Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libroffice vergist zich van datum  (gelezen 969 keer)

Offline vinum

  • Lid
libroffice vergist zich van datum
« Gepost op: 2014/03/19, 12:10:07 »
ik gebruik libroffice 3.5.7.2 onder ubuntu 12.04.
ik heb een spreadsheet gemaakt om namen en datums in te voeren.
bepaalde kolommen staan ingesteld zodat ik de datum ingeef als "19/03/2014" en ik krijg "woensdag 19 maart 2014"
meestal komt de juiste datum tevoorschijn, maar regelmatig krijg ik een dag vroeger als uitvoer, zodat ik eeen dag later moet ingeven om de juiste te krijgen
dit gebeurt redelijk veel, maar zeer onregelmatig, het gebeurt soms dat ik op dezelfde rij, maar in een andere kolom verschillende resultaten zie.
het resultaat is dat het hele spel niet betrouwbaar is en het altijd is van "check en recheck", wat niet gemakkelijk werken is.

Offline vinum

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/20, 23:57:06 »
heb ik allemaal gedaan, het probleem manifesteert zich echter niet altijd, maar zéér onregelmatig.

Offline Jenske

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/21, 00:30:28 »
Ik vind dit een zeer vreemd geval. Het enige dat ik me een beetje kan voorstellen: ik weet dat er een mogelijkheid bestaat voor bepaalde functies om te kiezen voor de Amerikaanse indeling, waarbij zondag de eerste weekdag is, dan wel de Europese, waarbij maandag de eerste weekdag is. De instelling "maandag" of "zondag" doe je door een 1 of 0 in te vullen ergens in de functie.
Het is een "long shot", maar mogelijk heb je dus een andere weergave per cel gebruikt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vinum

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/21, 02:06:02 »
de instelling is juist: "dag dd maand jjjj", maar het is eigenaardig dat het voorkomt én zo onregelmatig.
het is steeds opletten geblazen, wat natuurlijk niet echt gemakkelijk werken is

Offline Theake

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/21, 10:31:30 »
Kan het ook nog zijn dat U met het kopiëren van cellen of opmaak een foutje heeft gemaakt?

Libre help zegt,  "Wanneer u cellen met datumwaarden tussen verschillende werkbladen kopieert en plakt, moeten beide werkbladdocumenten dezelfde datumbasis hebben. Als de datumbases verschillen, worden de weergegeven datumwaarden gewijzigd"

https://help.libreoffice.org/3.6/Calc/Date_and_Time_Functions/nl

Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/21, 17:46:43 »
Uiterst vreemd geval. :|
Kan je eens een screenshot maken als het weer voorkomt?
Voer de datum nog eens opnieuw in. Komt het dan weer terug?

Offline Theake

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/21, 20:07:41 »
Hier wordt iets vergelijkbaars vertoont.  http://www.youtube.com/watch?v=aJerInZjkOQ

This has driven me mad today. Whenever I type in 14.07.1789 in LibreOffice Calc, it automatically substracts one day and changes the date to 13.07.1789. Other dates work. I haven't figured out a solution yet.  Im using LibreOffice 3.5.3.2 on Ubuntu 12.04.

Ik heb vanmiddag ook nog even gespeurd, je vindt dit meer op forums e.d., helaas zonder oplossing.  Zelf heb ik iets vergelijkbaars gehad met een blad in Open Office.  Na overstap op Libre Office was het probleem in dat blad verdwenen.  Mijn kennis gaat ook niet zover, maar zelf zou ik het éne blad kopiëren naar een andere pc, de naam veranderen en dan terug zetten. (of kijken of het probleem op de andere pc zich ook voordoet.)  Misschien wordt de verkeerde berekening op de achtergrond dan verwijdert. Zou leuk zijn als hier een oplossing voor komt.







Offline vinum

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/26, 15:49:09 »
frederik, ik heb het probleem doorgegeven aan de link die je me gaf.
ik heb gisteren libroffice opnieuw geïnstalleerd, in de hoop het probleem te verhelpen, maar het is precies nog erger geworden, nu is het bijna elke keer in één van de twee kolommen en in de andere af en toe

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/26, 16:01:23 »
Stap dan eens over op Libre Office 4.2:
https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/libreoffice-4-2

Normaal gesproken ben ik geen voorstander van PPA's, maar "jede Konsequenz führt zum Teufel".  :)

Offline vinum

  • Lid
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/26, 20:53:07 »
ik heb versie 3.5.7 geïnstalleerd, maar zie dat er reeds een versie 4.2 bestaat.
kan ik libroffice op één of andere manier updaten?
ik heb het pakket "LibreOffice_4.2.2.1_Linux_x86_deb_langpack_nl" gedownload, maar hoe moet het geïnstalleerd worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: libroffice vergist zich van datum
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/27, 15:47:03 »
Op de webkoppeling die ik je gaf, staat de instructie ("Adding this PPA to your system").  :)

Offline vinum

  • Lid
opgelost libroffice vergist zich van datum
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/04, 00:07:59 »
ik heb via deze ppa-formule de versie 4.2.2 geïnstalleerd en het probleem schijnt opgelost te zijn
bedankt allemaal voor de hulp!!!!