Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot Windows 10/xubuntu 16.04; na herinstallatie start met grub prompt  (gelezen 546 keer)

Offline roeland

  • Lid
Ik dacht even mijn Desktop PC (Acer Predator G3-650, UEFI enz) te updaten met een nieuwe installatie van xubuntu 16.04 over mijn oude 14.04 heen (stond op sda7).

Het resultaat is dat het systeem opstart met de grub prompt.

Verder is mijn xubuntu 16.04  installatie op sda9 terecht gekomen (ipv sda7) en staat er op sda7 nu bios_grub.
Mijn EFi partitie is sda2.  Windows staat op sda4.  sda1 is een basic data (recovery) partition

Op het forum is voor dit soort probleem wel het een en ander te vinden maar welke combinatie of keus is de oplossing?

Hoe nu verder?


Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
inmiddels opgelost met hulp van bootrepair.

1. Opstarten met installatie CD ubuntu versie (try ubuntu)
2. In de terminal achtereenvolgens:

sudo apt-add-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair
boot-repair

3. procedure die nu volgt doorlopen, foutboodschappen negeren.

4. Bij mij opgelost
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.