Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?  (gelezen 10645 keer)

Offline ppaass

  • Lid
Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Gepost op: 2011/02/23, 12:45:49 »
Hoi,
Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?

Alvast bedankt!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/23, 13:22:28 »
Hier een aardige richtlijn, tis geen goedkope hobby...
http://nl.hardware.info/pcadvies/678/hd-videobewerkings-pc-januari-2011

Altijd wel even goed kijken of alle hardware goed ondersteund wordt door Linux/Ubuntu.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/23, 16:34:32 »
inderdaad hardware.info is een goede keus!. Het hangt helemaal van je zelf af. Mijn pc is bedoeld om te photoshoppen en video's te editten. Mijn pc was ongeveer €1500. En met ubuntu lukt het prima om alle bij deze dingen te doen
« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 16:37:29 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/23, 16:43:20 »
Ik heb toch het gevoel dat een pc voor video-editen wel goedkoper kan... Quad core processor, videokaart met 1gb DDR5, 4 Gb DDR3 aan werkgeheugen, 2 TB harde schijf, zo ongeveer rond de 650 euro? Of zie ik nog dingen over het hoofd.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/23, 16:51:37 »
je ziet een goede video kaart en een core i7 met 6 GB geheugen over het hoofd. Maar ja het kan inderdaad ook voor 800 euro of zo. En dan moet je nog kijken of het geheugen ook snel genoeg is om alles vlekkeloos te laten afspelen.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/23, 17:09:46 »
En het is maar net hoeveel geduld je zelf hebt voor allerlei bewerkingen...   XD


Offline jan11000

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/23, 17:14:48 »
Hier staan voorbeeld pc's.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72

Kijk welk software je wilt gebruiken, de software eist bepaalde snelheid aan hardware.
Bijv sommige videobewerkings/foto programma's gebruiken de videokaart, dus om sneller te werken. dus goed kijken wat de eisen zijn.

Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/23, 17:19:34 »
je ziet een goede video kaart en een core i7 met 6 GB geheugen over het hoofd. Maar ja het kan inderdaad ook voor 800 euro of zo. En dan moet je nog kijken of het geheugen ook snel genoeg is om alles vlekkeloos te laten afspelen.

Nu heb ik zelf geen/niet veel ervaring met videobewerking, dus ik stel deze vragen ook louter uit interesse. Ik kan me gewoon niet goed voorstellen dat een corei7 en 6GB aan geheugen (en 1 GB ddr5 videokaart valt niet onder goed?) volledig worden benut in een (linux)-video bewerkingspgrogramma.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/23, 18:02:37 »
Voorbeeld: Creative Suite 5 Master Collection


Windows

    * Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor (Intel Core™2 Duo or AMD Phenom® II recommended); Intel Core 2 Duo or AMD Phenom II required for Adobe® Premiere® Pro
    * Processor with 64-bit support required for Adobe Premiere Pro and After Effects®
    * Microsoft® Windows® XP with Service Pack 3; Windows Vista® Home Premium, Business, Ultimate, or Enterprise with Service Pack 1 (Service Pack 2 recommended); or Windows 7
    * 64-bit edition of Windows Vista or Windows 7 required for Adobe Premiere Pro and After Effects
    * 2GB of RAM (4GB or more recommended)
    * 24.3GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation (cannot install on removable flash-based storage devices)
    * 1280x900 display (1280x1024 recommended) with qualified hardware-accelerated OpenGL graphics card, 16-bit color, and 256MB of VRAM
    * Adobe-certified GPU card for GPU-accelerated performance in Adobe Premiere Pro; visit the Adobe Premiere Pro system requirements page for the latest list of supported cards

    * Some GPU-accelerated features in Adobe Photoshop® Extended require graphics support for Shader Model 3.0 and OpenGL 2.0
    * Some features in Adobe Bridge rely on a DirectX 9–capable graphics card with at least 64MB of VRAM
    * 7200 RPM hard drive for editing compressed video formats; RAID 0 for uncompressed
    * Adobe-certified card for capture and export to tape for SD/HD workflows
    * OHCI-compatible IEEE 1394 port for DV and HDV capture, export to tape, and transmit to DV device
    * Sound card compatible with ASIO protocol or Microsoft Windows Driver Model
    * DVD-ROM drive compatible with dual-layer DVDs (DVD+-R burner for burning DVDs; Blu-ray burner for creating Blu-ray Disc media)
    * Java™ Runtime Environment 1.6 (included)
    * QuickTime 7.6.2 software required for QuickTime and multimedia features
    * Adobe Flash® Player 10 software required to export SWF files and to play back DVD projects exported as SWF files
    * Broadband Internet connection required for online services*

Openshot hardware eisen vnd ik niet.

Maar indien je photoshop en premiere aanhoudt, dan zul je denk ik ongeveer goed zitten.
Cpu zo snel mogelijk kopen, en zorg dat het een moderne moederbord is tav doorvoersnelheid van de harde schijven.9en nieuwe snelle schijven).

« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 18:11:20 door jan11000 »

Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/23, 18:15:18 »
je ziet een goede video kaart en een core i7 met 6 GB geheugen over het hoofd. Maar ja het kan inderdaad ook voor 800 euro of zo. En dan moet je nog kijken of het geheugen ook snel genoeg is om alles vlekkeloos te laten afspelen.

Nu heb ik zelf geen/niet veel ervaring met videobewerking, dus ik stel deze vragen ook louter uit interesse. Ik kan me gewoon niet goed voorstellen dat een corei7 en 6GB aan geheugen (en 1 GB ddr5 videokaart valt niet onder goed?) volledig worden benut in een (linux)-video bewerkingsprogramma.

Het valt juist wel onder goed xD. Eerst had ik windows en wat zware programma's voor video bewerking  zoals (sony vegas pro, adobe master collection cs5, en nog wat andere dingen)alleen ik kreeg de hele tijd BSOD -_-. dus ben ik overgestapt op ubuntu.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/23, 18:17:08 »
Hoi,
Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?

Alvast bedankt!
Enkele miljoenen Euro's als je een cluster wil voor professioneel gebruik.
Voor je eigen home video's kan je voor 400 Euro al klaar zijn.
Heb je geen zin om 3 dagen te wachten tot die Full HD film van een paar uur met een hoop bewerkingen klaar is, dan zou ik wel wat meer uitgeven.

Kortom: om wat voor video's gaat het, wat voor bewerkingen wil je erop loslaten en hoe lang ben je bereid daarop te wachten? En wat zijn je budget en andere eisen?

Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/23, 18:33:38 »
Openshot hardware eisen vind ik niet.
Hier staat iets van system requirements: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_editing_software#System_requirements
Maar dit is ook echt het minimum.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/23, 19:01:34 »
Ben ik ook weer wijzer :) Maar het belangrijkste is toch wat de TS met videobewerking bedoelt. Persoonlijk vind ik een paar uurtjes langer wachten niet erg als het mij 900 euro kan besparen :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ppaass

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/23, 19:07:16 »
Hoi,

Bedankt voor de vele reacties.
Ik wist niet of ik dit topic hier moest zetten, maar ik wis niks anders.

Ik zou graag Magix Video Deluxe 16 plus op instaleren, dit is helaas voor windows :|

Ik ben een hobby filmer, maar ik wil later ook een echte prof worden.
Mijn budget is erg laag namelijk rond de 300 euro, dit is denk ik te weinig.
Wat zouden jullie mij aanbevellen voor dit programma?
Toch windows?? :'( ???


Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/23, 19:37:36 »
Je kunt beter sony vegas gebruiken kun je véél meer ^^. Spaar maar eerst tot een euro of 1000
Ubuntu 14.04 LTS

Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/23, 21:06:03 »
Je kunt beter sony vegas gebruiken kun je véél meer ^^. Spaar maar eerst tot een euro of 1000
Onzin!!

Maar ja, met zo'n avatar met dollars in de ogen, is het wel duidelijk.

downloaden ,en die avatar vond ik gewoon leuk. Sony vegas is gewoon een goed progamma als je windows gebruikt
Ubuntu 14.04 LTS

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/23, 21:09:59 »
Apple as je video bewerking gaat doen.
Daar draait de beste software voor videobewerking op.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/23, 21:28:01 »
Met een budget van rond de 300,- gaat um dat niet worden met die apple....

In het geval van de TS zou ik een zo snel mogelijke combi van hardware samenstellen als mijn budget me toe laat. En dan ipv ook nog dure software aanschaffen proberen dit met gratis opensource software te gaan doen.

Zoek eens op dit forum voor tips qua videobewerking software of kijk eens naar Ubuntu Studio? Volgens mij heb ik laatst nog wat info over Ubuntu Studio in een topic voorbij zien komen. Als ik het goed herinner werd daar ook gesproken over een mogelijk nog geschiktere distributie.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/23, 21:28:06 »
Apple as je video bewerking gaat doen.
Daar draait de beste software voor videobewerking op.

+1
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/23, 21:41:59 »
Met dat budget zou ik goed naar de tips van Femke kijken, en ik wil je ook best helpen met zoeken naar een zo snel mogelijke pc voor dat bedrag. Dan zou ik persoonlijk lekker met open-source software spelen om videobewerking onder de knie te krijgen, en kan je altijd doorsparen voor een mac of wat dan ook (mits je dat dan nodig vindt).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ppaass

  • Lid
Re: Weet iemand hoe duur een pc voor videobewerking is?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/25, 16:24:46 »
Hoi,

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ik heb al Magix video Deluxe en ik kan er al heel goed mee overweg...
Deze software koste 100,- euro, dus ik heb eigenlijk geen zin om nu Linux of Apple te gaan gebruiken.
Misschien hebben jullie dit verkeerd begrepen, sorry hiervoor :P
Is er geen mogelijkheid om Magix video Deluxe 16 plus op Linux te draaien?

Groetjes,