Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail  (gelezen 5324 keer)

Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Gepost op: 2013/05/30, 22:08:42 »
Momenteel gebruik ik Thunderbird om via POP mijn Gmail te downloaden.
Ik wil echter overstappen op IMAP omdat ik dan mijn mail kan synchroniseren met mijn smartphone.
Mijn mail in Thunderbird staat in mappen met submappen.
Mijn Gmail webmail is niet leeg, maar komt ook niet exact overeen met de mail in Thunderbird. Dat komt doordat ik Gmail's webmail gebruikte als een soort backup en anywhere toegang tot mijn mail (in het pre-smartphone-tijdperk).   :o

- Heeft iemand tips hoe te migreren van POP naar IMAP?
(zonder informatieverlies)  ;)


VV

 

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/30, 22:10:16 »
In de instellingen van GMail moet je IMAP aanzetten om dit te laten werken en dan in Thunderbird de server veranderen naar imap.gmail.com
https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?hl=nl#ts=1665018

Ik weet niet welke smartphone je hebt maar als je daar de GMail-app hebt zou die de instelling automatisch moeten overnemen.

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/31, 10:44:22 »
Heb ik daarmee ook mijn oude mail beschikbaar?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/31, 10:54:29 »
Je oude mail blijft beschikbaar via Thunderbird. Wil je die ook met andere computers, tablets of smartphones via GMail kunnen raadplegen, dan zul je de oude berichten moeten kopiëren of verplaatsen in GMail-folders.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/31, 11:50:10 »
Kijk bij IMAP wel uit met het verwijderen van berichten.... Ik ben ooit een paar jaar aan Gmailberichten reddeloos kwijtgeraakt, doordat ik onhandig was met verwijderen in Thunderbird, terwijl Gmail op IMAP stond.  :'(

Sindsdien moet ik er niks meer van hebben. Geef mij maar POP3. :evil:

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/31, 11:55:35 »
@Pjotr: Tegenwoordig zet ie verwijderde berichten (die je dus in bijv. Thunderbird verwijderd) in de prullenbak van gmail.com voor 30 dagen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/31, 11:57:43 »
@Pjotr: Tegenwoordig zet ie verwijderde berichten (die je dus in bijv. Thunderbird verwijderd) in de prullenbak van gmail.com voor 30 dagen.
Dat was toen ook.... Maar ze kwamen dus ook in de prullenbak van Thunderbird. En ik, zonder na te denken, maakte gelijk die Thunderbird-prullenbak weer leeg....  :P

En toen kreeg ik ineens een akelig voorgevoel.  :o

Ach ja, achteraf kan ik er wel om lachen. Maar op het moment dat ik m'n Gmail-postbus inspecteerde, waren de krakende vloeken niet van de lucht.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/31, 12:00:13 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/31, 12:05:29 »
Dat doet deze opa anders ......
Mijn telefoon en tablets gebruiken POP, waardoor de email nooit van de server verwijderd wordt (staat op 30 dagen).
Alleen mijn laptop heeft imap, daar archiveer ik berichten die ik wil bewaren en wat ik daar verwijder is dan ook echt weg.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/31, 12:58:18 »
@Pjotr: Oh, dat gaat Thunderbird daar kennelijk iets anders mee om dan Opera Mail en Geary via IMAP... Bedankt, dan weet ik dat ook weer :)

@Ron: Deze jongeman gebruikt wel IMAP van GMail maar ik gebruik het alleen voor op mijn laptop; op mijn tablet komt wel mail binnen maar dat is van Live (tegenwoordig Outlook.com). Op mijn smartphone komt geen e-mail binnen en op mijn niet-smartphone (die ik meestal gebruik) kan e-mailen niet of nauwelijks.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/31, 13:00:07 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/01, 17:53:20 »
Het eenvoudigste lijkt mij toch om overal imap te gebruiken. Dan werk je op de server, en blijven je berichten, ook de gewiste, op de server (afhankelijk van je server-instellingen). Je stelt zelf in hoe de server met het wissen van berichten omgaat. Er zijn drie mogelijkheden 1) markeer een bericht als gewist 2) verplaats een gewist bericht naar een "Trash" folder en 3) (minst verstandige keuze):  verwijder het bericht onmiddellijk. Dat kan je vaak niet op je smartphone instellen (daar worden eenvoudige clients gebruikt): je moet kan dit via een desktop client doen, of via de webmail van je email server.

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/01, 19:04:36 »
Helemaal met Vanadium eens, ik gebruik al jaren IMAP op een eigen server. Kan overal en op elke PC, Laptop, Smartphone perfect bij mijn mails.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/02, 12:35:07 »
Mijn vraag gaat over migreren van POP naar IMAP; ik heb nu POP en wil IMAP (Gmail/Thunderbird)
- zonder alles kwijt te raken
- tips hoe dit handig aan te pakken, bv instellingen voor verwijderen
- valkuilen
- etc


VV

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/02, 12:37:03 »
Mijn vraag gaat over migreren van POP naar IMAP; ik heb nu POP en wil IMAP (Gmail/Thunderbird)
- zonder alles kwijt te raken
- tips hoe dit handig aan te pakken, bv instellingen voor verwijderen
- valkuilen
- etc


VV

Wat al uitgelegd is hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/van-pop-naar-imap-in-thunderbirdgmail/msg875463/#msg875463
Hoe je IMAP instelt.

En hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/van-pop-naar-imap-in-thunderbirdgmail/msg875501/#msg875501
Dat je niks kwijtraakt dus je hoeft geen backup te maken.

En Pjotr heeft een paar valkuilen genoemd.

Offline Algol

  • Lid
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/02, 21:07:10 »
VuurVosje,
Eén advies.
Voordat je uberhaupt iets doet, zou ik even de map ./thunderbird/xxxxxxxx.default naar elders kopieëren.
Standaard staat xxxxxxxx voor een reeks alfanumerieke karakters.

Als na experimenteren er een probleem optreedt, kan je snel de oude situatie herstellen en weer een poging doen.
Bij mij gaan dit soort ongeoefende transities vaak ook niet direct naar wens.

Succes.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Pieter2

  • Gast
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/03, 00:03:17 »
Kijk bij IMAP wel uit met het verwijderen van berichten.... Ik ben ooit een paar jaar aan Gmailberichten reddeloos kwijtgeraakt, doordat ik onhandig was met verwijderen in Thunderbird, terwijl Gmail op IMAP stond.  :'(

Sindsdien moet ik er niks meer van hebben. Geef mij maar POP3. :evil:
Ook als je met POP berichten verwijderd ben je ze kwijt, dat is nu eenmaal een gevolg van verwijderen ...

Er gaat echt niets boven IMAP, POP is zo 1980

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/03, 00:19:50 »
Er gaat echt niets boven IMAP, POP is zo 1980

[offtopic]POP3, welke we het hier over hebben, is uit 1996.[/offtopic]

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/03, 10:51:48 »
[offtopic] POP1 is uit 1984, POP2 uit 1985 en POP3 uit 1988. [/offtopic]
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/03, 10:58:53 »
Ach, zelfs IMAP is eigenlijk.... zo 2009.  :evil:

Er gaat m.i. niks boven de pure webmail van Gmail. Gewoon, de webpagina dus. =D

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/03, 11:23:25 »
In de instellingen van GMail moet je IMAP aanzetten om dit te laten werken en dan in Thunderbird de server veranderen naar imap.gmail.com
https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?hl=nl#ts=1665018

Ik weet niet welke smartphone je hebt maar als je daar de GMail-app hebt zou die de instelling automatisch moeten overnemen.

Weet je dit uit ervaring? Of denk je dat het zo moet?  ;)

Uit de help van Thunderbird en Gmail maak ik op dat het het niet mogelijk is een POP account om te zetten in IMAP zonder nieuwe account aan te maken (zie onderstaande links).
Bovendien kan ik in TB wel de servernaam veranderen, maar niet het servertype (POP/IMAP), en de mappen in je TB profiel worden ingedeeld naar servertype. Dat bevestigt dat omzetten alleen mogelijk is met een nieuwe account.

http://kb.mozillazine.org/Convert_a_POP_account_to_a_IMAP_account
http://superuser.com/questions/317274/convert-a-gmail-account-from-pop-to-imap-and-keep-folder-structure
http://kb.mozillazine.org/Using_Gmail_with_Thunderbird_and_Mozilla_Suite
https://support.mozillamessaging.com/en-US/kb/thunderbird-and-gmail
http://www.youtube.com/watch?v=f176Z5qqxEU

Of zie ik iets over het hoofd en kan het inmiddels wel?


Offline h2o

  • Lid
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/03, 11:44:48 »
Ach, zelfs IMAP is eigenlijk.... zo 2009.  :evil:

Er gaat m.i. niks boven de pure webmail van Gmail. Gewoon, de webpagina dus. =D
Die webmail client van Gmail gaat mij juist de laatste tijd steeds meer tegenstaan. Ieder z'n meug, maar er wordt m.i. nu teveel opgedrongen. Zo vind ik het beantwoorden steeds lastiger worden omdat er met html meuk wordt gewerkt. Ik kan (nog) niet vinden hoe je dat uit moet zetten.
Ook die map 'belangrijk' en 'alle berichten' worden voor mij steeds grotere hinderpalen.

De laatste tijd gebruik ik juist daarom Icedove (de Debian versie van Thunderbird) om de Gmail te verwerken. Dat is voor mij nu veel rustiger en ik kan nu zelf bepalen hoe iets moet worden beantwoord, mét of zónder html opmaak.
Ik heb op één na al mijn Gmail accounts zo ingesteld dat de mail wordt doorgestuurd naar mijn provider (wat nu imap ondersteund) en voor de rest log ik op Gmail zo weinig mogelijk in. Hooguit om de mappen belangrijk en alle berichten na te kijken. Die twee ergernis mappen heb ik bij de abonnementen uitgezet. Alleen af en toe inloggen om te checken of alles wel weg is wat ik weg wil hebben.
Echt, het scheelt mij nu stukken tijd en ergernis. Jammer dat Google steeds meer de Microsoft way van "Wij denken voor u" gaat in slaan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/03, 11:47:43 »
[offtopic] POP1 is uit 1984, POP2 uit 1985 en POP3 uit 1988. [/offtopic]

Ja, maar ik heb het over de huidige POP3-specificatie en niet over de oude POP3.
http://tools.ietf.org/html/rfc1939
"May 1996"

@VuurVosje: Ik heb het ook ooit zo gedaan dus ik spreek uit ervaring ja.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Van POP naar IMAP in Thunderbird/Gmail
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/03, 21:28:24 »
Gefeliciteerd met jullie detailkennis over deze onderwerpen en RFC's. Weer on-topic?

In de instellingen van GMail moet je IMAP aanzetten om dit te laten werken en dan in Thunderbird de server veranderen naar imap.gmail.com
https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?hl=nl#ts=1665018

Weet je dit uit ervaring? Of denk je dat het zo moet?  ;)
Mij ervaring is dat dit niet werkt (Thunderbird 17.0.6, Ubuntu 13.04). Na het veranderen van de servernaam bleef het pop E-mailaccount pop gebruiken.

Mogelijke oplossing:
Na imap te hebben aangezet in GMail (webmail) heb ik in Thunderbird een nieuw E-mailaccount voor imap gemaakt (voor hetzelfde gmail-adres).
  • detail: Thunderbird configureert automatisch imap.googlemail.com in plaats van imap.gmail.com maar het werkt goed.
  • Zorg (zoals altijd) zelf voor een back-up, minimaal van je .thunderbird-map
De met pop binnengehaalde (en van de server gewiste) berichten kunnen via het imap account worden teruggeplaatst (of verplaatst naar een lokale berichtenfolder). Als berichten zijn verplaatst kan de pop-berichtfolder worden gecomprimeerd.

Het pop account kan je instellen om niet meer te controleren op nieuwe berichten. Werkt het imap E-mailaccount goed in Thunderbird EN zijn alle bestanden uit het pop E-mailaccount verplaatst kan het pop account wissen.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/03, 21:44:12 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie