Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: videobanden  (gelezen 3092 keer)

Offline yJi

  • Lid
videobanden
« Gepost op: 2017/06/18, 17:16:06 »
Dit hoort vermoedelijk ook niet hier, maar ik heb geprobeerd om mijn videobanden over Indonesia,
naar DVD-schijven te kopiëren.
Twee gebruikte dvd-recorders heb ik nu geprobeerd. Een Philips dvd-recorder zonder hdd en
laatst een DVD-recorder van Panasonic DHR-E57 recorder.
De philips weigerde. Leek dat het wel opneemt, maar dat is dus niet zo. Dus die heb ik
ook al weer teruggebracht naar used parts winkel.
De Panasonic weigert qua DVD-schijven (Sony, IHS en Xylene), maar ook op de harde schijf
staat niets wat ik gisteren en vandaag opgenomen heb. Alleen maar sneeuw.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: videobanden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/18, 20:09:51 »
Hallo yJi,

Ik begrijp het. Mijn eerste vraag is dan: waarom zou je het resultaat op DVD's willen zetten? Een beetje VHS band die je omzet naar digitaal is veel groter dan wat er op een DVD past. Wil je de video ook aan iemand anders willen geven (gewoon iemand uit de familie bijvoorbeeld), zet het dan op een USB stick. Die zijn ook nog opnieuw te gebruiken.

Over het hoe en wat vind je hier op dit forum een uitgebreide discussie. Met mijn ervaringen uit dat hele gebeuren heb ik verder een cursus geschreven die in het komende Helpmij Magazine zal verschijnen (per 2 juli).

Vermoedelijk is het probleem bij jou net als bij mij de scart aansluiting. Daarvoor heb je een IN-OUT adapter nodig of je bouwt een bestaande scart adapter om. Simpel soldeerklusje!

Heb je hier wat aan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/18, 21:01:29 »
Hallo yJi,

Ik begrijp het. Mijn eerste vraag is dan: waarom zou je het resultaat op DVD's willen zetten? Een beetje VHS band die je omzet naar digitaal is veel groter dan wat er op een DVD past. Wil je de video ook aan iemand anders willen geven (gewoon iemand uit de familie bijvoorbeeld), zet het dan op een USB stick. Die zijn ook nog opnieuw te gebruiken.

Over het hoe en wat vind je hier op dit forum een uitgebreide discussie. Met mijn ervaringen uit dat hele gebeuren heb ik verder een cursus geschreven die in het komende Helpmij Magazine zal verschijnen (per 2 juli).

Vermoedelijk is het probleem bij jou net als bij mij de scart aansluiting. Daarvoor heb je een IN-OUT adapter nodig of je bouwt een bestaande scart adapter om. Simpel soldeerklusje!

Heb je hier wat aan?

groet,

Just

Bedankt @Just, denk dat ik aan jouw tip wel wat heb.
Inderdaad de meeste videobanden zijn eigenlijk al te groot voor DVD-schijfjes, dat zou ook nog veel meer werk geven om ze
te kopiëren naar DVD-schijven.
Alleen mijn vriendin is nog onhandiger met techniek dan ik ben. Daarom wil ik sommige delen van de VHS-banden daarom ook op
dvd-schijven zetten. Maar digitaliseren van de VHS-banden kan dan ook wel helpen?
groet,

Yvonjana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: videobanden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/18, 22:43:27 »
Hoi YJi,

Als je ze op DVD wilt zetten zullen ze toch al eerst gedigitaliseerd moeten worden, hoor!

Het werken met een stick is niet moeilijker dan een foto bekijken. Dan is hooguit een goede uitleg nodig en wellicht eenmalig wat hulp.

groet,

Just

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/19, 09:02:23 »
Als je ze op DVD wilt zetten zullen ze toch al eerst gedigitaliseerd moeten worden, hoor!

Een scart plug met schakelaar heb ik al, maar dan zal ik eerst nog een andere grabber aan te schaffen om mijn banden digitaal te maken.
Mijn Pinnacle Dazzle D100 werkte immers niet in vlc.
Vraag me ook wel af of dat ook kan van de harde schijf in de recorder, maar dat is even uitproberen. Alleen is het dan digitaal?

groet,
yJi
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: videobanden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/19, 09:05:30 »
Vraag me ook wel af of dat ook kan van de harde schijf in de recorder, maar dat is even uitproberen. Alleen is het dan digitaal?

Ja hoor!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: videobanden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/19, 11:45:49 »
Wat Just zegt. :thumbsup:

Videorecorder afspelen, opnemen met de dvd HDD. En van daar uit kun je het eindeloos op dvd (proberen te) branden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/19, 13:42:24 »
Wat Just zegt. :thumbsup:

Videorecorder afspelen, opnemen met de dvd HDD. En van daar uit kun je het eindeloos op dvd (proberen te) branden.
Dat is zeker het allereenvoudigste als je niet technisch onderlegd bent. Probleem is dat yJi zoiets al heeft geprobeerd, maar zonder succes.

Normaal kan je met die DVD recorders wel degelijk rechtstreeks op DVD opnemen, of op de HD ervan opnemen en daarna overschrijven naar een video DVD. Resultaat: een video-DVD waar iedereen (die nog een DVD speler staan heeft) mee overweg kan.

Je kan gerust twee uur video aan goede kwaliteit op een Video-DVD zetten. Video-DVD kwaliteit is beter dan VHS kwaliteit: je kan dus de volle kwaliteit van je VHS tapes vastleggen.

DVD's gaan er stilletjes uit: sommigen zullen al geen DVD spelers meer hebben of geen computers met een DVD schijf. Het beste en meest compatibele voor het ogenblik  is een mp4 of mkv filmpje, geëncodeerd in H264 (helaas echter een onvrij videoformaat). Zo behoud je maximale kwaliteit (van de tape) in een zeer compact formaat: in minder dan 1 GB kan je zo al vele uren VHS kwaliteit opbergen. Dit wordt allemaal iets meer ingewikkeld. Is dat niet voor jou of heb je geen tijd/interesse om je er in te verdiepen, probeer dan een werkende DVD recorder op de kop te tikken.

Re: videobanden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/19, 17:04:04 »
Je kan gerust twee uur video aan goede kwaliteit op een Video-DVD zetten. Video-DVD kwaliteit is beter dan VHS kwaliteit: je kan dus de volle kwaliteit van je VHS tapes vastleggen.

Mits je de juiste dvd's gebruik, want er zit nog wel wat verschil in layers (hoeveelheid data).

Ik stelde hem HDD opname voor zodat hij bij mislukken meermaals de dvd kan branden van die ene goede opname. Als de rechtstreekse opname mislukt is er nog steeds geen basis.
Leuk is ook dat die HDD recorders simpel uit te breiden zijn met grotere pc HDD's.

Schiet me ineens te binnen. Je moet wel even controleren of je HDD-recorder (goed) signaal ontvangt van de video (kun je op tv zien als daar de HDD weer op hangt).

Dat is zeker het allereenvoudigste als je niet technisch onderlegd bent.

Ik ben best technisch onderlegd en kom er op pc ook prima uit. Maar soms is de makkelijke weg nog steeds heerlijk.
Precies waarom wij nog steeds zo'n ding hebben staan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/19, 19:58:41 »
Jullie schijnen het toch beter te begrijpen dan ik dus doe...
Jullie schrijven ook dat het met dat 'simpele opdracht'ook de vhs-banden op de HDD kopiëert.
Jammer dat jullie niet in mijn buurt wonen.
Want vanmiddag ben ik nog naar de dealer ervan geweest. Expert in mijn woonplaats, alleen snapte deze
mijn verhaal ook niet. Kreeg wel dit antwoord: "Breng het maar even langs dan zullen wij het onderzoeken!

Ga er na dinsdag nog een dag weer mee aan de gang en als het me dan ook niet lukt, dan ga ik de banden digitaliseren
met een video grabber..

Wat Just zegt. :thumbsup:
Videorecorder afspelen, opnemen met de dvd HDD. En van daar uit kun je het eindeloos op dvd (proberen te) branden.

Is dit een terminal opdracht?
Weet ook niet waar jullie dat gezien hebben, in de andere discussie lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/19, 20:13:36 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: videobanden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/19, 20:49:29 »
Videorecorder afspelen, opnemen met de dvd HDD. En van daar uit kun je het eindeloos op dvd (proberen te) branden.

Is dit een terminal opdracht?

Nee joh. Ik heb het gewoon over je videorecorder en je hdd-recorder. De ouderwetse manier. Met de juiste aansluitingen moet dat vrij simpel mogelijk zijn.

Videorecorder (uit-signaal) aansluiten op de HDD (in-signaal). Of met scart (geeft betere kwaliteit).
Dan de hdd (uit-signaal) aansluiten op je tv. Met scart of hdmi (afhankelijk van de mogelijkheden en beschikbare kabels).

Als je dan de video afspeelt zou je deze op de hdd-recorder op moeten kunnen nemen.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/19, 20:52:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/20, 16:52:19 »
Als je dan de video afspeelt zou je deze op de hdd-recorder op moeten kunnen nemen.

Ben het nu zo aan het testen met een videoband, alleen zie nu geen beeld op mijn Denver TV.
Dat komt toch omdat alleen de videorecorder is aangesloten op de dvd-recorder en de tv
dus ook met scart op de Denver. Dit boek zegt dat dit klopt pas wanneer het opgenomen is, dan pas kun je het bekijken.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/20, 18:33:05 »
Heb zo aangesloten zoals jij het aangaf:
1. de VCR-uit aangesloten op de HDD-recorder ingang
2. het HDD uit aangesloten op de tv (scart en later hdmi)

De dvd-hdd recorder eerst ingesteld in het function-menu op Ext, voor de AV2 uitgang.
Dat bleek niet te werken alleen maar sneeuw, vervolgens het AV2-poort ingesteld op Decoder.
Ook dat werkte blijkbaar ook niet, weer alleen maar sneeuw tijdens het afspelen.
Wat doe ik hier dan niet juist? Mogelijk de ingewikkeldheid van de Panasonic HDD/DVD/SD-recorder?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/20, 18:38:35 »
Moet je niet opnemen van de TV? Dus VHS speler aansluiten op TV zodat je het beeld ziet, dan de HDD aansluiten op de scart, waarlangs je kunt opnemen.

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/20, 23:51:41 »
Moet je niet opnemen van de TV? Dus VHS speler aansluiten op TV zodat je het beeld ziet, dan de HDD aansluiten op de scart, waarlangs je kunt opnemen.

Ga ik morgen nog eens proberen, maar @Partyrabbit gaf me dit advies wat dus alleen maar sneeuw gaf.
Vind wel het menu instellen van de Panasonic recorder niet het aller simpelste, weet ook niet of het mede daar aan lag.
Wat wel heel gemakkelijk was om er cd's, video-cd's en dvd's mee af te spelen, maar het opnemen op de HDD deed ie nog steeds niet juist.
Misschien bedoelde @Partyrabbit dit eigenlijk ook wel, ook de gebruiksaanwijzing maakt dan dezelfde fout, zou dat kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/20, 23:53:37 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: videobanden
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/20, 23:55:30 »
Heb zo aangesloten zoals jij het aangaf:
1. de VCR-uit aangesloten op de HDD-recorder ingang

Hoe? Scart? Je zou eens een ouderwets tv-kabeltje kunnen proberen.

Moet je niet opnemen van de TV?

Kan goed zijn dat dat ook werkt (met scart waarschijnlijk wel), maar ik heb het altijd gewoon in lijn van elkaar aangesloten. Zo stond het geloof ik ook in de handleiding.
Ik heb liefst een zo rechtstreeks mogelijke verbinding, zodat je geen extra mogelijke storingsveroorzakers krijgt.

Hier staat inderdaad alles op tv. http://simpeleuitleg.nl/uitleg/tv-multimedia/videobanden-digitaliseren-op-computer-of-dvd/60
Maar dit plaatje bevestigd weer mijn manier.
En het plaatje daaronder weer allebei (volgens mij kan beiden).



« Laatst bewerkt op: 2017/06/21, 00:02:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/21, 11:32:22 »
Volgens mij heb ik de fout gevonden. De input knop!
Daarmee heb ik het video signaal wel ontvangen, maar niet juist
weergegeven aan de hdd-recorder.
Dat heb ik dus steeds over het hoofd gezien en dacht dat het aan de
aansluiting zou liggen.
Met de input knop onder de cijfer 9 staat dat knopje.
Daarmee kun je dus de soort van signaal instellen.
Bij mij moet dat dus op HDD-160GB SP-AV2 staan. (kan maar 1 uur op de dvd-disk, toch, daarom op SP)

Jullie hebben dat vast wel geweten, of ook niet?

JA, Dit Is Goed!!!
« Laatst bewerkt op: 2017/06/21, 11:38:30 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: videobanden
« Reactie #17 Gepost op: 2017/06/21, 11:38:34 »
Hoi yJi,

Jij hebt toch zo'n Scart aansluiting met IN-OUT schakelaar?  Gebruik die om je HDD aan te sluiten en zet hem op OUT. Normaal is een Scart aansluiting alleen ingericht op IN.

Helpt dat?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #18 Gepost op: 2017/06/21, 13:00:27 »

Jij hebt toch zo'n Scart aansluiting met IN-OUT schakelaar?  Gebruik die om je HDD aan te sluiten en zet hem op OUT. Normaal is een Scart aansluiting alleen ingericht op IN.

Helpt dat?

Het werkt ook zonder die scart-plug, maar tijdens het opnemen op de HDD sprong ie eruit na ongeveer 35 minuten opname van de VHS-band.
Kan dat gelegen hebben aan de SP instelling van mijn HDD-recorder, moet ie op een instelling staan die meer opnameruimte geeft?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #19 Gepost op: 2017/06/21, 16:08:36 »
Videorecorder afspelen, opnemen met de dvd HDD. En van daar uit kun je het eindeloos op dvd (proberen te) branden.

Maak ik de DVD in DVD-modus of nog steeds in HDD-modus van de Panasonic-recorder?
Kan het niet vinden in de Panasonic Handleiding.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #20 Gepost op: 2017/06/21, 17:28:20 »
In DVD modus als je de DVD op een ander apparaat dan je recorder wil kunnen afspelen.

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #21 Gepost op: 2017/06/21, 20:05:26 »
In DVD modus als je de DVD op een ander apparaat dan je recorder wil kunnen afspelen.

Tja, dat heb ik ook gedaan, maar volgens andere dvd-spelers, staat iets heel vreemds op, maar niets van de wayang.
Iets met finaliseren van de dvd-schijf met AV2. Maar verder niets te zien.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: videobanden
« Reactie #22 Gepost op: 2017/06/22, 12:54:23 »
Het is nu voor mij opgelost, kan er dus ook gelijk van videobanden kopiëren naar een dvd-disc.
Zeker voor de banden niet langer dan twee uur, immers er zijn nog wel dvd's van onder meer Philips
waarmee je tot twee uur op een dvd kan branden.
Wel opletten met de instellingen op de HDD/DVD-recorder, dat komt wel precies.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro