Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met Winscp overzetten bestanden windows7 naar Linux16 op desktop  (gelezen 2114 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Recentelijk Linux 16 als dual boot op mijn windows 7 pc geinstalleerd
Wil nu toegang tot de bestanden onder Windows
Inmiddels heb ik in de linux gebruikers omgeving een share map aangemaakt met heen en weer schrijfrechten.
Via WINSCP lukt het me ook toegang te krijgen tot de over te zetten bestanden in Windows
Echter wanneer ik probeer in te loggen met WINSCP op mijn sharemap van Linux met FTP protocol krijg ik de foutmelding:
Doel computer heeft actief geweigerd
Heeft dit te maken met schrijfrechten?
Dient de Sharemap in Linux alleen in de root home te staan?
Wie weet hoe ik dit voor elkaar krijg of wat er fout gaat?
Of kan ik het delen/ uitwisselen van de bestanden beter via een aparte partitie op de harde schijf uitvoeren?


Offline aartje

  • Lid
Re: Met Winscp overzetten bestanden windows7 naar Linux16 op desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/10, 19:40:29 »

Of kan ik het delen/ uitwisselen van de bestanden beter via een aparte partitie op de harde schijf uitvoeren?
Ja, dat is veel simpeler. Gewoon een ntfs-geformatteerde partitie aanmaken en een entry aan je /etc/fstab toevoegen.
Windows ziet die partitie vanzelf.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Met Winscp overzetten bestanden windows7 naar Linux16 op desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/11, 10:24:50 »
Dank Aartje
Ben meteen gaan zoeken hoe een extra partitie aan te maken. De Ubuntu help zegt open de snelzoeker en daarin schijven.
Kan de snelzoeker niet vinden? Via Windows is het via de help ook niet te vinden?

Heb inmiddels ook veel gevonden over /etc/fstab. De file die regelt hoe de partities ingedeeld worden. Dien dan te weten welke partitie welke 6 qualiteiten mee te geven.
Begrijp dat alles wel via het linux terminal venster uit te voeren is.  Maar waar in linux zijn de vensters die me e.e.a. tonen? Hoe kan ik me schrijfrechten toekennen
Zoek een methode hoe het systeem zelf de juiste invulling geeft. Ubuntu help heeft hierin een hiaat.
Kunt u me hierin de juiste tip geven?

Offline aartje

  • Lid
Re: Met Winscp overzetten bestanden windows7 naar Linux16 op desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/11, 21:13:33 »
Ben meteen gaan zoeken hoe een extra partitie aan te maken.
-
-
-

Heb inmiddels ook veel gevonden over /etc/fstab. De file die regelt hoe de partities ingedeeld worden. Dien dan te weten welke partitie welke 6 qualiteiten mee te geven.
-
-
-
Begrijp dat alles wel via het linux terminal venster uit te voeren is.  Maar waar in linux zijn de vensters die me e.e.a. tonen? Hoe kan ik me schrijfrechten toekennen
Zoek een methode hoe het systeem zelf de juiste invulling geeft. Ubuntu help heeft hierin een hiaat.
Kunt u me hierin de juiste tip geven?
Je hebt als linux "Linux16" ge-installeerd. Dat zegt me niets, ik ken die versie niet. Diegene die daar ook mee werkt kan daarop
misschien op antwoorden, of bestaat er een forum van "Linux16" ?
Stel dat je werkt met Ubuntu of Mint dan zou je je disk met "gparted" kunnen (her-)indelen, maar als ik je commentaar lees
zoals  " Dien dan te weten welke partitie welke 6 qualiteiten mee te geven." dan zegt me dat niets en geeft me het idee
dat je nog enigszins een leek ben op Linux gebied. Je zou je in kunnen lezen in handboeken over bv. ubuntu
(voorbeeld https://ubuntu-manual.org/?lang=nl , hoewel enigszins verouderd)

Maar misschien zijn er anderen die Linux 16 kennen en je kunnen helpen.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Met Winscp overzetten bestanden windows7 naar Linux16 op desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/12, 10:08:53 »
Ubuntu 16.04LTS heb ik geinstalleerd. Ben nu aan het opwaarderen naar 18.04.

Ben zeker een leek in Linux maar met wat hulp kom je een eind.

Heb de manual tip gedownload en ga die lezen.

Dank zover.