Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.  (gelezen 614 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Gepost op: 2018/02/26, 10:54:42 »
https://www.agconnect.nl/artikel/ubuntu-geeft-gebruikers-linux-voorselectie

Betekent dit ook dat je helemaal zelf programma's kan aanvinken? En zelfs programma's kan laten downloaden tijdens de install? (die niet op de DVD/USB zelf staan)

Ik hoop het, het zou mooi zijn en scheelt een hoop password intikken en sudo apt-get install.

Aangezien een USB stick schrijfbaar is kan deze voorinstelling ook makkelijk bewaard worden in een settings bestand. Bij een install DVD helaas niet, maar het zou nog wel online gekoppeld kunnen worden aan een Ubuntu One account.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/26, 11:00:42 door jos34 »

Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/26, 12:12:02 »
Terug naar vroeger! Toen kon je tijdens een installatie ook kiezen voor kantoor, ontwikkeling, grafisch, etc., waarna de betreffende pakketten werden geïnstalleerd. Ik vind het een goed idee. Heb net een muziek-pc'tje ingericht met Xubuntu, maar daar zit bijvoorbeeld Thunderbird weer bij, wat ik helemaal niet nodig heb om muziek af te spelen.

Wat betreft je opmerking over wachtwoorden en sudo apt-get install, ik heb al jaren een bestandje genaamd 'new' op m'n pc. Daarin staan de programma's die ik na een nieuwe installatie er direct bij wil hebben.  Die regels selecteer ik met de muis en plak ze vervolgens in een terminal na de opdracht sudo apt-get install. Dat ziet er dan zo uit:

sudo apt-get install joe geany geeqie synaptic radiotray gkrellm [etc. ...]
Een kind kan de was doen!



Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/28, 10:49:05 »
pakketgroep is natuurlijk niet hetzelfde als per pakket. De standaard installatie bevat eigenlijk wel heel veel dat ik/je nooit gebruikt. En ook zou ik bepaalde dingen anders zien. Zo heb ik zelf liever de Chrome browser als standaard. (ik weet dat de standaard applicaties gekozen worden dmv. een stemming.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/28, 10:57:27 »
Betekent dit ook dat je helemaal zelf programma's kan aanvinken? En zelfs programma's kan laten downloaden tijdens de install? (die niet op de DVD/USB zelf staan)
Neen. Eén vinkje, en je krijgt een minimale installatie, ik vermoed het systeem inclusief alle in Ubuntu standaard geïnstalleerde services, én firefox. Na installatie kan je dan naar hartelust toevoegen wat je wil.

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/28, 11:31:58 »
Eigenlijk zou zo'n custom install heel makkelijk gemaakt kunnen worden. Bij de USB zou dit in een settings bestand kunnen worden opgeslagen en bij de DVD online bij een Ubuntu One account.
Jammer dat deze optie er niet is. Bij OpenSuse wordt het systeem, (gedeeltelijk), wel via internet geinstalleerd.

Overigens hoop ik ook dat de minimal install ook als Wubi (systeem in systeem geinstalleerd kan worden), dan zou minimal install goed gebruikt kunnen worden als stabielere backup optie dan de live USB versie.

Overigens uit nieuwsgierigheid, zijn er eigenlijk mogelijkheden Ubuntu als systeem in systeem te draaien, (Wubi methode)? Ik bedoel dus NIET Virtueel via Virtualbox of VMware.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/28, 11:36:07 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/28, 12:21:18 »
Eigenlijk zou zo'n custom install heel makkelijk gemaakt kunnen worden. Bij de USB zou dit in een settings bestand kunnen worden opgeslagen en bij de DVD online bij een Ubuntu One account.
Jammer dat deze optie er niet is. Bij OpenSuse wordt het systeem, (gedeeltelijk), wel via internet geinstalleerd.
Ik vind dit niet essentieel. Of je kiest voor het kant en klaar pakket, waardoor je zonder verder nadenken na installatie een zeer volledig besturingssysteem hebt inclusief toepassingen, of je kiest voor een minimale install. Dan weet je dat je alles wat je wil zelf kan toevoegen na installatie via gemakkelijk bruikbare tools (softwarecentrum).

Bij Ubuntu wordt er optioneel ook via internet geïnstalleerd. Je kan Ubuntu echter in tegenstelling tot andere distro's zonder internetconnectie installeren.

Citaat
Overigens hoop ik ook dat de minimal install ook als Wubi (systeem in systeem geinstalleerd kan worden), dan zou minimal install goed gebruikt kunnen worden als stabielere backup optie dan de live USB versie.
Bestaat een Wubi install nog voor Ubuntu? Ik dacht dat dit was afgevoerd.

Citaat
Overigens uit nieuwsgierigheid, zijn er eigenlijk mogelijkheden Ubuntu als systeem in systeem te draaien, (Wubi methode)? Ik bedoel dus NIET Virtueel via Virtualbox of VMware.
Moet voor de goede linux hacker wel mogelijk zijn om iets wat op wubi lijkt te implementeren voor een linux systeem, maar blijkbaar zijn de voordelen van zo een aanpak boven een volledige virtualisatie niet zo evident - anders had voor dergelijke methode wel toegankelijke software bestaan.

Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/28, 15:33:27 »
Overigens uit nieuwsgierigheid, zijn er eigenlijk mogelijkheden Ubuntu als systeem in systeem te draaien, (Wubi methode)? Ik bedoel dus NIET Virtueel via Virtualbox of VMware.

Qemu misschien?
https://www.qemu.org/

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/28, 15:53:49 »
Overigens uit nieuwsgierigheid, zijn er eigenlijk mogelijkheden Ubuntu als systeem in systeem te draaien, (Wubi methode)? Ik bedoel dus NIET Virtueel via Virtualbox of VMware.

Qemu misschien?
https://www.qemu.org/

Nee ik bedoel dat het systeem wel echt opzich zelf draait. Dus 1 systeem per keer. Geen Virtual Machine. Dus wel een fysiek systeem maar met een bestandsysteem in een bestandssysteem net als Wubi destijds (alleen bestaat Wubi niet meer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/28, 18:38:28 »
Wanneer je een terminal-systeem installeert, een Linux zonder grafische desktop dus, dan heb je ook tasksel daarbij nodig.
Met tasksel kan je een minimale desktop installeren, gewoon out of the box.
Standaard zijn er een aantal mogelijkheden voor Ubuntu, Lubuntu, Kubuntu, enz.
Een andere mogelijkheid lijkt op de oplossing van Paul, daar heb ik een klein scriptje voor:sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt purge prog-a prog-b prog-c
sudo apt install prog-1 prog-2 prog-3
sudo apt clean
sudo apt autoremove
purge is compleet verwijderen, install leg ik niet uit :lol:
Dit doet precies wat ik wil.......................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/28, 20:18:41 »
purge is dat inclusief settings van de /home/ folder?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/28, 20:50:25 »
purge is dat inclusief settings van de /home/ folder?
Als het goed is wel, samen met de 'autoremove'.
Anders even met de hand nalopen, zekerheid voor alles............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/28, 21:24:22 »
purge is dat inclusief settings van de /home/ folder?
Nee, alleen systeem-configuratiebestanden (vaak in /etc). Persoonlijke (configuratie-) bestanden in de /home folder worden niet verwijderd door purge.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/28, 21:53:30 »
Is er eigenlijk een commando als je deze ook wilt verwijderen? En zoja welke?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/01, 10:38:23 »
Hiervoor is geen automatisch systeem beschikbaar.

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Minimale installatie.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/01, 15:10:39 »
Dus als je een programma verwijderd, blijven de /home/ settings   eigenlijk altijd op je schijf staan?
Das dan wel een kleine verspilling van je schijf.