Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm  (gelezen 1217 keer)

Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Gepost op: 2016/08/26, 16:33:07 »
Hallo Forum,

Ik heb een laptop Toshiba-L670 met waterschade. Een zwart scherm.
Op de uitgang van de externe scherm is nu een normale scherm aangesloten.
Heb Ubuntu geïnstalleerd, zie op de beeldscherm wel dat alles is goed geïnstalleerd.

Alleen kan ik nu het beeldscherm instellen. Ik zie een waarschuwing (zie bijlage).

Wat moet ik nu installeren om op het beeldscherm een normaal beeld krijgen? Nu is het erg grot zodat ik maat 1/4 van het beeld zie.

mvg

SPW(Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

JohPoe

  • Gast
Re: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/26, 16:42:36 »
Gekloot had ik ook met mijn Toshiba notebook.
Uit de tips van Pjotr:
Voor een AMD/ATI-videokaart moet u bij het standaard-openbronstuurprogramma blijven. Want de gesloten AMD Catalyst stuurprogramma's (fglrx) zijn niet verenigbaar zijn met Linux Mint 18.

Het is bij mij uiteindelijk afgelopen met een W8.1 only notebook helaas. Met LM 17.x ook steeds ellende met zwart scherm of geen herkenning van het toetsenbord.


Re: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/26, 18:23:44 »
@ JohPoe,

misschien eens proberen met een andere distro : gebruik eens PCLinuxOS Maté 64-bit of Lxde 64-bit.
https://dutchwolf.stackstorage.com/index.php/s/maY5i7nnIRiYeDk
--> kies uit de: Lxde 64-NL-2016.02.09 ,  of de: mate-deluxe 64-2016.04.10 NL  ---deze distro's zijn Nederlandstalig.

Je weet maar nooit.(je zal geen probleem hebben met een zwart scherm)
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/26, 18:30:35 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

JohPoe

  • Gast
Re: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/26, 18:34:34 »
Ik wil deze draad niet kapen maar misschien heeft SPW ook iets dergelijks  ;)
Toshiba satelite C870D -116 met een AMD Radeon HD7310 Graphics. Met een LiveUSB /DVD gaat het prima maar eenmaal geinstalleerd dan begint de pret  :'(

Re: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/26, 19:33:08 »
@ JohPoe, @ Spidey-Westland,

als je deze link gebruikt, de DVD brandt en deze distro('s) eens installeert dan zal je geen last hebben van een zwart scherm.

Ik weet, ondertussen, al een tijdje, dat de Proprietaire drivers van AMD/ATI, in 'Linux' niet meer ondersteund (geïnstalleerd) worden.
'Linux' installeert de gepaste Xorg-driver.Daar is niks mis mee, maar je hebt niet al de mogelijkheden meer om deze, aanwezige, AMD/ATI-grafische-driver ondersteuning ten volle te benutten. Maar ik denk dat daar mee te leven valt voor de meesten onder ons.
Het is een heel ander verhaal als je gewoon bent om zware spellen te spelen...maar dan werk je waarschijnlijk wel met 'n nVidia-grafische kaart (chip). Bij de nieuwere en recente laptops/desktops is dit een moeilijk punt.

Ik speel geen spellen, en voor mij is de aangeboden Xorg-driver voldoende.

De keuze is vrij.
Probeer het in ieder geval maar eens.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Toshiba Laptop L670 zwart-scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/31, 07:40:01 »
@tipgevers,

Dit topic sluit ik af.
De laptop gaf ook problemen op de externe monitor. Blauwe achtergrond leek op een "mierenhoop" erg onrustig dus. Ook verschenen er over het hele scherm op een grijze achtergrond nullen. De monitor leek op een ponskaart.
Merkte ook dat de laptop erg heet wordt tijdens het gebruik. Andere versie nog geprobeerd te installeren maar dit liep ook vast.

Dus mijn conclusie is dat  de laptop meer interne problemen heeft door de waterschade.
De hdd en het geheugen heb ik er uit gehaald, de rest is afgevoerd.

groet

SPW (Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy