Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mac computer UBUNTU  (gelezen 4788 keer)

Offline vragen

  • Lid
Mac computer UBUNTU
« Gepost op: 2011/01/11, 13:05:30 »
Kun je op een mac computer ook Ubuntu installeren?

Ik kwam op google dit tegen in het Engels: http://www.reallylinux.com/docs/linuxonmac.shtml

Iemand tips hierover? Ik ben namelijk van plan nieuwe computer te kopen omdat mijn huidige PC erg traag is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/11, 13:41:14 »
Je kunt Ubuntu op een Mac installeren (zolang het intel hardware is, en dat is tegenwoordig volgens mij standaard).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline koos4401

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/11, 13:53:52 »
Ik ben verbaasd:
je gaat een nieuwe computer kopen en overweegt er een te kopen met het duurste (combinatie HW en software) en meest gesloten OS dat er is, Apple,  ! en daarnaast wil je op diezelfde machine een van de meest open en toegankelijke OSsen plaatsen?!!
Realiseer je dat MSWindows-draaiende machines traag worden door de software en OS(Windows) en niet door hun bouw/hardware!
Je bent dus voor minder geld klaar door een PC (desnoods mét windows) te kopen en daarop in dual-boot een Linux te plaatsen (adviesje: Mint-  of Ubuntu-variant)
Succes met je keuze, maar weeg dit even mee!
EERSTE STAP: probeer eens op die trage huidige machine van jou een dualboot met Linux te maken: je zal er versteld van staan hoe snel die meestal weer wordt!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/11, 14:13:22 »
Je kunt Ubuntu op een Mac installeren (zolang het intel hardware is, en dat is tegenwoordig volgens mij standaard).

Nee, dat kan niet met Intel (wat inderdaad standaard is tegenwoordig). Tenminste, er zijn wel mensen die het gelukt is, maar door een bug in de kernel kan je vanaf 10.04 niet meer Ubuntu installeren op je Mac. De bug in de kernel wordt wel aan gewerkt, dus wie weet dat het tegen 11.10 lukt.
Met PPC-processor kan het wel zonder problemen.

Offline vragen

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 12:06:19 »
Ik ben verbaasd:
je gaat een nieuwe computer kopen en overweegt er een te kopen met het duurste (combinatie HW en software) en meest gesloten OS dat er is, Apple,  ! en daarnaast wil je op diezelfde machine een van de meest open en toegankelijke OSsen plaatsen?!!
Realiseer je dat MSWindows-draaiende machines traag worden door de software en OS(Windows) en niet door hun bouw/hardware!
Je bent dus voor minder geld klaar door een PC (desnoods mét windows) te kopen en daarop in dual-boot een Linux te plaatsen (adviesje: Mint-  of Ubuntu-variant)
Succes met je keuze, maar weeg dit even mee!
EERSTE STAP: probeer eens op die trage huidige machine van jou een dualboot met Linux te maken: je zal er versteld van staan hoe snel die meestal weer wordt!!

Ik heb een dual boot op mijn computer staan maar helaas is mijn computer niet sneller geworden ook niet door het aanpassen van het SWAP gedoe. Ik heb onlangs UBUNTU opnieuw geïnstalleerd het was eventjes snel maar nadat ik updates installeer is het al snel gebeurd met de snelheid. Ik dacht dat een MAC computer wat sneller is? Mac en tosh is ook mac?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 13:50:49 »
Om in herhaling te vallen: ik ben verbaasd! ???

Iets intiemere computervragen: wat zijn de specificaties van je computer (Met name processor en kloksnelheid, HD-grootte, RAM-omvang vooral) en welke Ubuntu draai je? (Ubuntu écht als dual-boot en niet als WUBI hoop ik?)
Medeforummers kunnen dan, net als ik, nader advies geven over het hoe en wat van de traagheid en het mogelijk opheffen daarvan.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 14:09:19 »
Opstarttijd Windows 7: twee en halve minuut
Opstarttijd Ubuntu Maverick: nog geen 50 seconden
Geheugengebruik Windows 7: Iets boven de 35%
Geheugengebruik Ubuntu Maverick (met Compiz!): 15-20%

Allemaal op dezelfde computer. Een PC met dezelfde onderdelen als een mac los gekocht is vaak een paar honderd euro goedkoper ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline heir4c

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 14:23:12 »
Een paar honderd? Zeg maar de helft van de prijs.  =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/12, 20:55:47 »
Een paar honderd? Zeg maar de helft van de prijs.  =D

Tenzij je een Mac Mini hebt ;)

Offline ruujan

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/13, 22:40:34 »
https://help.ubuntu.com/community/MactelSupportTeam/AppleIntelInstallation

en

https://wiki.ubuntu.com/MactelSupportTeam/CommunityHelpPages

Op de laatste staat ook wat wel en wat niet werkt.

Maar wel zonde om een dure Mac te kopen en er dan Ubuntu op te draaien. De meerwaarde vand e Mac is juist de combinatie van hard- en software (en natuurlijk het design). Qua hardware is het nite veel anders dan een doorsnee pc, ook al zijn er legio Apple gebruikers die anders beweren.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/14, 11:07:07 »
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag van 2 dagen terug:
Citaat
Iets intiemere computervragen: wat zijn de specificaties van je computer (Met name processor en kloksnelheid, HD-grootte, RAM-omvang vooral) en welke Ubuntu draai je? (Ubuntu écht als dual-boot en niet als WUBI hoop ik?)
en houd het even voor gezien.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Mac computer UBUNTU
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/14, 14:32:17 »
Maar wel zonde om een dure Mac te kopen en er dan Ubuntu op te draaien. De meerwaarde vand e Mac is juist de combinatie van hard- en software (en natuurlijk het design). Qua hardware is het nite veel anders dan een doorsnee pc, ook al zijn er legio Apple gebruikers die anders beweren.

Gewone Mac, oké. Maar iMac? Hoeveel PC's zijn beeldscherm plus PC in één? Goedkoopste is de Asus EEE-dinges, maar dat is dan ook niet zulke goede kwaliteit enzo. Daarna de iMac, en daarna alleen maar dure all-in-one HP-PC's enzo. Dus de iMac valt nog mee en daarom heb ik er ook eentje.