoen: gebruik je tweede partitie gewoon als dataschijf en maak koppelingen ernaartoe vanuit de home directory van de gebruiker. Koppelingen maak je in Nautilus met rechts-klik - maak link.

met de commandolijn, bijvoorbeeld als je tweede schijf gemount zou zijn in /media/sdb1:

sudo mkdir /media/sdb1/Documenten
sudo chown mijnmoeder /media/sdb1/Documenten
sudo ln -s  /media/sdb1/Documenten /home/mijnmoeder/Documenten

De directory "Documenten" verschijnt nu in de homedirectory van je moeder, en als ze naar Documenten gaat, dan zit ze, zonder dat ze dat zelf hoeft te weten, op de tweede schijf.