Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot sector te klein  (gelezen 317 keer)

Offline hansnl

  • Lid
Boot sector te klein
« Gepost op: 2016/10/14, 17:41:49 »
Goede middag,
Bij het updaten van het systeem krijg ik de mededeling dat er onvoldoende ruimte is in mijn bootsector.
ik heb geprobeerd dit op te lossen met  sudo apt-get clean   maar dat heeft geen of onvoldoende resultaat.
De vraag is nu wat en hoe kan ik verwijderen uit de bootsector, er staan nogal wat kartonnen dozen in van elk 12MB maar kan ik die verplaatsen en hoe??


met vriendelijke groet,
hans
010 RepRapRommelaar

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot sector te klein
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/14, 17:46:33 »
Het is wellicht niet je boot sector, wel je boot partitie die te klein is. Oude kernels verwijderen. Probeer het eerst eens met het commando
sudo apt-get autoremove

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Boot sector te klein
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/14, 18:55:02 »
Zo gaat het waarschijnlijk beter:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Verwijder-oude-kernels
(punt 5, rechterkolom)

Re: Boot sector te klein
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/17, 12:23:48 »
Ik heb al een tijdje hetzelfde probleem (sinds installatie 16.04). Ruim dan volgens de methode van Pjotr de bootsector op. Betekent bijvoorbeeld wel dat ik om een grote / kernel update te kunnen doen al moet opruimen terwijl er maar twee kernels geïnstalleerd zijn. De in gebruik en de voorlaatste. Dat voelt toch een beetje krap.

Offline hansnl

  • Lid
Re: Boot sector te klein
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/17, 13:51:28 »
O.K. bedankt allemaal voor de feedback, ik heb alle adviezen uitgevoerd en  kom nog steeds ruimte tekort , maar het volgende vond ik ook interessant:

Voorkom toekomstige vervuiling en zet de kernelversie vast
5.1. Updates voor kernels zijn voor gewoon gebruik als bureaucomputer, over het algemeen niet of nauwelijks van belang.

Dat geldt zelfs voor veiligheids-updates voor kernels, terwijl een kernel-update wel negatieve effecten kan hebben op de betrouwbaarheid van uw systeem. Daarom heeft bijvoorbeeld Linux Mint die ook standaard uitgeschakeld.

U kunt daarom overwegen om ook in Ubuntu kernel-updates uit te schakelen, door uw huidige kernelversie vast te zetten. Zowel voor de stabiliteit van uw systeem als voor het voorkómen van toekomstige schijfvervuiling. Dat kunt u als volgt doen (punt 14, rechterkolom).
010 RepRapRommelaar