Ondersteuning > Server en netwerk

Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS

<< < (3/3)

wowo:

--- Citaat van: Bloom op 2021/05/14, 15:36:49 ---Zoals de opties in de fstab gedefinieerd werden, zal je systeem hangen als hij niet aan de NAS kan om wat voor reden dan ook.

--- Einde van citaat ---
Als de NAS niet bereikt kan worden (bv de NAS staat uit; netwerkkabel niet aangesloten; NAS kapot) dan zal het wat langer duren voordat het systeem opstart. Hij wil namelijk netwerkverbindingen aanmaken, maar dat kan ie niet.
Bij mij gaat het syteem echter niet hangen, het blijft gewoon werkbaar maar als je bijvoorbeeld op de map afbeeldingen klikt, zal daar natuurlijk niets te vinden zijn.
Niet panikeren want je ziet in Bestandsbeheer ook dat de desbetreffende netwerkverbinding niet gemount (aangekoppeld) is.
Hierop moet je inderdaad verdacht zijn.
Als het probleem van het niet kunnen benaderen van de NAS langdurig is (Nas kapot), dan kan je de desbetreffende regels in fstab weghalen of vooraan de regel een # zetten.
@Bloom bedankt op de aanvulling.

wowo:
Voor de volledigheid:
Je kan met Nautilus (net als in Windows met de verkenner) heel eeenvoudig ook direct een netwerkverbinding maken met een gedeelde map op je NAS.
Klik hiervoor links onder in Nautilus op <+ Andere locaties>.
Vul bij <Verbinden met server> in geval van het NFS protocol bv nfs://192.168.2.99/Afbeeldingen in en klik op <Verbinden>. Ontkoppel kan door op het "Ontkoppel icoontje" te klikken bij de aangemaakte netwerkverbinding. In dit geval bij Afbeeldingen op 192.168.2.99.
Vul bij het ip-adres het adres in van het door jou gebruikte ip-adres van je server.
Je kan hier ook (net als onder Windows) gebruik maken van het SMB prototocol (smb://192.168.2.99/Afbeeldingen) maar dat heeft onder Linux niet echt de voorkeur.

Ik zal binnenkort misschien ook even de methode van Bloom (virtueel) gaan uitproberen om te kijken of het tzt wat voor mij kan zijn. Maar ik heb voorlopig nog genoeg te doen want ik ben aan het overschakelen van mijn oude nas naar een nieuwe nas. ;)

vanadium:
De methode van Bloom is hier veruit het eenvoudigst, alhoewel Bloom het, met dat bash scriptje, wel wat ingewikkeld voorstelt. Idealiter wordt de netwerkschijf dan wel automatisch aangekoppeld tijdens de opstart (fstab) (en dat hoeft maar één lijntje te zijn). Anders moet je er als gebruiker telkens zelf even aan denken de netwerkverbinding tot stand te brengen vooraleer je aan je data kan.

Bloom:
Tegenwoordig gebruik ik dus LizardFS voor mijn centrale netwerkopslag, maar daarvoor had ik gewone RAID-5 systemen en werkte ik ook via NFS.
De link daarnaar in mijn /etc/fstab zag er toen zo uit:

--- Code: ---opslag:/Data   /mnt/Opslag   nfs4   rw,hard,intr,async,rsize=1048576,wsize=1048576,actimeo=0,timeo=14,nodev,nosuid,noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10 0 0

--- Einde van code ---
En dan gebruikte ik dus ook dat softlink-scriptje dat ik hierboven vermeldde, maar dan met de verwijzing van /mnt/Opslag naar Openbaar.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie