Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e harde schijf  (gelezen 2151 keer)

2e harde schijf
« Gepost op: 2009/10/07, 21:43:34 »
Hallo  allemaal

Ik heb een ubuntu  8.04.3 T.L.S  server geïnstalleerd hem een paar taken meegeven.

Maar nu wil ik een 2e harde schijf installeerden waar mijn /home op komt te staan zodat daar al mijn film en muziek te vinden is

Dus de vraag is hoe maak ik de 2e harde schijf zichtbaar.
Moet ik hem ook formatteren naar 3ext Hoe doe ik dat dan.
Hoe verplaats ik /home

Ik hoop dat jullie mij een oplossing bieden want met googlen kwam ik naar drie avonden ook niet verder


groetjes en alvast bedankt       

Re: 2e harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/07, 22:40:29 »
Hallo, je vraag is niet helemaal duidelijk.

1. Je hebt een server-versie geinstalleerd én je wilt een tweede harde schijf als /home hebben?
Weet je zeker dat je de server-versie wilt? Of is de desktop-versie wellicht meer geschikt voor jouw doeleinden? Kortom: waarom installeer je de server?
2. Die tweede schijf bevat al data (muziek en films), of is die nog leeg?
3. Formatteren: dat doe je doorgaans met een nieuwe, lege harde schijf, of als je een nieuwe Ubuntu-installatie maakt en de boel wilt opschonen. Formatteren betekent: alle data foetsie. Is dit echt wat je wilt? Ext3 was gebruikelijk met 8.04, ext4 is voor 9.04 en optioneel (standaard nog steeds ext3 meen ik).
4. Wat bedoel je met /home verplaatsen? Van waar naar waar?

Re: 2e harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/07, 22:50:42 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/07, 22:55:53 »
Citaat
waar mijn /home op komt te staan zodat daar al mijn film en muziek te vinden is
Zo werkt het niet noodzakelijk. Je plaatst je fils en muziek waar je wil, maar dat is niet noodzakelijk dezelfde partitie als je home.

m.a.w., het is niet nodig je home te verplaatsen.

* Je tweede schijf moet je 1) partitioneren en 2) de partitie formatteren naar ext3. Dat kan met gparted.
* Die schijf moet je daarna aankoppelen aan een directory onder /mnt, vb. /mnt/schijf2
* Daarop plaats je je gegevens. Je kan die gegevens toegankelijk maken van waar je wil, bijvoorbeeld vanuit je home directory, met behulp van symbolische links.

Linux is flexibel: als je wel je home op die andere schijf wil plaatsen, dan kan dat. Maar dat is weer iets meer ingewikkeld.

Re: 2e harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 23:19:00 »
Hallo

Ik zal proberen om duidelijker te zijn

Ik had een oude pc met een 10 gig harde schijf daarop heb T.L.S. versie geïnstalleerd.
Omdat ik later een  lege 80 gig schijf kreeg dacht ik, die druk ik bij de server in dan kan ik die gebruiken voor de newsgroep en de torrens dus voor de film en muziek.

Later wil kijken als ik iets van een webpagina kan maken

Voor interface gebruik ik webmin en xfce
En maak  al veel gebruik van ftp en ssh verbinding


Nu ben ik nog met samba bezig. Wil er een file server achtig iets van te maken tussen xp en linux


Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden hoe en wat en wat ik nog wil

Ik leer erg veel zo van ubuntu  



Ik had het hier boven staande bericht al klaar toen er nog een antwoord kwam.
Ik hoop dat ik met het antwoord van vanadium uit de voeten kan
Anders meld ik me wel weer.

Bedankt voor jullie antwoord ik ga het morgen proberen en geef wel even aan als het is gelukt.    
« Laatst bewerkt op: 2009/10/09, 22:13:45 door daysleeper »

Re: 2e harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 23:27:50 »
* Die schijf moet je daarna aankoppelen aan een directory onder /mnt, vb. /mnt/schijf2
Niet noodzakelijkerwijs onder /mnt, dat kan op meerdere plaatsen, heel gangbaar is ook /media/schijf2 of zoiets.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/08, 09:12:02 »
Ik had blijkbaar goed begrepen wat je wil. Het volstaat je tweede harde schijf aan te koppelen als extra dataschijf: het is helemaal niet nodig je ganse home mee te verplaatsen.

Citaat van: Paul Matthijsse
Citaat van: vanadium op Gisteren om 22:55:53
* Die schijf moet je daarna aankoppelen aan een directory onder /mnt, vb. /mnt/schijf2

Niet noodzakelijkerwijs onder /mnt, dat kan op meerdere plaatsen, heel gangbaar is ook /media/schijf2 of zoiets. 

Die "moet* sloeg uiteraard op het aankoppelen, niet op de plaats waar je aankoppelt.

Aankoppelen onder /mnt  is puur conventie. Conventioneel worden schijven onder linux onder /mnt gemount. Verplicht is dat niet: je mag je schijven mounten waar je ook maar wil, en je kan ze zelfs twee keer mounten, ook waar je maar wil. Dat kan echter al snel onoverzichtelijk worden. Vandaar dat een conventionele werkwijze is alles wat aangekoppeld wordt onder /mnt, waarna je met symbolische links werkt om de data beschikbaar te maken waar je ze eigenlijk wil. Zo vindt de systeembeheerder alle koppelpunten op één plaats terug.

Als gebruiker hoef je van die koppelpunten niets te weten: vanuit gebruikersperspectief worden alle gegevens getoont binnen éénzelfde bestandsstructuur in plaats van een meer ingewikkeld systeem met afzonderlijke bestandsstrukturen en "schijfletters" zoals bij andere besturingssystemen.

Voor een server is er niet echt een reden om van die conventie af te wijken, hoewel opnieuw: je bent  zo vrij als een vogeltje om die "gewoonte" al dan niet ook over te nemen.

/media is er gekomen voor de grafische desktopomgevingen. Als je een permanente partitie koppelt onder /media zal ze als icoon getoond worden. Een schijf die elders gekoppeld wordt, wordt niet als icoon getoond.

Zelf heb ik liefst dat mijn interne partities - linux stijl - transparant in mijn bestandsstructuur geïntegreerd zijn. Die komen voor mij dus onder /mnt. Voor verwijderbare volumes zoals USB schijven is het uiteraard wel handig dat je die apart op je desktop ziet verschijnen van zodra ze aangekoppeld wijn.

Re: 2e harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/08, 11:41:28 »
Duidelijk verhaal. Dat ik schreef dat aankoppelen onder /media ook gangbaar is, komt inderdaad door usb-sticks, die daar automatisch verschijnen. Zonder er verder bij na te denken, koppel ik m'n tweede harde schijf ook daar...

Re: 2e harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/09, 22:13:05 »
Hallo

Daar was ik weer Ik had gisteren geen tijd om het uit te proberen.

Maar het is gelukt door jullie aanwijzingen.

Ik heb de schijf eerst geformatteerd met gparted in een iso opstart formaat dat was goed te doen.
Daarna heb de schijf gemount in /mnt met webmin dat was ook wel te doen.
Toe had ik alleen nog probleem met het verkrijgen van de rechten dat heb ik opgelos met putty.

Dus ik geloofd dat dit deel van mijn server klaar is nu nog het delen van een desktop Xfce als iemand me nog op weg kan helpen zo dat mooi zijn

Bedankt allemaal