Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop startte niet meer op, "Error: Out of Disk"  (gelezen 1595 keer)

Offline Luka

  • Lid
Laptop startte niet meer op, "Error: Out of Disk"
« Gepost op: 2011/02/21, 20:36:35 »

Hoi Allen,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubuntu en wil als dual boot installeren naast mijn bestaande Windows 7 partities. In eerste instantie op een oude laptop en om het een en ander maar eens uit te testen. Helaas heb ik in eerste instantie problemen gehad met de installatie of beter gezegd met het weer opstarten van de laptop na de installatie.

Ik kreeg:
Error: Out of Disk
grub rescue>

Het opstarten van Ubuntu en Windows 7 was niet meer mogelijk. In eerste instantie wilde ik de Windows 7 partities weer toegankelijk maken en dat is op een omslachtige manier uiteindelijk wel gelukt.
Met Ubuntu Live CD de Linux partities verwijderen en vervolgens met de Windows 7 installatie CD met BootRec.exe en BootSect.exe de MBR hersteld. :O

Het topic http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/laptop-start-niet-meer-op-out-of-disk-etcetcetc-grub-rescuegt/ heeft me op de goede weg geholpen. Ik heb drie partities aangemaakt (met de optie handmatige indeling):
  • 512MB, Ext3, knooppunt /root
  • 10 GB, Ext3, knooppunt /
  • 3,5 GB, swap

Dit bleek te werken. Maar waarom is me niet helemaal duidelijk. En voordat ik Ubuntu installeer op mijn nieuwe laptop zou ik er iets meer van begrijpen wat er in eerste instantie is misgegaan met de installatie. Dat op mijn oude laptop de Windows 7 installatie vernaggeld wordt is pech, op mijn nieuwe laptop kan ik dat niet gebruiken. Kan het er bijvoorbeeld mee te maken hebben dat onder Windows 7 de D:, E: en F: partities met TryCrypt geëncrypt zijn?

Ubuntu: 10.10
Laptop:
  • AMD Sempron 3300+
  • 2GB geheugen
  • Samsung Spinpoint, 160GB harddisk
 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Laptop startte niet meer op, "Error: Out of Disk"
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/21, 21:40:41 »
De Out of Disk heb ik ook o zo vaak gehad, irritante error!
Het heeft iets temaken met het feit dat de partitie waarvan je wil booten te groot is voor de BIOS... Zo iets is het.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 21:43:11 door TopGear »

Offline aartje

  • Lid
Re: Laptop startte niet meer op, "Error: Out of Disk"
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/22, 10:54:43 »
De Out of Disk heb ik ook o zo vaak gehad, irritante error!
Het heeft iets temaken met het feit dat de partitie waarvan je wil booten te groot is voor de BIOS... Zo iets is het.
Ja, dat klopt. Op oude systemen moet bij het booten, waar bios voor gebruikt
wordt je /boot (ik neem aan dat je dat bedoelt ipv /root) binnen de eerste 1024
diskcilinders liggen. De driver in je bios is maar heel primitief en kan geen groter
cilinder-getal aan. Dus je moet je disk zo indelen dat er eerst een /boot-partitie
(ext2 of ext3 filesysteem, ik zou hier geen ext4 gebruiken) van ca. 150MB
wordt gemaakt (primaire partitie). Daarna een primaire partitie voor je windows
en daarna een extended partitie voor de rest. In die extended partitie kan je
dan de rest van de linux-partities (root-ext4, home-ext4, swap en data-ntfs) kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 10:56:24 door aartje »

Offline Luka

  • Lid
Re: Laptop startte niet meer op, "Error: Out of Disk"
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/22, 12:35:39 »

Hoi TopGear en Aartje,

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt er dus op dat er geen samenhang is met de TrueCrypt partities die in het scherm Schijfindeling als 'onbekende partitie' worden weergegeven. En inderdaad ja, ik bedoelde /boot; ik moet nog aan het Linux jargon wennen =)

Dus je moet je disk zo indelen dat er eerst een /boot-partitie (...) van ca. 150MB wordt gemaakt (primaire partitie). Daarna een primaire partitie voor je windows en daarna een extended partitie voor de rest. .....
Hmm. De /boot partitie die ik gemaakt heb ligt achter de Windows 7 partities en sterker hij zit met de rest van de Ubuntu partities in de extended partitie. Tegelijkertijd klinkt het best wel logisch wat je schrijft. Windows 7 maakt namelijk ook een kleine partitie (circa 100 - 300 MB) aan voor de C: partitie, ik neem aan om dezelfde BIOS problemen. Vreemd dat het bij mijn schijfindeling dan toch werkt.