Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 Focal Fossa  (gelezen 115072 keer)

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #150 Gepost op: 2020/04/09, 18:55:47 »
Beste Vanadium

Hartelijk bedankt voor de tip

Met vriendelijke Groetjes,
Sjaak

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #151 Gepost op: 2020/04/12, 00:07:01 »
Ik heb Ubuntu 20.04-beta geïnstalleerd.
Ik begrijp dat er nu voor de gebruikerssoftware voor gekozen wordt om de snap store te promoten.
"Ervaren" gebruikers zullen echter nu nog niet vaak van snaps gebruik maken om verschillende redenen.

Nu mijn opmerking:
Wanneer ik in deze beta versie op het icoon van het geleverde software centrum klik, wordt de snapwinkel geopend en zie je in starter onder het icoon van het softwarecentrum nog 1 icoon: het icoon van de "oude" snapstore.
Ik vind dat wel wat verwarrend.
Zie ook de afbeelding.
Extra icoon van snapstore is na wat updates nu verdwenen.
Je ziet nu alleen nog het icoon van het Ubuntu Software centrum welke alleen nog maar snap applicaties bevat.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #152 Gepost op: 2020/04/12, 08:20:31 »

Extra icoon van snapstore is na wat updates nu verdwenen.
Je ziet nu alleen nog het icoon van het Ubuntu Software centrum welke alleen nog maar snap applicaties bevat.
[/quote]

Aha. Maar .... wat ik niet begrijp: wat zijn de voor- en nadelen van een Ubuntu Software Centrum, dat alleen nog maar snap applicaties bevat?

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #153 Gepost op: 2020/04/12, 08:33:56 »
Zoals Vanadiun verwoorde:
Dan willen ze blijkbaar snel vooruit naar een systeem waar alleen het besturingssysteem via APT onderhouden wordt (door henzelf), en de gebruikerssoftware systematisch bijgeïnstalleerd wordt via Snap (waar de programmaontwikkelaar verantwoordelijk is voor het onderhoud van de snap).
Vooordeel: hopelijk steeds de niewste software
Voordeel: veiligheid. Snaps draaien in een sandbox want worden in je persoonlijke map geïnstalleerd en niet binnen de ubuntu systeem map.
Nadeel: nogal eens iets langzamer opstarten van snap programma
Nadeel: neemt meer ruimte in omdat bij elke snap alle afhankelijkheden wirden meegeleverd

Zo zie ik het tenminste.
Voor programma's die ik vaak gebruik en niet automatisch meegeleverd worden zal ik toch kiezen voor apt-get veelal met ppa's van de programmaontwikkelaar.
Voor programma's die ik even veilig wil uitproberen, zal ik wel vd de snaps gebruik gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 08:38:33 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #154 Gepost op: 2020/04/12, 12:21:37 »
Aha. Maar .... wat ik niet begrijp: wat zijn de voor- en nadelen van een Ubuntu Software Centrum, dat alleen nog maar snap applicaties bevat?
En de verwarring blijft maar doorgaan. Het Ubuntu Software Centrum bevat *niet* alleen snap applicaties, maar ook  "gewone" applicaties vanuit de repo's zoals voorheen. Het verschil is dat het programma Ubuntu Software Centrum nu een Snap is.

Dit verkeerde begrip komt voort doordat er een moment was tijdens de ontwikkeling van Ubuntu 20.04, waar de Snap versie van Software Centrum erbij kwam naast de gewone versie. Die Snap versie van Software Center was, tijdelijk, enkel nog geladen met Snap apps.

Wel kan het er van komen dat meer en meer software enkel als Snap zal beschikbaar zijn. Dit is, in 20.04, reeds het geval met Chromium browser. Een hoofdbedoeling van Snap is immers het enorme werk verbonden met het onderhouden van de deb softwarepakketten sterk te reduceren. In de toekomst komt enkel het systeem zelf als .deb. De meeste applicaties zullen dan uitsluitend als Snap aangeboden worden. Snaps worden rechtstreeks door de softwareontwikkelaar aangeboden: de Ubuntuontwikkelaars hebben er verder geen werk aan.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 12:24:29 door vanadium »

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #155 Gepost op: 2020/04/12, 13:52:32 »
Aha. Maar .... wat ik niet begrijp: wat zijn de voor- en nadelen van een Ubuntu Software Centrum, dat alleen nog maar snap applicaties bevat?
En de verwarring blijft maar doorgaan. Het Ubuntu Software Centrum bevat *niet* alleen snap applicaties, maar ook  "gewone" applicaties vanuit de repo's zoals voorheen. Het verschil is dat het programma Ubuntu Software Centrum nu een Snap is.

Dit verkeerde begrip komt voort doordat er een moment was tijdens de ontwikkeling van Ubuntu 20.04, waar de Snap versie van Software Centrum erbij kwam naast de gewone versie. Die Snap versie van Software Center was, tijdelijk, enkel nog geladen met Snap apps.

Wel kan het er van komen dat meer en meer software enkel als Snap zal beschikbaar zijn. Dit is, in 20.04, reeds het geval met Chromium browser. Een hoofdbedoeling van Snap is immers het enorme werk verbonden met het onderhouden van de deb softwarepakketten sterk te reduceren. In de toekomst komt enkel het systeem zelf als .deb. De meeste applicaties zullen dan uitsluitend als Snap aangeboden worden. Snaps worden rechtstreeks door de softwareontwikkelaar aangeboden: de Ubuntuontwikkelaars hebben er verder geen werk aan.
Ik blijf volhouden.
Ik zie In het Ubuntu Sofware Centrum in de nieuwste beta versie echt alleen nog maar snaps.
Bij de "info" van het Ubuntu Software centrum staat ook dat het een snap winkel is.
Als je klikt op "geïnstalleerd" komen dan ook alleen de geïnstalleerde snaps voor, waaronder de snap store.

Als ik daarentegen ook nog het gewone oude softwarecentrum installeer dan zie ik bij geïnstalleerd alle overige programma's die aanwezig zijn.

Ik durf het bijna niet te vragen: @Vanadium heb jij de nieuwste beta wel zelf tot je beschikking?
Zo langzamerhand begin ik aan mezelf te twijfelen. :)


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #156 Gepost op: 2020/04/12, 16:20:07 »
Dan maar uitleg in het Nederlands volgens Google translate:
Citaat
De komende Ubuntu 20.04-release wordt standaard geleverd met een Snap-versie van de Ubuntu Software-app.

Maar terwijl Ubuntu's standaard softwarebeheertool voorgeïnstalleerde Snap-app wordt vanaf 20.04, worden bestaande Snap-builds van rekenmachine, karakters en logboeken teruggezet naar hun repo-versies.

Zoals opgemerkt in Ubuntu Discourse, halen de ubuntu-desktop en ubuntu-minimal meta-pakketten nu de Ubuntu Software Snap-app binnen in plaats van de reguliere apt / repo-versie.

Voor alle duidelijkheid: dit is geen nieuwe app store. Het is dezelfde Ubuntu-softwarewinkel als momenteel verzonden en is nog steeds gebaseerd op GNOME-software. Het is gewoon verpakt als een Snap-applicatie.

Functionaliteit is ook grotendeels ongewijzigd door de schakelaar.

Met de herverpakte Ubuntu-software - die zal verschijnen als de "Snap Store" op andere distributies - kunnen gebruikers nog steeds bladeren door en installeren van reguliere apt-pakketten uit het Ubuntu-archief; het behandelt nog steeds deb-installatieprogramma's; en kan nog steeds firmware-updates uitvoeren.

Er is echter één nadeel.

Ubuntu-gebruikers die op zoek zijn naar Flatpak / Flathub-ondersteuning moeten eerst de reguliere apt-versie van Ubuntu Software installeren (die nog steeds wordt onderhouden en naast de Snap-versie kan worden uitgevoerd) omdat de relevante kabouter-software-plug-in-flatpak dat niet is (vanaf schrijven, tenminste) beschikbaar via Snap.

Samenvattend is de enige echte verandering hier een onzichtbare (behalve voor een mogelijk langzamere opstarttijd, een voortdurende kritiek op snap-apps in het algemeen).

Gebruikers die vanaf 19.10 upgraden naar Ubuntu 20.04 worden automatisch overgezet van de repo-versie van Ubuntu Software naar de nieuwe Snap-versie (d.w.z. ze hoeven deze niet handmatig te installeren). Degenen die een nieuwe installatie van Ubuntu 20.04 uitvoeren, krijgen standaard de Snap-pakketversie.

Niet dat iemand hoeft te wachten. Het is al mogelijk om Snaps vanuit de Snap Store te installeren door de Snap Store als Snap te installeren - 🥴 - op een ondersteunde versie van Ubuntu (of een andere Linux-distro die Snaps ondersteunt) door het volgende uit te voeren:

sudo snap install snap-store

Ik kan niet zeggen dat deze wijziging mij te veel zal beïnvloeden. Ik gebruik Ubuntu-software zelden om software te installeren, beheren of verwijderen, omdat de opdrachtregel gewoon veel efficiënter is.

En jij?
Bron: dezelfde die ik eerder postte: https://www.omgubuntu.co.uk/2020/02/ubuntu-snap-store-transition

Als het nu nog niet duidelijk is weet ik het ook niet meer.

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #157 Gepost op: 2020/04/12, 16:38:50 »
Had in 1e instantie snapd verwijderd in Xubuntu 20.04. Toen had ik het programma software zoals de heel oude bekende dus zonder snaps.
Nu weer snapd geïnstalleerd en wat gebeurt er dan?: Software gaat de kliko in en snap-winkel komt er voor in de plaats.
En de nieuwe snap-winkel geeft alleen snap software en herkent niet de al eerder geïnstalleerde .deb uitvoeringen!
Vervolgens opnieuw gnome-software geïnstalleerd en nu is het zoals het zou moeten zijn. Met gnome-software zie ik de .deb en de snap software.
Conclusie de snap-winkel is alleen snap software.
Met gnome-software krijg je .deb en een snap keuze.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/13, 08:58:32 door nahjo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #158 Gepost op: 2020/04/12, 17:18:30 »
Ik durf het bijna niet te vragen: @Vanadium heb jij de nieuwste beta wel zelf tot je beschikking?
Zo langzamerhand begin ik aan mezelf te twijfelen. :)
Neen, helemaal niet. Het verhaal op OMGbuntu waar Maik naar linkt, zegt evenwel hetzelfde als ik zeg. Ben je er zeker van dat je alleen snaps ziet? Nu Ubuntu 20.04 in beta is, zou het softwarecentrum al in de toestand moeten zijn zoals de bedoeling is voor de release. 

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #159 Gepost op: 2020/04/12, 20:42:32 »
Ik durf het bijna niet te vragen: @Vanadium heb jij de nieuwste beta wel zelf tot je beschikking?
Zo langzamerhand begin ik aan mezelf te twijfelen. :)
Neen, helemaal niet. Het verhaal op OMGbuntu waar Maik naar linkt, zegt evenwel hetzelfde als ik zeg. Ben je er zeker van dat je alleen snaps ziet? Nu Ubuntu 20.04 in beta is, zou het softwarecentrum al in de toestand moeten zijn zoals de bedoeling is voor de release.
Ik heb niet al die tienduizenden pakketten nagelopen maar tot nu toe heb ik alleen pakketten gevonden met als bron scancrapft.io.
Ik blijf voorlopig bij mijn conclusie dat in tegenstelling tot wat erop verschillende sites vermeld wordt, het standaard meegeleverde  Ubuntu software centrum alleen nog maar snaps bevat.
Wat ben ik toch een volhouder!?
Iedereen die hierover iets wil melden zou ik aan raden om de meest recente beta versie virtueel of echt te installeren alvorens een mening te  hebben....
Sorry ik begin me wat op te winden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #160 Gepost op: 2020/04/12, 22:22:38 »
Canonical pusht Snapd dus geeft die prioriteit in het software centrum. Daarom sloop ik alles met Snapd direct na installatie uit mijn verse installatie.

Als ik dan software niet kan installeren omdat het enkel als Snapd wordt aangeboden is het pech voor de aanbieder/ ontwikkelaars.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #161 Gepost op: 2020/04/13, 21:00:09 »
@VincentLaborant:

Helemaal mee eens. Hoe smijt ik die snaprommel er het gemakkelijkst uit? Xubuntu 20.04 en Mate 20.04

Alvast bedankt

Bauke

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #162 Gepost op: 2020/04/13, 21:37:06 »
Het makkelijkst is : sudo apt-get autoremove snapd*
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #163 Gepost op: 2020/04/14, 04:22:33 »
apt-get is verledentijd, een simpele apt is al voldoende.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #164 Gepost op: 2020/04/15, 19:26:55 »
Allemaal bedankt!
Ik heb de autoremove snap* gedaan. Bij de debian versies die ik draai wordt er overigens niet gevonden, maar zie ik na een lsblk commando wel dit:
└─> [~] $ lsblk
[sudo] password for bauke:
NAME      FSTYPE   LABEL           UUID                                 MOUNTPOINT
loop0     squashfs                                                      /snap/core18/1668
loop1     squashfs                                                      /snap/translatium/41
loop2     squashfs                                                      /snap/gnome-3-28-1804/116
loop3     squashfs                                                      /snap/gnome-3-28-1804/110
loop4     squashfs                                                      /snap/core18/1705
loop5     squashfs                                                      /snap/translatium/33
loop6     squashfs                                                      /snap/snapd/6434
loop7     squashfs                                                      /snap/gtk-common-themes/1474
loop8     squashfs                                                      /snap/gtk-common-themes/1440
loop9     squashfs                                                      /snap/snapd/6953
sda                                                                     
sda1      ext4     Backup          a568dfa0-5432-4e94-87df-f2c6207fc399 /media/bauke/Backup
<knip>                             

En dat lijkt me niet meer nodig. Kan ik die gemounte loops zo afkoppelen?

Bauke

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #165 Gepost op: 2020/04/15, 19:38:22 »
Snapd verwijderen
sudo systemctl stop snapd
sudo systemctl disable snapd
sudo apt purge snapd
stop snapd - stopt de snapd deamon en alle loops zouden dan afgekoppeld moeten zijn
disable snapd - verwijderd de opstart enties in systemd anders foutmeldingen bij het opstarten
apt purge snapd is het verwijderen

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #166 Gepost op: 2020/04/15, 20:07:23 »
Canonical pusht Snapd dus geeft die prioriteit in het software centrum. Daarom sloop ik alles met Snapd direct na installatie uit mijn verse installatie.

Als ik dan software niet kan installeren omdat het enkel als Snapd wordt aangeboden is het pech voor de aanbieder/ ontwikkelaars.


Hier het zelfde gedaan !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #167 Gepost op: 2020/04/16, 10:38:09 »
Via LivePatch een aantal updates gehad die goed zijn verteerd. Toch was een herstart van de computer noodzakelijk. Lijkt me dat patches via het Live systeem een ander protocol hanteren als kernelpatching zonder herstarts te behoeven .

Uiteraard is dit niet de Stable Final , mogelijk heeft het daar ook mee te maken. Niet toevallig is het vandaag RC release ... misschien daarom ?

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #168 Gepost op: 2020/04/16, 15:20:47 »
@Nahjo:

Bedankt!

Bauke

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #169 Gepost op: 2020/04/18, 18:32:58 »
Ik durf het bijna niet te vragen: @Vanadium heb jij de nieuwste beta wel zelf tot je beschikking?
Zo langzamerhand begin ik aan mezelf te twijfelen. :)
Neen, helemaal niet. Het verhaal op OMGbuntu waar Maik naar linkt, zegt evenwel hetzelfde als ik zeg. Ben je er zeker van dat je alleen snaps ziet? Nu Ubuntu 20.04 in beta is, zou het softwarecentrum al in de toestand moeten zijn zoals de bedoeling is voor de release.
De verwarring met Software Center is nu opgelost: het werkt inderdaad niet zoals het ondertussen de bedoeling was. Hier is het bug rapport.

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #170 Gepost op: 2020/04/18, 19:20:37 »
Ik durf het bijna niet te vragen: @Vanadium heb jij de nieuwste beta wel zelf tot je beschikking?
Zo langzamerhand begin ik aan mezelf te twijfelen. :)
Neen, helemaal niet. Het verhaal op OMGbuntu waar Maik naar linkt, zegt evenwel hetzelfde als ik zeg. Ben je er zeker van dat je alleen snaps ziet? Nu Ubuntu 20.04 in beta is, zou het softwarecentrum al in de toestand moeten zijn zoals de bedoeling is voor de release.
De verwarring met Software Center is nu opgelost: het werkt inderdaad niet zoals het ondertussen de bedoeling was. Hier is het bug rapport.
Bedankt voor het melden: Kan ik weer rustig slapen (voor zover dit kan in deze coronatijd).
 ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #171 Gepost op: 2020/04/20, 18:19:24 »
Je kunt het "gewone" Software centrum installeren mbv Synaptic (te installeren met: sudo apt-get install synaptic) of met: sudo apt-get install gnome-software
Je krijgt dan naast het reeds geïnstalleerde nieuwe Ubuntu Software centrum (wat nu dus uitsluitende snap store is), het oude vertrouwde Software centrum.
Ik dacht dat net hierboven deze mythe ontkracht werd? Het gaat eenvoudig om hetzelfde softwarecenter, het éne in snap versie, het ander in deb versie.

De verwarring komt doordat er tijdens de ontwikkeling van 20.20 inderdaad een moment geweest is, waar een snap versie werd toegevoegd, die op dat moment nog alleen Snap pakketten toonde. Ondertussen is die span versie volledig functioneel en vervangt de deb versie.
volgens mijn niet het zelfde in snap ontbreekt veel wat in het software centrum wel zit.. ik vind SNAP STORE echt niks.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #172 Gepost op: 2020/04/20, 18:46:08 »
volgens mijn niet het zelfde in snap ontbreekt veel wat in het software centrum wel zit.. ik vind SNAP STORE echt niks.
Inderdaad: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106845.msg1045675#msg1045675

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #173 Gepost op: 2020/04/21, 06:36:00 »
Ik heb hier overigens in de eerste helft van april in Xubuntu 20.04 deze blueman-tray crash ervaren https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/blueman/+bug/1871336
Alleen was bij mij dat blueman-tray-1000 bestand gewoon aanwezig.
jolo@testpc:~$ ls -l .cache | grep blueman
total 44
-rw-rw-r-- 1 jolo jolo    6 apr 13 07:42 blueman-applet-1000
-rw-rw-r-- 1 jolo jolo    6 apr 13 07:43 blueman-manager-1000
-rw-rw-r-- 1 jolo jolo    6 apr 13 07:47 blueman-tray-1000

Ik had die blueman-tray crash een aantal dagen niet meer gezien. En werkt het geluid via bluetooth speakers gewoon. Dat wil zeggen, nadat ik in Bluetooth manager >  Devices "Adapter Search" en "Device Connect" had gedaan. Zie onderstaande afbeelding.

Eergisteren had ik een andere blueman-tray crash 
blueman-tray crashed with gi.repositoty.GLib.GError in_call_(): g-io-error-quark: Timeout was reached (24)

Die blueman-tray timeout crash heb ik nog niet voor een tweede keer gezien. Er waren recent veel updates. Waaronder gisteren een kernel update. Er waren al een aantal dagen geen nieuwe daily build te zien. Totdat gisteren 20200420.1 verscheen. Zo te zien in het manifest bestand, is de kernel update 5.4.0-25-generic #29 daarin al verwerkt.

Die Snap Store zal wel een kwestie van wennen zijn. Vooral omdat deze er nu doorzichtig uitziet. Als ik daarin bijvoorbeeld kdenlive typ, dan wordt zowel de snap versie en de universe pakketbron versie getoond. Dus dat zal wel in orde zijn.   

Edit: Op de valreep nog een kernel update: linux-image-generic 5.4.0.26-generic #32 die verwerkt is in de daily build van  21 april 2020.

« Laatst bewerkt op: 2020/04/22, 06:27:11 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 20.04 Focal Fossa
« Reactie #174 Gepost op: 2020/04/22, 19:40:35 »
Vraagje, op welk moment van de dag kan je Ubuntu 20.04 (dus niet de beta) downloaden?
De beta draait soepel op mijn Virtualbox.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27