Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data kwijt op extra harde schijf  (gelezen 5197 keer)

Offline scharco

  • Lid
data kwijt op extra harde schijf
« Gepost op: 2009/09/27, 13:53:09 »
Ik heb een extra harde schijf aan mijn ubuntu werkstation gekoppeld. Vanmorgen kwam ik erachter dat ik heel veel data kwijt ben. Als ik naar de properties kijk van mijn harde schijf dan zie ik dat 215 GB in gebruik heb en dat mijn data 27 GB groot is (zie bijlage).
Ik ben dus ongeveer 185 GB aan data kwijt en ik kan niets vinden waar zo'n grote hoeveelheid data te vinden is. Ik heb het vermoeden dat de data nog wel op de schijf staat. Kan iemand mij vertellen hoe ik de data weer kan terugvinden? Ik denk ongeveer 90/95 % op een andere schijf te hebben staan, maar toch.

Gegevens:
Ubuntu 9.04, Gnome 2.22.3
externe harde schijf: 600 GB, fat32.

externe harde schijf is fat32 omdat hij ook aan mijn Windows moet kunnen worden gekoppeld (dit is al een hele tijd niet gebeurd).
De root van de harde schijf bevat maar 14 directories en 3 bestanden (het kan niet liggen aan teveel directories in de root.

Alvast bedankt,
   Marco

Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/27, 14:15:16 »
Dit kan met photorec, een onderdeel van testdisk. Als je dit programma gebruikt, zet de gevonden gegevens op een andere disk. In het programma staan er een hoop extecies aangevinkt, vink zoveel mogelijk uit waar je toch niet op zoek bent.
Testdisk zit in synaptic, het is een terminal programma. Opstarten photorec: sudo photorec
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/27, 16:38:28 »
Mogelijk kan je ook je data recupereren als heel vele "lost clusters" bij schijfcontrole. Dit kan in Windows, maar ook in linux met "dosfsck" (je kan ook "fsck" aanroepen, die schakelt automatisch door naar dosfsck).

Het lijkt er inderdaad op dat je schijf niet correct afgesloten is geweest, wat bij fat nogal vergaande schade kan veroorzaken. Voor dergelijke volumes gebruik je best een "modern", robuster bestandssysteem. ntfs is OK als je MS Windows hebt. Linux kan daar perfect op lezen en schrijven.  Anders gebruik je best ext3.

Offline track

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/28, 15:09:04 »
Hoi Marco,

heb je het probleem inmiddels gevonden ?
Anders zou ik bij wat ik er zie aan een verborgen bestand ergens in een /tmp of waar dan ook denken.

En dat is wél op te sporen. 
Als je in de terminal een  ls -lA /  (2x kleine "L", 2x spatie) doet, levert dat ergens een opvallend
grote map op ?

track

Offline ivo

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/28, 20:59:44 »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline scharco

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/28, 21:59:50 »
Ik ben een ongelofelijke newbie op Linux, vergeef me als ik onzin uitkraam.

oplossingsrichting 1.
photorec gedraaid en alle jpg files ge-recovered. Hier heeft de pc een uurtje of 4 over gedaan.
photorec gaf aan 4838 jpg-files te hebben recovered.
In de door mij opgegeven directorie staan nu 11 directories recup_dir.1 t/m recup_dir.11
Hier kan ik niet zomaar bij. Door mezelf toe te voegen aan de root group kan ik ze één voor één benaderen. De directories zijn echter leeg. Ik heb het gevoel hier iets fout te doen.

oplossingsrichting 2.
dosfsck klinkt behoorlijk radicaal. Dit durf ik nog niet te gebruiken

oplossingsrichting 3
wanneer ik in terminal "ls - lA /" intik krijg ik altijd de directories van de root te zien (toch?). De tmp directorie is dan toch ook de tmp van de linux directory? Hier kan nooit 200 GB aan data instaan. bij tmp staat een grootte van 4096.
wanneer ik nu in de root van de externe harde schijf "ls -lA" (zonder /)intik zie ik wel een bestand "photorec.ses" bestand staan in het lichtgroen en met een grootte van 40960

oplossingsrichting 4
klinkt leuk, ga ik zeker nog eens ergens proberen (op een usb-stick) maar is hier niet van toepassing omdat het niet gaat om een windows-probleem.

Offline ivo

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/28, 22:29:27 »

oplossingsrichting 4
klinkt leuk, ga ik zeker nog eens ergens proberen (op een usb-stick) maar is hier niet van toepassing omdat het niet gaat om een windows-probleem.


Ik weet dat het geen windows probleem is maar het is wel een probleem op je fat32 disk.
Lees het artikeltje even helemaal, niet alleen de titel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 16:29:28 »
Als je geen reservekopie hebt, dan is datarecovery je enige optie. Het zal niet gemakkelijk zijn. Van zodra je een reservekopie had (volgende keer, wellicht) had ik aangeraden meteen de schijf te herformatteren.

Citaat
dosfsck klinkt behoorlijk radicaal. Dit durf ik nog niet te gebruiken
Schijfcontrole is een basistaak. Cfr "chkdsk /f a:" in ms dos tijden en schijfcontroletools in Windows. De meesten controleren hun externe schijven nooit. Wat je nu meemaakt, kan het gevolg zijn van een bestandssysteem dat al een tijdje niet meer in orde was, en op een bepaald ogenblik helemaal corrupt raakt.

In jou scenario lijkt het gebruik van photorec me het meest garantie te bieden iets te kunnen recupereren. Nu gebruik je het misschien niet op de juiste manier, aangezien je geen succes blijkt te hebben. Zelf heb ik er nul ervaring mee, maar ik hoor er goede dingen over.

dosfsck kan je bestandssysteem weer consistent maken. Dit zal zeer waarschijnlijk leiden tot het recupereren van veel bestanden in "lost clusters" die naar een bestand omgezet worden. Hoe dan ook is dit achteraf puzelwerk. Alle bestanden krijgen een cryptische naam. In welke mate die bestanden nog geopend kunnen worden, is ook nog een vraag.

Je kan alvast eens een statusrapport opvragen met dosfsck: volgend commando verandert niets aan de schijf, maar kan een idee geven hoe erg de toestand is. Schijf moet éérst ontkoppeld worden.

sudo dosfsck /dev/sd##

waar je de naam van je partitie moet invullen. Ik vind de naam van je partitie niet terug in de vorige berichten.

Herstellen gaat dan door de optie "-a" mee te geven (automatisch) of "-r" (vragen). let op: herstellen betekent enkel je bestandssysteem weer consistent maken. Dit betekent niet je je gegevens in originele vorm recupereren.

Offline scharco

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/29, 20:44:49 »
heren,

dank jullie allen voor jullie hulp.

Mischien vloeken in de kerk maar ik ben even overgestapt op XP (omdat ik daar nou eenmaal meer mee vertrouwd ben) om daar photorec te draaien om de verloren bestanden terug te vinden op mijn externe harde schijf en ik ben vanavond weer blij. Photorec geeft alleen wel aan dat het nog ongeveer 148 uur duurt voordat alles klaar is.

Met photorec krijg ik de jpg en mp3 bestanden weer terug. Photorec verandert de bestandsnamen en ik ben de directory structuur kwijt maar de bestandseigenschappen blijven behouden. Ik heb dus een datum bij de foto en meestal de artiest en titel bij de mp3.

Ik was zowieso niet alles kwijt, ik heb ongeveer een half jaar geleden nog een back up gemaakt. Het ging dus op zijn hoogst om 20 GB aan data. Nog steeds erg vervelend om te verliezen.

Vraag die overblijft. Ik hou het vermoeden dat het te maken heeft met ubuntu dat de fat32 partitie gecorrumpeerd is geraakt. Ik wil nog steeds dat de externe harde schijf aan mijn ubuntu en aan mijn XP werkstation kan worden gekoppeld. Is NTFS dan de oplossing?

Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/29, 20:47:23 »
Ubuntu kan overweg met NTFS, dus dit mag geen enkel probleem zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/29, 21:16:52 »
Citaat
Mischien vloeken in de kerk maar ik ben even overgestapt op XP (omdat ik daar nou eenmaal meer mee vertrouwd ben) om daar photorec te draaien
Geen probleem: je hebt zoals je zelf hebt getoont, meer kans op succes voor gegevensherstel als je werkt in een systeem waar je meer vertrouwd mee bent.

Ubuntu kan perfect overweg met fat, dus daar zou het probleem niet mogen liggen. Toch is het aangewezen een "moderner" bestandssysteem te kiezen omdat dat veel bestendiger is tegen corruptie. Als je ook steeds Windows bij de hand hebt (voor de schijfcontrole), dan is het gebruik van ntfs geen enkel probleem. Heb je enkel Ubuntu, dan mag je beslist geen ntfs gebruiken: je hebt namelijk niet de goede gereedschappen om de schijf nu en dan te controleren.

Je hebt nu we twee dingen geleerd

* Nu en dan moet je je schijven effectief controleren! Een ntfs schijf controleer je vanuit Windows. Een fat kan je even goed vanuit Linux dan vanuit Windows controleren.
* Je moet regelmatiger dan om het half jaar je backup maken! Dit is met de tegenwoordige goedkope USB schijven geen enkel probleem meer. Met een programmatje als rsync kopieer je alleen de nieuwe bestanden over naar je backup. In enkele minuten tijd is je backup weer actueel.

Offline track

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/30, 00:53:01 »
Ik had eerst niet goed begrepen dat die 185 GB echt data was die je mist (en graag terug zou hebben).

Maar in dit geval is het bij een fat32 haast onvermijdelijk dat je een ongeloofelijke hoop bestanden krijgt die je
daarna min of meer handmatig moet sorteren.
Dat krijg je waarschijnlijk ook als je in DOS de chkdsk draait, en absoluut zeker als je photorec neemt.
Want die haalt expres alleen de bestanden een voor een van de schijf.

Met de testdisk (zit in de zelfde suite) is dat misschien een ander verhaal.  Want die probeert de structuur
te redden.  En de  fsck (en zijn varianten)  doet zeker ook het mogelijke.  En vooral doet het niets zonder eerst
te vragen.  Vandaar zou mijn eerste poging met die  fsck geweest zijn.

Als je de data nog niet hebt vernietigd kun je dat nog steeds proberen.  Misschien is een DOS- undelete een nog
betere optie... dat die soms nog iets uit haalt ?    Anders zou ik je de fsck aanraden. 
fsck doet zijn werk in ieder geval zo zorgvuldig mogelijk en vraagt voor iedere ingreep, zoals ik al zei ...

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 00:55:03 door track »

Offline scharco

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/02, 21:03:38 »
Met photoreg het één en ander terug kunnen zetten. Uitzoeken wat ik nu precies kwijt ben en wat niet is inderdaad een hele klus.

Op advies van Track probeer ik nu fsck. Maar daar kom ik nog niet uit.
 Als ik het volgende commando geef:
sudo dosfsck -a /dev/sdc1
krijg ik deze output:
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
There are differences between boot sector and its backup.
Differences: (offset:original/backup)
  67:59/a4, 68:9a/0d, 69:68/07, 70:fe/69
  Not automatically fixing this.
malloc:Cannot allocate memory


Iemand nog tips hoe ik met fsck m'n schijf kan repareren?

Alvast bedankt,
  Marco

Offline Thijsg

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/02, 21:48:53 »

Offline track

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/02, 23:10:57 »
Marco:  dat betekent gewoon dat  fsck  er fouten heeft gevonden.
In jouw geval valt het nog mee, er blijken maar 4 mappen beschadigd te zijn.
Kun je in ergens, in jouw thuismap of elders,  een fsck.log  vinden ?
En, kijk ook hier: http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/utterly-fascinating-boot-sector-problem-differences-offsetoriginalbackup-40214/
Misschien is het beter om  fsck.vfat  in plaats van dosfsck te gebruiken.
Met het commando  sudo fsck.vfat -ar /dev/sdc1   (uitleg:   man fsck.vfat
kun je het nu laten herstellen.   Zoals ik al zei, die fsck zal niets doen zonder te vragen. 

Dus, nu begint het herstel pas...  ;)

track

p.s.: ik zie net, intern zijn dosfsck en fsck.vfat hetzelfde ...
« Laatst bewerkt op: 2009/10/02, 23:18:32 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/03, 13:32:55 »
Citaat
Vanadium, hoe moet je een schijf controleren?
Wel, zoals je bezig bent. "fsck" is het algemene commando. Dit roept automatisch het schijfcontroleprogramma voor het betreffende bestandssysteem aan. Hier:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/(tip)-controleer-nu-en-dan-je-verwijderbare-schijven/

had ik al eens vermeld hoe je een controle doet.

Citaat
Marco:  dat betekent gewoon dat  fsck  er fouten heeft gevonden.
In jouw geval valt het nog mee, er blijken maar 4 mappen beschadigd te zijn.

Spijtig genoeg kan je nu deze conclusie nog niet trekken. De eigenlijke controle heeft nog niet plaats gevonden omdat éérst een ander probleem moet opgelost worden: de bootsector komt niet overeen met die van de backup.

Nu is het foutbericht omtrent geheugenallocatie ("malloc:Cannot allocate memory" iets wat ik niet graag zie.

Normaal moet je na de vraag "There are differences between boot sector and its backup." een menu krijgen met keuzes: overschrijf originele bootsector met backup, overschrijf backup met originele bootsector, of doe niets. Wat je best kiest, weet ik niet. Ik denk zowieso dat die bootsector niet zo belangrijk is voor een schijf waar je niet mee boot.

Pas na die stap gebeurt de eigenlijke schijfcontrole.

Doe misschien eerst eens enkel een schijfcontrole, t.t.z. zonder dat fouten hersteld worden.

Citaat
sudo dosfsck /dev/sdc1
en post de uitkomst hier.

Ik zal ook eens in dat andere draadje kijken.


« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 14:01:01 door vanadium »

Offline scharco

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/04, 13:10:02 »
Na de opdracht "sudo dosfsck /dev/sdc1" krijg ik de volgende melding:

fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
There are differences between boot sector and its backup.
Differences: (offset:original/backup)
  67:59/a4, 68:9a/0d, 69:68/07, 70:fe/69
1) Copy original to backup
2) Copy backup to original
3) No action

Wanneer ik kies voor 2 komen er een hoop directories voorbij met de boodschap:

Start does point to root directory. Deleting dir.

Uiteindelijk blijft hij hangen bij een bepaalde directory. Dit gebeurde gisteren en vandaag blijft hij bij de zelfde directory hangen.

groet

Offline vanadium

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/04, 13:40:50 »
Dat bevestigt enkel dat je bestandssysteem zeer zwaar beschadigd is. Volgens mij is je enige optie proberen bestanden te recupereren met de reeds genoemde recovery tools, om dan de schijf te formatteren. In de toekomst heb je 1) een regelmatige reservekopie van je gegevens, 2) je data op een ext3 bestandssysteem (als je enkel linux gebruikt) of een ntfs bestandssysteem (als je zowel linux als windows gebruikt) en 3) nu en dan een schijfcontrole.

Offline track

  • Lid
Re: data kwijt op extra harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/04, 16:20:23 »
Marco:  voor je alles gaat formatteren zou ik die  sudo fsck.vfat -ar /dev/sdc1  nog een keer draaien.
Er is een kans dat die nog iets kan redden.

track