Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grubmenu  (gelezen 502 keer)

Offline yJi

  • Lid
Grubmenu
« Gepost op: 2014/06/16, 21:28:40 »
Het grubmenu toont zich nu wel nadat ik ben opgestart via de LiveCD vanaf de harde schijf.
Zonder de LiveCD kan het het Grubmenu blijkbaar niet vinden, met de Livecd dus wel.
De eerste partitie staat nog steeds wel op ntfs, dat was immers de Win 7 partitie - /devsda1.
Zal het wat uitmaken als ik met gparted daar dan weer de rootpartitie van maak...dat was het immers zo onder Win7. 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/17, 16:28:38 »
Het grubmenu toont zich nu wel nadat ik ben opgestart via de LiveCD vanaf de harde schijf.
Wat bedoel je precies met: via de live-cd vanaf de harde schijf....? Het is het een of het ander, opstarten vanaf de live-cd óf vanaf de harde schijf, voor zover ik weet.

Ga je die harde schijf nog gebruiken om Windows op te zetten? Zoniet, dan kun je sda1 en sda3 beter omzetten naar ext4, omdat een schijfcontrole van NTSF-partities toch het allerbeste gedaan kan worden door Windows.


Edit:
Zonder de LiveCD kan het het Grubmenu blijkbaar niet vinden, met de Livecd dus wel.
Als er alleen maar Linux op die harde schijf staat, krijg je geen GRUB-menu te zien, behalve als je tijdens het opstarten de linker Shift-toets ingedrukt houdt.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/17, 16:31:51 door Mikkel »

Offline yJi

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/18, 11:12:02 »
Het grubmenu toont zich nu wel nadat ik ben opgestart via de LiveCD vanaf de harde schijf.
Wat bedoel je precies met: via de live-cd vanaf de harde schijf....? Het is het een of het ander, opstarten vanaf de live-cd óf vanaf de harde schijf, voor zover ik weet.

Neen, het is zo zoals ik boven beschreven heb. Via de LiveCD...start ik eerst nu om daar de optie starten van de harde schijf te kiezen. Zonder de LiveCD krijg ik in het scherm dat ik een 'H' moet toetsen om van harde schijf op te starten, maar die optie werkt dus ook niet bij mij.

Citaat van: Mikkel
Ga je die harde schijf nog gebruiken om Windows op te zetten? Zoniet, dan kun je sda1 en sda3 beter omzetten naar ext4, omdat een schijfcontrole van NTSF-partities toch het allerbeste gedaan kan worden door Windows.

Nee, dat lijkt me dus niet slim, alles over te zetten naar ext4. Sda1 zou misschien wel kunnen, maar op sda3 staat al mijn data + fotomateriaal op.  Op sda1 stond ooit Windows XP, daar heb ik Windows 7 op geprobeerd te installeren maar... (het advies van Bart opgevolgd) dat ging dus niet want ik heb geen acpi in mijn bios staan en er is ook geen andere bios-update voor. (ook nooit gehad trouwens).
Dus als ik geweten zou hebben dat je acpi moet hebben voor Win 7, dan had ik Win 7 zeker niet geïnstalleerd op sda1.

En er staat na het opstarten van de harde schijf...dus WEL zeker een grub menu op.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/18, 16:41:11 »
Via de LiveCD...start ik eerst nu om daar de optie starten van de harde schijf te kiezen.
't Is alweer een tijdje geleden dat ik m'n pc heb opgestart met een (in mijn geval) live-usb-stick, maar ik kan me niet herinneren dat ik toen een optie 'starten van de harde schijf' ben tegengekomen. Je werkt door met de live-cd (uitproberen zonder installeren) óf kiest ervoor meteen te installeren. Computer jij nu dan niet gewoon met de live-cd?

Citaat van: Mikkel
...... dan kun je sda1 en sda3 beter omzetten naar ext4
Citaat
Nee, dat lijkt me dus niet slim, alles over te zetten naar ext4. Sda1 zou misschien wel kunnen, maar op sda3 staat al mijn data + fotomateriaal op.
Het kan met een terminalcommando waarbij de data op die partitie behouden blijft. Ik kan alleen zo snel dat commando niet vinden, maar er is ongetwijfeld iemand die het je kan vertellen.
Voor alle zekerheid kun je er beter wél voor zorgen dat je een back-up van die data hebt voordat je gaat omzetten. Maar die zou je sowieso moeten hebben..... ;)


Citaat
En er staat na het opstarten van de harde schijf...dus WEL zeker een grub menu op.
Wél...? Maar in je eerste bericht schreef je dat je GRUB alleen ziet als je opstart met een live-cd..... ???
Zonder de LiveCD kan het het Grubmenu blijkbaar niet vinden, met de Livecd dus wel.

Offline yJi

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/19, 15:08:05 »
Ja, echt wel via de LiveCD/DVD krijg ik eerst een menu wat ik wil:
1. Ubuntu uitproberen
2. Ubuntu/Mint installeren
3. Schijf testen
4. Geheugen checken
5. Starten van de Harde Schijf

Dan kies ik 5 en dan zie ik het grub menu, met bovenaan:
1. Xubuntu 12.04
2. De recovery optie van Xubuntu
3. Andere Ubuntu opties
4. Linux Mint 13 (zonder de Via-fout)
5. de recovery opty van mint 13
6. Mint 17 (met de bekende Via-fout)
7. De recovery optie van Mint 17

Alleen zie ik het Grubmenu niet wanneer ik direct opstart van de hdd, dan geeft dat ik een 'H'
moet toetsen of van een floppy op te starten. Alleen werkt die optie niet bij mij, maar het bovenstaande dus wel.
 
Het is echt zo als het is hoor!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 15:09:59 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/19, 20:13:02 »
Ja, echt wel via de LiveCD/DVD krijg ik eerst een menu wat ik wil:
............
5. Starten van de Harde Schijf

Dan kies ik 5 en dan zie ik het grub menu, met bovenaan:
..........

Ik begrijp nu waarom ik je eerst niet begreep. =D Het GRUB-menu is niet de tekst waaruit jij '5. Starten vanaf de eerste harde schijf' kiest, het GRUB-menu is dat waar je kunt kiezen met welk besturingssysteem je wilt starten.

Jij moet dus met de live-cd opstarten om via een omweg te kunnen kiezen met welk besturingssysteem je wilt werken? ??? Heb je met de tips op deze site al eens geprobeerd of je GRUB kunt herstellen, zodat je die live-cd niet meer nodig hebt?

Als je de NTSF-partities puur voor Linux wilt gaan gebruiken, zet dan een back-up van de data die er nu op staat (en die je wilt bewaren) op (bijvoorbeeld) een externe harde schijf en formatteer beide partities in ext4. NTSF moet je echt door Windows laten controleren en als je die toch niet meer gaat gebruiken........

Offline yJi

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/23, 17:21:05 »
Jij moet dus met de live-cd opstarten om via een omweg te kunnen kiezen met welk besturingssysteem je wilt werken? ??? Heb je met de tips op deze site al eens geprobeerd of je GRUB kunt herstellen, zodat je die live-cd niet meer nodig hebt?

Ja dat heb ik langer geleden ook al uitgeprint over het GRUB maar heeft niet gebaat. Nu heb ik sda1 van ntfs ext4 gemaakt, maar ook dat maakt niets uit. Het lijkt erop dat ik dan alles op nieuw dien te installeren en ik ben eerlijk genoeg dat ik daar nu geen zin in heb, dat met Win 7 had ik niet moet geloven want toen begon mijn probleem en ook met GRUB. Voorlopig laat ik zo.

En ja @femke98 dat er iets niet goed is...is me al lang gebleken, toch bedankt voor de opmerking.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Grubmenu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/25, 12:18:01 »
Na installatie van Mint 17 xfce, werkt mijn GRUB ook weer volledig. Geen CD/DVD meer nodig.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro