Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) nstallatie Dual boot Ubuntu 12.04 op Acer Aspire lukt niet  (gelezen 1379 keer)

Offline hadego

  • Lid
Vanmorgen geprobeerd een dual boot installatie te doen op mijn Acer Aspire 7715 laptop maar helaas zowel de64 bits als 32 bits versie lukt niet.
Na opstarten vanaf de CD krijg ik een scherm met onderin een klein toetsenbordje en sterretje, daarna wordt het scherm zwart. Ik kan dan heel vaag iets onderscheiden van de afbeeldingen die je te zijn krijgt tijdens de installatie.
Ik heb op 2 andere desktop's (oude computers) ook ubuntu geinstalleerd en dat ging zonder problemen.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?

Hoor graag

Bvd en groet
« Laatst bewerkt op: 2012/12/01, 12:56:18 door hadego »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat voor videokaart zit erin? En hoeveel RAM-geheugen heeft die machine?

Offline hadego

  • Lid
@ Pjotr
RAM is 4 GB
Videokaart is Mobile Intel 4 series Express chipset Family

Processor Pentium Dual Core T4300 2.10Ghz

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Splinternieuw spul dus... Proficiat met de aankoop, trouwens!

Mogelijk zijn de stuurprogjes in de Ubuntuversie die je probeert te installeren, te oud voor deze machine. Aangezien je nu 12.04 hebt geprobeerd te installeren, probeer eens of het wel lukt met de nieuwere 12.10.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/29, 11:43:04 door Pjotr »

Offline hadego

  • Lid
Zo nieuw is ie nou ook weer niet, ik heb deze laptop al 2 jaar.
Is het mogelijk dat het te maken heeft met de schermresolutie ?
Deze staat standaard op 1600 x 900 , en ik kan kiezen uit de volgende lagere resoluties tw 1280x 720 en 800 x 600

Hoor graag

Bvd en groet



Offline jolo

  • Lid
Als ik die laptop check in http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=+Acer+Aspire+7715 lijkt het zo ongeveer op een laptop uit het jaar 2009. Verder vond ik ook nog een bugmelding https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/756579 weliswaar voor Ubuntu 11.04. En op het Engelstalige Ubuntu forum 12.10 LIVE USB Stick black screen. Check voor eventuele andere boot opties, deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Changing_the_CD.27s_Default_Boot_Options
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline hadego

  • Lid
@jolo, ja dat kan kloppen ik denk dat ik de laptop in 2010 gekocht heb.
Verder dank voor het meedenken, maar als beginnend Ubuntu gebruiker is de informatie in de links beschreven mij veel te ingewikkeld.
Dus rest mij niets anders dan op Windows te blijven, jammer want ik was graag ook met mijn laptop naar Ubuntu overgestapt.

Offline hadego

  • Lid
Op advies van Pjotr vanmorgen ook nog 12.10 geprobeerd, maar helaas na het paarse scherm opstartscherm wordt het scherm zwart en is er alleen nog heel vaag iets te zien.
Zijn er nog oplossingen denkbaar voor een beginner met Ubuntu ?

Hoor graag

Bvd en groet

Bij vorige versies wild dit nog wel eens helpen:

Start op met de livecd en druk tijdens het opstarten herhaaldelijk op de spatie balk.
Als de taal keuse verschijnt druk op Escape

Onderaan heb je een menu met F1 F2 etc.
Druk op F6 other options.
Kies de tweede optie "noapic" er komt een kruisje voor te staan
Ga verder met Ubuntu uit proberen of Installeren

Wil het niet kun je ook nog de andere opties van F6 proberen.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Installatie Dual boot Ubuntu 12.04 op Acer Aspire lukt niet ( Geen beeld)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/30, 11:35:44 »
@jolo, ja dat kan kloppen ik denk dat ik de laptop in 2010 gekocht heb.
Verder dank voor het meedenken, maar als beginnend Ubuntu gebruiker is de informatie in de links beschreven mij veel te ingewikkeld.
Dus rest mij niets anders dan op Windows te blijven, jammer want ik was graag ook met mijn laptop naar Ubuntu overgestapt.

De bootopties in het geval van geen beeld heeft Pjotr ook uitgelegd: https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Geen-beeld hopelijk zijn die instructies wat duidelijker. Beter dan dat zou ik het persoonlijk iig niet kunnen uitleggen.

Offline hadego

  • Lid
Re: Installatie Dual boot Ubuntu 12.04 op Acer Aspire lukt niet ( Geen beeld)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/30, 16:02:13 »
Het lijkt erop dat het is gelukt, dankzij de beschrijving van Pjotr.
Had waarschijnlijk 1e keer niet alles precies gedaan volgens beschrijving.

Werk nu al een paar uur ermee en diverse malen opnieuw gestart.
Moet nu alleen nog een aantal zaken aanpassen.

Enorm veel dank aan Pjotr ( voor de perfekte beschrijving hoe te doen) en aan eenieder die mee heeft gedacht.

Dank en vriendelijke groet