Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?  (gelezen 2977 keer)

Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Gepost op: 2022/07/10, 09:41:06 »
Hallo,


ik heb buiten muziek opgenomen met mijn smartphone. Er was toen nogal wat wind waardoor je geregeld dat hoort. Is er een manier om dat te verwijderen? En soms zijn er ook mensen op de achtergrond die praten door de muziek heen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten
Els

Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/10, 15:05:50 »
Hallo, probeer dat met Audacity. Open je geluidsclip, dan Effecten - Ruisonderdrukking.

Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/11, 12:44:21 »
Als het letterlijk door de muziek heen gaat vrees ik dat dit niet gaat lukken.
Verder wat Paul zegt. Je kunt het een beetje onderdrukken (goed tijdens stiltes). Een beetje, want dat gaat ook snel ten koste van de kwaliteit van de muziek zelf.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/11, 13:18:13 »
Wind geruis kan je het beste voorkomen met een goede (richt)microfoon.

Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/11, 14:58:55 »
Of met een windkap, of nog beter met een windmof.



En om echt goed de muziek op te nemen met zo min mogelijk stemmen zou je een stage setup moeten inzetten.
Vaak is er al iets van mic setup in gebruik (geluidsman) en kun je bij hem inpluggen.
Maar dit is vermoedelijk een oplossing voor een volgende keer, en niet voor nu.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/11, 15:01:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/12, 21:28:58 »
De kwaliteit van een microfoon op een smartphone is dermate (slecht), dat die niet geschikt is om geluiden "van ver" op te nemen.

Dat klinkt vervelend en pretentieus, maar het is écht zinloos om te verwachten dat je muziek kan uitfilteren uit "achtergrondgeluid" als het is opgenomen met een microfoon die daar helemaal niet voor is bedoeld. Het bereik van een microfoon van een GSM is overigens dermate pover dat het de geluidskwaliteit behoorlijk teniet doet: je luistert als het ware door een sleutelgat naar een kerkconcert.

Voor ongeveer 100 euro heb je een kwalitatief goed, stereo-opname recorder die in sommige gevallen zelfs richtinggevoelig is. Deze van Tascam bv. is erg goed: https://www.tascam.eu/en/dr-07x
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/13, 15:51:59 »
De kwaliteit van een microfoon op een smartphone is dermate (slecht), dat die niet geschikt is om geluiden "van ver" op te nemen.

Dat is niet helemaal juist.
Een microfoon in een mobiel is een (kleinmembraam) condensor microfoon. Condensormicrofoons staan juist bekend als "de beste".
Het enige wat 'beter' is dan een smartphone microfoon is een grootmembraam condensormicrofoon (studio microfoon).
Daar zit juist het probleem in.  =D Je vangt er veel te veel (en ver) omgevingsgeluid bij. Een condensor mic is niet de juiste keuze voor rumoerige omgevingen.

Zou je met een smartphone zang opnemen zoals het met een studiocondensor gedaan wordt (stille ruimte) dan denk ik dat je schrikt van de hoge kwaliteit en brede frequency range.  =D

Paul zijn eerste reactie. Als het op te lossen valt dan is het daar. En voor een volgende keer, voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/14, 18:46:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/14, 18:45:10 »
En Els. Is het nog een beetje gelukt met de tip van Paul?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Kan ik achtergrondgeluiden verwijderen van muziek?
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/17, 18:24:28 »
Je hebt inderdaad een punt: ik bedoelde dat de kwaliteit dermate is dat je die moeilijk kan gebruiken om gericht een signaal op te nemen (dat van verder komt).

De kwaliteit van een microfoon op een smartphone is dermate (slecht), dat die niet geschikt is om geluiden "van ver" op te nemen.

Dat is niet helemaal juist.
Een microfoon in een mobiel is een (kleinmembraam) condensor microfoon. Condensormicrofoons staan juist bekend als "de beste".
Het enige wat 'beter' is dan een smartphone microfoon is een grootmembraam condensormicrofoon (studio microfoon).
Daar zit juist het probleem in.  =D Je vangt er veel te veel (en ver) omgevingsgeluid bij. Een condensor mic is niet de juiste keuze voor rumoerige omgevingen.

Zou je met een smartphone zang opnemen zoals het met een studiocondensor gedaan wordt (stille ruimte) dan denk ik dat je schrikt van de hoge kwaliteit en brede frequency range.  =D

Paul zijn eerste reactie. Als het op te lossen valt dan is het daar. En voor een volgende keer, voorkomen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM