Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf  (gelezen 3522 keer)

Offline testan

  • Lid
Externe harde schijf
« Gepost op: 2008/12/23, 21:56:09 »
Hallo
als cadeau krijg ik een externe harde schijf zodat ik al mijn gegevens daarop kan plaatsen en dan de overstap eens maken naar Ubuntu
Heb mij nu laten vertellen dat ik eerst die harde schijf moet formatern in fat 32 zodat ik ze ook nog onder windows kan gebruiken
klopt dat

Mvg
Testan

Offline Anco

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/23, 22:14:08 »
Ik zou dan voor NTFS kiezen, kan ook onder windows gelezen worden (wordt vanaf xp eigenlijk standaard gebruikt) en heeft aantal voordelen boven fat32 (onder andere dat die grotere bestanden toelaat en grotere partities). En ubuntu kan ook al een tijdje goed met NTFS overweg.
Linux user #485563

Re: Externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/23, 22:17:11 »
Ik zou dan voor NTFS kiezen, kan ook onder windows gelezen worden (wordt vanaf xp eigenlijk standaard gebruikt) en heeft aantal voordelen boven fat32 (onder andere dat die grotere bestanden toelaat en grotere partities). En ubuntu kan ook al een tijdje goed met NTFS overweg.

+1
Klopt als een bus.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/23, 22:40:49 »
Vaak zijn deze externe schijven reeds geformatteerd op NTFS, dus waarschijnlijk hoef je niets te doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testan

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 22:42:44 »
Bedankt voor de snelle antwoorden
zullen dat deze week nog eens proberen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/24, 10:00:38 »
Ook mjn advies is: ntfs, als je de schijf ook in Windows gebruikt.

Een aandachtspuntje. Een harde schijf geformateerd in ntfs zal onder Linux enkel automatisch aangekoppeld worden als het bestandssysteem "gezond" is en goed afgesloten werd. Dat is logisch: anders is er immers risico voor verdere schade aan het bestandssysteem (MS Windows hanteert die logica blijkbaar niet).

Praktisch betekent dat dat je de schijf altijd goed moet afkoppelen. Onder Linux gebruik je het "Ontkoppel" commando (rechts-klik op het icoon van de schijf op de desktop, kies "ontkoppel"). Onder Windows gebruik je het "Safely remove hardware" icoon in de tray (zoek en klik drie, vier keer: dat is hier één voorbeeld waar Linux veel gebruiksvriendelijker is). Ook als je Windows (of Linux) *volledig* afsluit (géén hibernate of slaapstand) wordt de schijf correct afgesloten.

Geen paniek als je schijf eens niet aankoppelt onder Ubuntu. Start dan in plaats Windows op en verwijder ze eens met het icoontje. Helpt dat nog niet, dan moet je ook eens schijfcontrole doen onder Windows alvorens ze af te koppelen.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/24, 15:36:13 »

. Onder Windows gebruik je het "Safely remove hardware" icoon in de tray (zoek en klik drie, vier keer: dat is hier één voorbeeld waar Linux veel gebruiksvriendelijker is).
.

correct me if i am wrong
maar onder Windows is linkermuistoets op het icoontje klikken en dan op het gewenste opject klikken wat je wilt ontkoppelen.
zelfde resultaat.
dus maar 2x klikken en nee, ik heb geen Windows meer privé

advies is NTFS
onder fat32 krijg je problemen met bestanden groter dan ik dacht 2GB
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline maarten_c

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/24, 15:39:08 »

. Onder Windows gebruik je het "Safely remove hardware" icoon in de tray (zoek en klik drie, vier keer: dat is hier één voorbeeld waar Linux veel gebruiksvriendelijker is).
.

correct me if i am wrong
maar onder Windows is linkermuistoets op het icoontje klikken en dan op het gewenste opject klikken wat je wilt ontkoppelen.
zelfde resultaat.
dus maar 2x klikken en nee, ik heb geen Windows meer privé

advies is NTFS
onder fat32 krijg je problemen met bestanden groter dan ik dacht 2GB

NEE NEE NEE NEE NEE



. Onder Windows gebruik je het "Safely remove hardware" icoon in de tray (zoek en klik drie, vier keer: dat is hier één voorbeeld waar Linux veel gebruiksvriendelijker is).
.

Alleen zo.



Vess

  • Gast
Re: Externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/24, 15:47:03 »
Sorry ik moet je teleurstellen Maarten. Ik zit hier op het werk met XP en ik kan wel degelijk met links op het icon klikken en safe verwijderen.

Fijne feestdagen,
Groetjes Jurgen

Edit: typfout
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 15:49:06 door Vess »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/24, 16:09:47 »
correct me if i am wrong
maar onder Windows is linkermuistoets op het icoontje klikken en dan op het gewenste opject klikken wat je wilt ontkoppelen.
zelfde resultaat.
dus maar 2x klikken en nee, ik heb geen Windows meer privé

If I may correct you...... =D
Een klik op het icoon in de SysTray,
een klik op 'Hardware veilig verwijderen',
een klik op de naam van het apparaat dat je veilig wilt verwijderen,
een klik op een OK-knop,
een klik op een Sluiten-knop.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/24, 20:28:48 »
1x klikken ( links ) op het usb ikoon
dan 1x klikken op het apparaat wat afgekoppeld moet worden
( xp home sp3, net nog rven geprobeerd in virtualbox )
Na 1 keer klikken op het icoon krijg jij meteen een venster met daarin de naam van het apparaat? Na 1 keer klikken verschijnt immers alleen nog maar een kadertje met de tekst 'Hardware veilig verwijderen' en daar moet je ook weer op klikken om een venster te krijgen waarin je het apparaat kunt selecteren.
En nadat je Windows hebt verteld welk apparaat je veilig wilt verwijderen moet je toch ook nog klikken op de OK-knop, anders verwijdert ie helemaal niks. ;) 

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/24, 21:12:11 »
1x klikken ( links ) op het usb ikoon
dan 1x klikken op het apparaat wat afgekoppeld moet worden
Je hebt helemaal gelijk, Arie. Ik heb het net even uitgeprobeerd met een usb-stick in Windows (XP Pro SP2). Dat venster waarin eerst het apparaat ook nog moet worden geselecteerd, verschijnt alleen maar bij een klik met de rechtermuisknop op het icoon.
Met links klikken levert een kader met een andere tekst op, maar 1 keer klikken op dat kader en klaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/25, 11:17:48 »
En toch gaat 't intuïtiever in Ubuntu!  :evil:

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/25, 11:28:20 »
Ik druk hier gewoon op het aan/uit knopje van de externe HD. Gaat nog sneller en tot nog toe geen problemen mee gehad.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/25, 14:12:14 »
Knopjes zijn er inderdaad om op te drukken. Doe jij misschien zo, maar adviseer alstublieft de anderen niet het ook zo te doen.

Offline testan

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/26, 13:30:16 »
iedereen bedankt voor zijn antwoord
blijkbar werkt mij hd niet onder ubuntu gaat over een packard bell sprint 1tb
werkt enkel onder windows ME/2000/xp/vista
MaxOS9.x-10.x
wil dat dus zeggen dat ze niet zal werken onder ubuntu
wel nog niet uitgetest

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/26, 14:07:34 »
iedereen bedankt voor zijn antwoord
blijkbar werkt mij hd niet onder ubuntu gaat over een packard bell sprint 1tb
werkt enkel onder windows ME/2000/xp/vista
MaxOS9.x-10.x
wil dat dus zeggen dat ze niet zal werken onder ubuntu
wel nog niet uitgetest


Is daarom nog niet zeker dat het niet gaat. Ik heb hier zo eentje liggen van in de lidl 500gig NDAS. Via het netwerk heb ik die niet aan de praat gekregen. (zelfs niet goed onder vista) Maar wel via usb. Zoals eerder beschreven was deze ook al voorgeformateerd als ntfs. En als ik mij niet vergis stond er zelfs een progie op, maar weet niet meer precies waaom dit diende. Ik denk dat het iets te maken had om de schijft toch leesbaar onder fat32 leesbaar te maken, maar ik kan ook mis zijn.
Ik heb die schijf met gparted in ntfs geformateerd, en nu kan ik met beide systemen via usb op die disk. Ondanks dat er geen linux op de verpakking vermeld stond.
Nu had ik die ook wel liever via het netwerk aan de praat gekregen. Maar ze dient nu als backup via de usb.
Gewoon uitproberen zou ik zeggen.