Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beveiligingsmelding Gmail  (gelezen 2774 keer)

Offline Nero

  • Lid
Beveiligingsmelding Gmail
« Gepost op: 2017/11/06, 15:55:08 »
Bij mijn provider Scarlet (VDSL verbinding) krijg ik heel dikwijls (theoretisch elke 24u) een ander publiek IP adres. Tot voor kort was daar geen probleem mee.

Ik gebruik meerdere gmail adressen, elk met een specifiek doel. Sedert ruim een week krijg ik echter bij elke wisseling van het publiek IP op elke gmail account een melding:Iemand heeft zojuist uw wachtwoord gebruikt om te proberen in te loggen op uw Google-account *******@gmail.com. Deze persoon gebruikte een app (zoals een e-mailclient) of een mobiel apparaat.

Details:
        zondag 5 november 2017 10:45 (CET)
        België*

Google heeft deze inlogpoging geblokkeerd, maar u moet uw onlangs gebruikte apparaten controleren:
Dit houdt in dat ik voor elke account eerst met een browser dien in te loggen alvorens het mail programma de gmail berichten kan binnen halen.

Wat kan ik doen om deze bijkomende handeling te vermijden?

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/06, 16:14:03 »
Dat er iets niet klopt en iemand zich probeert aan te melden met uw Gmail account . Je account is gekoppeld aan je apparaten waarmee je jou aanmeld en niet vanop welk IP adres .

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/06, 16:28:51 »
Citaat
Wat kan ik doen om deze bijkomende handeling te vermijden?

Normaal moet in dat  waarschuwingsbericht ook te lezen vallen  "Ja dat was ik" met een bevestigingslink .
Als jij die bevestigingslink gaat gebruiken zal je apparaat in je google account opgenomen worden en zul je die waarschuwingen niet meer ontvangen .

Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/06, 16:54:52 »
Bij mijn provider Scarlet (VDSL verbinding) krijg ik heel dikwijls (theoretisch elke 24u) een ander publiek IP adres. Tot voor kort was daar geen probleem mee.

Ik gebruik meerdere gmail adressen, elk met een specifiek doel. Sedert ruim een week krijg ik echter bij elke wisseling van het publiek IP op elke gmail account een melding:Iemand heeft zojuist uw wachtwoord gebruikt om te proberen in te loggen op uw Google-account *******@gmail.com. Deze persoon gebruikte een app (zoals een e-mailclient) of een mobiel apparaat.

Details:
        zondag 5 november 2017 10:45 (CET)
        België*

Google heeft deze inlogpoging geblokkeerd, maar u moet uw onlangs gebruikte apparaten controleren:
Dit houdt in dat ik voor elke account eerst met een browser dien in te loggen alvorens het mail programma de gmail berichten kan binnen halen.

Wat kan ik doen om deze bijkomende handeling te vermijden?

Die berichten kreeg ik ook heel frequent een tijd geleden.
Ik heb me daar toen scheel gezocht naar de reden.
Moest er meer info bij staan bij dat bericht, vb. IP-adres en/of naam van de computer, je zou direct weten of het van jouw computer komt.
Maar ja, privacy zeker.
En dat kwam telkens als een bepaalde computer actief was.
Verder onderzoek bracht aan het licht dat het slechts op 1 geïnstalleerde linux was op die computer.
Inloggen op de daar aanwezige andere linuxen gaf die fout nooit.
Die boodschappen hielden op nadat ik een volledige herinstallatie deed op de probleempartitie.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/06, 17:25:57 »
Normaal moet in dat  waarschuwingsbericht ook te lezen vallen  "Ja dat was ik" met een bevestigingslink .
Die Ja dat was ik staat niet in de mail, maar krijg ik enkel te zien als ik inlog met een browser. En net die terugkerende handeling wil ik vermijden.

Vermits de mails eerst gegroepeerd en gefilterd worden door het python programma getmail komt er in de lijst van gebruikte apparaten Onbekend apparaat. Het IP adres in de mail is wel degelijk het nieuwe adres dat door mijn provider wordt toegekend.

Deze werkwijze heeft ruim 2 jaar zonder haperen gewerkt . Sinds een week krijg ik echter die hickup.

Offline Tom

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/06, 17:27:07 »
Bij mijn provider Scarlet (VDSL verbinding) krijg ik heel dikwijls (theoretisch elke 24u) een ander publiek IP adres. Tot voor kort was daar geen probleem mee.

Ik gebruik meerdere gmail adressen, elk met een specifiek doel. Sedert ruim een week krijg ik echter bij elke wisseling van het publiek IP op elke gmail account een melding:Iemand heeft zojuist uw wachtwoord gebruikt om te proberen in te loggen op uw Google-account *******@gmail.com. Deze persoon gebruikte een app (zoals een e-mailclient) of een mobiel apparaat.

Details:
        zondag 5 november 2017 10:45 (CET)
        België*

Google heeft deze inlogpoging geblokkeerd, maar u moet uw onlangs gebruikte apparaten controleren:
Dit houdt in dat ik voor elke account eerst met een browser dien in te loggen alvorens het mail programma de gmail berichten kan binnen halen.

Wat kan ik doen om deze bijkomende handeling te vermijden?

Ik kreeg dat dikwijls als onze router uitviel en dan twee min weer aansloeg ,maar dan komende uit een andere stad (plaats).
Ik heb toen google een gepepperde brief (mail) gestuurd dat ik al mijn vele google diensten eruit ging gooien en dat in dec de aankoop van mijn google book niet doorging ,of je het geloofd of niet ik had weer toegrif op mijn account .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/06, 17:33:49 »
Citaat
Vermits de mails eerst gegroepeerd en gefilterd worden door het python programma getmail komt er in de lijst van gebruikte apparaten Onbekend apparaat.

Je citeert het : Onbekend apparaat . Dat onbekend apparaat kan een PC - laptop- smarthone of ander apparaat zijn wat je nog nooit gebruikt hebt om je aan te melden bij je google gmail account .

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/06, 17:42:27 »
Dat apparaat is onbekend bij Google omdat getmail geen details van OS of toestel meestuurt.  Ik weet 100% zeker dat de login door mijn toestel gebeurt omdat a) het IP adres wel degelijk mijn public IP is en b) het vermelde login tijdstip precies dat is waarop getmail inlogt.

Als je met telnet de mails ophaalt bij Gmail en daarna gaat kijken welke toestellen recent zijn gebruikt krijg je ook te zien: Onbekend apparaat.

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/06, 17:49:47 »
Google controleert dit op het fysiek adres (MAC adres van je netwerkkaart) en niet op het IP adres van je provider .

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/06, 17:53:38 »
Nope. Het IP adres van de provider wordt wel degelijk ter verificatie gebruikt. Het MAC adres van het apparaat blijf trouwens onveranderd. En eens de accounts gedeblokkerd kan ik van gelijk wel toestel hier thuis (heb er een 10-tal) de mails opvragen zonder nieuwe weigering.

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/06, 17:57:40 »

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/06, 18:02:05 »
Citaat
Nope. Het IP adres van de provider wordt wel degelijk ter verificatie gebruikt.

Dat is toch niet logisch . Als ik mijn laptop meeneem op vakantie en meld me aan bijv. in een hotel , dan meld ik me toch niet aan via het IP adres dat mijn provider me heeft toegekend .

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/06, 18:12:46 »
@Nero , ik denk dat je Alain wel kent .
Ga eens lezen
http://baudrez.be/inbraakpoging-op-mijn-google-account/

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/06, 18:20:44 »
Dit artikel had ik reeds gelezen. Nogmaals, het betreft hier in mijn geval geen inbraakpoging, maar weldegelijk mijn eigen login.

Het enige wat sinds ruim een week opduikt is die blokkeringen bij de dagelijkse wissel van public IP, waardoor ik elke dag op alle gmails moet inloggen met een browser.

Btw, dat fenomeen deed zich vroeger ook voor als er bij een stroomuitval of andere herstart van de modem een ander adres werd toegekend.

Offline carbon

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/06, 19:00:33 »
Daarom echt NOOIT gmail !!
Wat een achterlijk zootje ellende die Gmail ..
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Anco

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/06, 19:13:46 »
Misschien kan het helpen om app-wachtwoorden te gebruiken? https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=nl echter hiervoor is wel (tijdelijk?) 2fa nodig volgens mij
Linux user #485563

Offline Anco

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/06, 19:16:32 »
Daarom echt NOOIT gmail !!
Wat een achterlijk zootje ellende die Gmail ..
Hoewel ik het met veel dingen van google niet eens ben, is dit een beetje kort door de bocht.  Dat ze moeite doen je account te beveiligen is in mijn ogen goed. Dat het hier niet goed werkt is zeer jammer en zou waarschijnlijk beter kunnen. Maar er zijn ook genoeg bedrijven die er geen moeite voor doen.
Linux user #485563

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/06, 20:35:46 »
(...) echter hiervoor is wel (tijdelijk?) 2fa nodig volgens mij
Getmail heeft die mogelijkheid niet. Vermits dit een python toepassing is kan ik eens zoeken om dat toe te voegen. Mijn python skills zijn echter zeer beperkt (nog maar enkele weken mee bezig).

Wat mij ook weer bij een volgende bedenking brengt: voor 2fa is denk ik een telefoon nummer nodig. Voor zover ik heb ondervonden kan per nummer echter slechts 1 account worden gekoppeld. Wat met meerdere accounts?

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/06, 21:06:52 »
Citaat
Wat mij ook weer bij een volgende bedenking brengt: voor 2fa is denk ik een telefoon nummer nodig. Voor zover ik heb ondervonden kan per nummer echter slechts 1 account worden gekoppeld. Wat met meerdere accounts?

Dat kan  om je een sms te verzenden , maar je kan ook een e-mail adres van je provider invoeren als 2 FA .

Ik heb ook meerdere accounts bij gmail . Eén hoofdaccount en de andere zijn aliassen , gekoppeld aan mijn hoofdaccount .
Waar ik wel telkens een waarschuwing voor krijg en dat vind ik ook zeer vervelend .
Als ik me aanmeld in gmail op mijn windows PC krijg ik op mijn Linux PC een waarschuwing of ik me op een andere PC heb aangemeld en dan omgekeerd ook . Als ik me aanmeld op mijn Linux PC krijg ik een waarschuwing op mijn Windows PC of ik me aangemeld heb op een andere PC.

Offline Anco

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/06, 21:18:37 »
(...) echter hiervoor is wel (tijdelijk?) 2fa nodig volgens mij
Getmail heeft die mogelijkheid niet. Vermits dit een python toepassing is kan ik eens zoeken om dat toe te voegen. Mijn python skills zijn echter zeer beperkt (nog maar enkele weken mee bezig).

Wat mij ook weer bij een volgende bedenking brengt: voor 2fa is denk ik een telefoon nummer nodig. Voor zover ik heb ondervonden kan per nummer echter slechts 1 account worden gekoppeld. Wat met meerdere accounts?

Het idee voor app passwords is dat programma geen 2fa nodig heeft. Alleen als je via website in wil loggen dan mss wel. Gaat erom dat je voor elk programma een ander wachtwoord gebruikt wat je weer in kan trekken. Zodat het veiliger is (een programma voor mail kan dan niet in je drive komen als dat wachtwoord lekt). Hoe het allemaal precies in elkaar steekt weet niet meer, aangezien ik dit zelf maar 1 keer (5 jaar  terug) heb ingesteld voor 1 account
Linux user #485563

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/06, 21:21:34 »
@nero , je opent je topic met
Citaat
Bij mijn provider Scarlet (VDSL verbinding) krijg ik heel dikwijls (theoretisch elke 24u) een ander publiek IP adres. Tot voor kort was daar geen probleem mee.

Waarom publiek en niet privaat ?

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/06, 22:18:02 »
Wat bedoel je met privaat?

Onder publiek IP wordt algemeen verstaan het IP adres wat de provider toekent aan de modem.

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/06, 22:24:57 »
Privaat is Particulier
Publiek is Openbaar

Offline Nero

  • Lid
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/06, 22:27:42 »
Geef daar eens een voorbeeld van, want je schrijft in raadsels.

swake

  • Gast
Re: Beveiligingsmelding Gmail
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/06, 22:34:02 »
Een mooi voorbeeld hiervan is de NMBS
Als jij met je laptop / GSM of tablet surft op het netwerk van de NMBS surf je op een openbaar netwerk waarvoor je geen wachtwoord nodig hebt .
Bij een particulier netwerk heeft men een wachtwoord nodig .
Op een openbaar netwerk word uit voorzorg en veiligheid om de zoveel uur het IP adres verandert .