Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner  (gelezen 3576 keer)

Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Gepost op: 2015/03/14, 20:30:07 »
hallo
Ik zat KASSA te kijken vanavond,die hadden het over  oa virusscanners.
Nou dacht ik gehoord te hebben dat linux geen virus scanner hoefde te hebben.
Maar na het zien van KASSA twijfel ik toch.
De vraag heeft ubuntu virusscanner nodig???

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/14, 20:38:48 »
Heb je op dit forum al gezocht naar virusscanner?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/15, 14:39:45 »
Je kunt beter leren hoe een pc te beveiligen, of beter gezegd, wat je als gebruiker, wel en niet mag doen op een pc.
Beveiligen van linux/windows is hetzelfde.
Zoek maar eens op verschillende forums en maak een lange lijst, dan zie je ook wat het verschil met linux/windows/andriod is.

Linux heeft zelf een virusscanner, die loopt niet op de achtergond, is ook niet nodig.
Je kunt gewoon af en toe scannen.
Beter is om de kaspersky bootable cd te downloaden(is gratis), dan booten van cd, updaten via internet, dan kun je windows en linux scannen, dit kun je ook af en toe doen.
Zelf heb ik 7 jaar linux, en nog geen 1 virus of spyware gezien.

https://www.security.nl/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/73
Bovenstaande sites, kijk hier regelmatig dan krijg je veel tips.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/15, 15:16:52 »
De vraag heeft ubuntu virusscanner nodig???

Neen: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Virusscanner
Precies.... AV is absoluut overbodig, en vaak zelfs schadelijk (vals-positiefmeldingen). Gewoon *niet* installeren die zooi. Ontspan, je draait Linux.... :)

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/15, 16:16:53 »
bedankt :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/15, 16:26:09 »
Je kunt beter leren hoe een pc te beveiligen, of beter gezegd, wat je als gebruiker, wel en niet mag doen op een pc.
Beveiligen van linux/windows is hetzelfde.
Zoek maar eens op verschillende forums en maak een lange lijst, dan zie je ook wat het verschil met linux/windows/andriod is.

Linux heeft zelf een virusscanner, die loopt niet op de achtergond, is ook niet nodig.
Je kunt gewoon af en toe scannen.
Beter is om de kaspersky bootable cd te downloaden(is gratis), dan booten van cd, updaten via internet, dan kun je windows en linux scannen, dit kun je ook af en toe doen.
Zelf heb ik 7 jaar linux, en nog geen 1 virus of spyware gezien.

https://www.security.nl/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/73
Bovenstaande sites, kijk hier regelmatig dan krijg je veel tips.

Citaat
Beter is om de kaspersky bootable cd te downloaden(is gratis), dan booten van cd, updaten via internet, dan kun je windows en linux scannen, dit kun je ook af en toe doen.

Mijn vraag is: Moet je eerst update voor dat je gaat scannen met die kaspersky?.
Ik heb hem net op een CD gebrand. Zelf geloof ik niet dat er virussen op zitten, maar voor alle zekerheid wil ik het toch een keer controleren. Daar ik ook Wine geinstalleerd heb staan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/15, 17:13:38 »
Booten van je kaspersky cd, dit is linux.
Dan de virus definitie updaten,
dan kun je gaan scannen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/15, 17:17:52 »
Booten van je kaspersky cd, dit is linux.
Dan de virus definitie updaten,
dan kun je gaan scannen.

Hartelijk bedankt, voor de snelle reactie.

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/15, 20:09:13 »
bedankt :)

Als hiermee je vraag is opgelost, zou je dan nog even je topic als opgelost willen markeren? :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/15, 20:11:35 »
bedankt :)

Als hiermee je vraag is opgelost, zou je dan nog even je topic als opgelost willen markeren? :)

Haha dit is niet mijn topic.  =D

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/15, 20:37:51 »
bedankt :)

Als hiermee je vraag is opgelost, zou je dan nog even je topic als opgelost willen markeren? :)

Haha dit is niet mijn topic.  =D

Daarom citeerde ik ook de topicstarter en niet jou ;)

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/14, 02:03:49 »
'Alhoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat een Linux systeem besmet raakt met een virus, of spyware/malware, kan het handig zijn om een virus-scanner te installeren, bijvoorbeeld als er binnen een (thuis)netwerk gebruik gemaakt wordt van zowel Windows als Ubuntu systemen en beide systemen op een Windows schijf toegang hebben. Of als er op een Linux systeem data doorgestuurd wordt via e-mail vanaf een Windows schijf naar een Windows systeem. Of het betreft een mail server die draait op een Linux besturingssysteem waar mail op terecht komt die virussen bevatten. Door dan dergelijke systemen te beschermen is de kans op een virusbesmetting of het doorsturen van virussen kleiner.'
Omdat ik een dualboot systeem heb heb ik ClamAV geïnstalleerd.
Zie voor andere anti-virusscanners geschikt om onder Ubuntu te installeren:  <https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker/internet-beveiliging/anti-virus>
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/14, 14:32:46 »
Omdat ik een dualboot systeem heb heb ik ClamAV geïnstalleerd.
Dat is m.i. beslist geen goede reden om AV-troep te installeren op Linux..... Voor de onderbouwing verwijs ik naar mijn eerdere berichten in dit draadje.

Enfin, wat je doet moet je natuurlijk zelf weten.  =D

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/15, 12:25:58 »
Omdat ik een dualboot systeem heb heb ik ClamAV geïnstalleerd.
Dat is m.i. beslist geen goede reden om AV-troep te installeren op Linux..... Voor de onderbouwing verwijs ik naar mijn eerdere berichten in dit draadje.

Is het mogelijk een goede reden om het voor de formaliteit te installeren? Voor internetbankieren e.d.? Om niet in een discussie verzeild te raken omtrent? "ja hoor ik heb een virusscanner geinstalleerd".
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/15, 13:01:04 »
Als je gaat internetbankieren, is het zelfs verplicht om een AV en een Firewall te draaien.
Zo niet dan maak je kans dat je niets uitbetaald krijgt bij schade.

Lees de voorwaarden van je bank maar eens heel goed!
En de Banken houden geen rekening met Linux, voor hun is het om het even welk OS je draait.

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/15, 13:33:57 »
Maarja, als je een OS gebruikt waarvoor geen virusscanner beschikbaar is maar dat wél ondersteund wordt met technische ondersteuning en updates, dan kunnen de banken moeilijk dwingen dat je een niet-bestaande virusscanner gaat installeren...

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/15, 13:54:52 »
Maarja, als je een OS gebruikt waarvoor geen virusscanner beschikbaar is maar dat wél ondersteund wordt met technische ondersteuning en updates, dan kunnen de banken moeilijk dwingen dat je een niet-bestaande virusscanner gaat installeren...

Jij beslist zelf of dat je internetbankieren wilt, of niet.
De banken dwingen je er nog niet toe. Dat zal wel geen jaren meer duren.
Maar voorlopig ben je nog beperkt vrij in je keuze.  =D

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/15, 15:23:04 »
Jij beslist zelf of dat je internetbankieren wilt, of niet.
Ik ben gedwongen tot internetbankieren. De discussie die ik daarover gevoerd heb destijds kan ik simpelweg nog aantonen. En daarnaast heb ik op hun initiatief zonder ooit iets aan te vragen de gegevens ervoor ontvangen (telebankieren werd simpelweg uit gezet).
Nee ze dwingen je er niet toe. Maar dringen het wel als enige redelijke (vervangende) keuze op, waarbij geen internetbankieren brengt dermate kosten met zich mee dat het ondoenlijk wordt en zelfs een stap terug in de tijd zou worden (ook een negatief veiligheidsaspect).
Los nog van alle persberichten dat ze zelf iedereen aan het internetbankieren wilden hebben omdat dat veiliger zou zijn.
Dan wil ik nog weleens zien of ik een keuze had.

Overigens vind ik op ing alleen maar aanbevelingen voor virusscanner, firewall en antispyware. Geen verplichtingen. De enige bindende uitspraken die ik lees zijn de uniforme veiligheidsregels van banken.
Op de hele site is het woord Linux niet te vinden. Dus ook niet als niet erkend.

Citaat
Aanbevolen combinatie van besturingssystemen en browsers
    Windows 8 + Internet Explorer (IE) 11, IE 10 Google Chrome of Firefox
    Windows 7 + Internet Explorer (IE) 11, IE 10 of IE 9, Google Chrome of Firefox
    Windows Vista + Google Chrome of Firefox (laatste vrijgegeven versie)
    MacOS 10.9 + Safari, Google Chrome of Firefox (laatste vrijgegeven versie)
Deze combinaties worden aanbevolen omdat we de toepassingen van ING.nl hierop getoetst hebben. Het wil niet zeggen dat andere combinaties niet mogelijk of minder veilig zijn. ;)

En zelfs over virusscanner, firewall en antispy zegt men:
Citaat
Gebruik om uw bankzaken te regelen alleen een computer of laptop met daarop een virusscanner, firewall en anti-spyware. Virussen en ongevraagde programma’s krijgen daardoor minder kans.

Maar ik ga met je mee om daar geen discussie over te moeten voeren als het al zover is. Vandaar mijn vraag of het misschien formeel raadzaam is om het er toch even op te zetten.

Op mijn vraag formeel installeren. Ja, begrijp ik?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/15, 15:52:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/15, 16:44:09 »
misschien formeel raadzaam is om het er toch even op te zetten.
Zelfs dat lijkt me van niet.... In het onwaarschijnlijke geval dat je een beroep moet doen op terugvergoeding door de bank, en in het nog onwaarschijnlijkere geval dat ze dan eerst even je computer willen onderzoeken, kun je immers gewoon alsnog snel eventjes zo'n overbodig AV-geval installeren.

Vlak voordat ze langskomen dus.  En daarna er gelijk weer afgooien. =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/15, 17:10:02 »
Jij beslist zelf of dat je internetbankieren wilt, of niet.

Citaat
Op mijn vraag formeel installeren. Ja, begrijp ik?

Op die vraag zeg ik volmondig ja: Daar banken ez. machtiger zijn dan een gewone burger, win je het nooit als zij de puntjes op de i zetten.

En wat is er nu eenvodiger dan je Firewall aan te zetten, en ClamTK (AV) te installeren. Zelfs ik heb dat er op staan, terwijl ik helemaal niet aan internetbankieren doe.
Die ClamTK die draait niet realtime dus zo 1 of 2 keer per jaar even laten controleren of er geen narigheid op staat kan helemaal geen kwaad.

En ja ik ben er na een jaar ook wel achtergekomen dat ik geen virussen of andere rotzooi op mijn systeem heb, en dat het eigelijk verspilde tijd is. Maar beter wat verspilde tijd dan toch nog narigheid. Niets is zeker in dit computer leven.  =D =D

NB. Maar dit is voor mij dus personelijk hoe ik er over denk. En een verdere discussie hier over vind ik dan ook totaal overbodig.  =D =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/15, 17:25:21 »
In nederland is afgesproken onder de banken,

-minimaal om de 2 weken je rekening controleren(zelf zou ik elke week doen omdat je het ook een kunt vergeten).
-virusscanner, firewall moet je installeren, en op je pc inloggen met wachtwoord.
-pc geupdate houden, alle software geupdate houden, bijv je firefox kunnen ze zien dat dit te oud is als je inlogd, of oude xp nog aan het gebruiken bent.

Dan als je internet bankieren doet, dan heel erg goed controleren of er iets niet klopt met je rekeningen, want alle foutieve boekingen, nadat je gecontroleerd(ingelogd hebt) hebt, zijn voor jou rekening, als je de foutieve meldingen niet direct meld.

Ook voordat je internet bankieren doet, dan eerst updaten en dan pas geld gaan overboeken.(en dit doet bijna niemand).


Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/15, 22:24:57 »
In nederland is afgesproken onder de banken,

-minimaal om de 2 weken je rekening controleren(zelf zou ik elke week doen omdat je het ook een kunt vergeten).
-virusscanner, firewall moet je installeren, en op je pc inloggen met wachtwoord.
-pc geupdate houden, alle software geupdate houden, bijv je firefox kunnen ze zien dat dit te oud is als je inlogd, of oude xp nog aan het gebruiken bent.

Die groene is niet compleet. Ik zie ook vermelding van antispy-software naast die twee.

En wat is er nu eenvodiger dan je Firewall aan te zetten, en ClamTK (AV) te installeren. Zelfs ik heb dat er op staan, terwijl ik helemaal niet aan internetbankieren doe.

Nog makkelijker is Noscript en een add-blocker installeren.
Door deze twee is het naar mijn idee ook vrijwel onmogelijk om een virus te installeren.

ING stelt:
Citaat
1. Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
Gebruik om uw bankzaken te regelen alleen een computer of laptop met daarop een virusscanner, firewall en anti-spyware. Virussen en ongevraagde programma’s krijgen daardoor minder kans.

2. Gebruik de nieuwste versie van uw browser en besturingssysteem
Browsers en besturingssystemen worden regelmatig aangepast met meer en betere beveiligingstechnieken. Om volledig en veilig gebruik te kunnen maken van ING.nl en Mijn ING (internetbankieren) raden wij aan uw browser en besturingssysteem regelmatig te updaten. Stel bij voorkeur automatische updates in.

3.    Installeer alleen legale en bekende software
Installeer alleen legale software waarvan u de bron heeft gecontroleerd. U kunt de bron controleren door naar de officiële website van de aanbieder te gaan. Krijgt u een onbekend softwareprogramma aangeboden? Download het programma dan niet direct. Controleer het programma eerst met behulp van uw virusscanner.

4. Beveilig uw draadloze internetverbinding (wifi)
Zonder een beveiligde internetverbinding, bankiert u niet veilig via Mijn ING. Beveilig daarom uw eigen wifi met een wachtwoord. Uw internetprovider kan u daarbij helpen. Maakt u buitenshuis gebruik van wifi? Gebruik dan bij voorkeur de Mobiel Bankieren App om uw bankzaken te regelen.

2, 3 en 4 lijkt me voor de hand liggend ongeacht welke os. En dit zit bij mij ook gewoon goed.
3 zal bij heel veel mensen een valkuil kunnen zijn waar een bank op terug kan grijpen. Hoeveel #$%software is er wel niet beschikbaar voor windows? Hoeveel mensen kampen wel niet met ongewenste toolbars die ze nooit wilden maar die wel vanalles uitvreten?

1 zal een punt van discussie kunnen zijn.
Ik leg het uit als, je behoort alles te doen om eventuele besmetting te voorkomen. En aangezien de bank nergens spreekt van linux maar van windows en MacOS ga ik er vanuit dat die informatie op die besturingssystemen gericht is.
Ik doe dus alles..

Daarnaast wordt de volgende uitspraak ook vermeld.
Citaat
Het wil niet zeggen dat andere combinaties (OS & browser) niet mogelijk of minder veilig zijn.

Als ik dit alles op een rijtje zet kom ikzelf tot de volgende conclusie.
Linux wordt als behoorlijk veilig geacht, en dit zal door vele professionals beaamd worden. Dit zal zeker met een firewall en programma's als noscript en addblocker minstens zo goed werken als de onder 1. gestelde "beperken tot minder kans".
Nergens spreekt de bank van volledig uitsluiten. Dit is ook onmogelijk en heb ik al eens met ze bediscussieerd. Het kan even duren voor een virus door een scanner herkend wordt, en daarna kan het nog even duren voor een virusscanner hem kan verwijderen. Met de nodige besmettingen als gevolg.

Op die vraag zeg ik volmondig ja: Daar banken ez. machtiger zijn dan een gewone burger, win je het nooit als zij de puntjes op de i zetten.

Dat vraag ik me dus af vanuit het hierboven gestelde. Ze hebben het al vaker afgelegd. Ook waar bij win gebruikers de bank ze zelf aansprakelijk stelde.
Of ze het wel met punjtes op de i hoog op kunnen spelen en niet teruggefloten worden is nog de vraag. Maar als ze het gaan spelen met de puntjes op de i legt iedereen het af (lees mijn opmerking over 3.), so why bother.

Voor de veiligheid zou ik dus niet naar een virusscanner verlangen. Hooguit als formaliteit.
Maar als ik hem aan zou laten, zou laten draaien, wordt mijn pc weer langzamer en dat is nou net een item van linux wat zo mooi is.
Dilemma. Puur als formaliteit, maar is dat wel nodig?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/15, 22:26:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu 14.04 mate visrusscanner
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/15, 22:33:41 »
Ik dacht niet dat clamAV een zware belasting is voor je systeem hoor.

Pro Forma heb je het 'tuig' aan boord (inclusief log en datum van install) en kan de bank weinig zeggen: ik denk dat ze zelfs niet weten hoe je clamAV dient te gebruiken (en dat is een win-win situatie in geval van geschillen) .

Maar voor Linux heb je het eigenlijk niet nodig: laat ze bewijzen dat er smerige virussen überhaupt bestaan voor Linux, en dan nog Ubuntu (of alle varianten en afgeleiden) .  :evil: lol

Gezond boerenverstand brengt je verder dan gelijk welke AV-scanner (ook voor onze concurrent is dat zo)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort