Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc valt regelmatig uit  (gelezen 689 keer)

Offline danite

  • Lid
pc valt regelmatig uit
« Gepost op: 2018/05/01, 22:42:39 »
Beste,

- De laatste tijd krijg ik bij het opstarten deze melding op scherm. Browser is Firefox
Sorry. We hebben problemen bij het terugzetten van uw pagina’s.We hebben problemen bij het herstellen van uw laatste browsersessie. Selecteer Sessie herstellen om het opnieuw te proberen. Kunt u uw sessie nog steeds niet herstellen? Soms veroorzaakt een tabblad het probleem. Bekijk vorige tabbladen, verwijder het vinkje naast de tabbladen die u niet nodig hebt, en herstel daarna.

-  Tweede probleem is dat pc spontaan uitvalt. Tot een paar dagen geleden enkele keren per dag. Momenteel 4 of 5 keer per dag. Hoe kan ik dit oplossen?

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/02, 00:01:26 »
Hallo, het eerste probleem gaat over een tabje/site die even niet geladen kan worden. Is niet erg, later nog eens proberen.

Het tweede probleem heeft hier niets mee te maken. Spontaan uitvallen doet mij denken aan een stroomprobleem (brakke leidingen of een rare aardlus of nog meer), of een voeding (van je pc) die er de brui aan geeft. In beide gevallen kun je overwegen een UPS in te zetten, een uninterruptable power supply. Zo'n ding levert bij stroomuitval of stroomstoringen een minuut of wat 220 Volt aan je pc om uitval te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 00:05:51 door Paul Matthijsse »

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/02, 00:13:40 »
@ danite,

Laptop of desktop ?
Gegevens over de computerconfiguratie ( inxi -Fxz ).

Controleer eens of de koeling nog correct werkt (hoor je die draaien ?).
Indien niet: open de laptop / desktop en controleer of het ventilatorsnoertje, met het moederbord, verbonden is.
Een ventilator die niet werkt koelt de desktop of laptop niet waardoor deze in veiligheid 'slaat' en de laptop of desktop afsluit.
Ik heb dit, vorige week ook voor gehad bij iemand ... die had al eens zijn laptop geopend op de plaats waar het moederbord zich bevindt en had, zonder dat hij er erg in had, het stekkertje van de ventilator gelost en daarop niet gelet bij het terug dicht maken. De laptop ging in veiligheid en sloot ook af (want de laptop werd te heet - koelde niet meer).

Hoor je ook piepen ? Zie je iets verschijnen op het scherm tijdens het opstarten ? Dan is het een mechanisch probleem zoals ik daarnet beschreef.

Wat het anders zou kunnen zijn , daar heb ik het raden naar.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/02, 17:41:19 »
Ik zit ook te denken aan problemen met de stroomtoevoer. Desktop? Gebruik eens een ander netsnoer. Laptop? Heb je een andere netvoeding die je zou kunnen gebruiken?

Verder moet je meer technische info omtrent je systeem geven, zoals al vermeld.
Een boek doet het altijd...

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/02, 21:56:27 »
De klacht is dat de pc "uitvalt". Er staat echter niet bij hoe we ons dat moeten voorstellen.
Iedereen denkt aan de stroom die uitvalt. Misschien valt het systeem even uit door een tekort aan RAM-geheugen. Dat zou dan ook meteen het probleem met de browser verklaren.
Dus Danite, wat betekent "uitvallen" van de pc?

Offline danite

  • Lid
Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/03, 09:47:02 »
Beste
uitvallen van pc betekent dat pc zich afsluit. Je noemt evt. tekort aan RAM - geheugen. Kan ik dit controleren?

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/03, 10:13:50 »
Open Terminal en plak deze code erin:
echo $(($(getconf _PHYS_PAGES) * $(getconf PAGE_SIZE) / (1024 * 1024)))Het resultaat is de RAM in MB.

Offline Kees3

  • Lid
Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/07, 11:06:29 »
Ik vermoed een cpu die te heet wordt. Verklaart ook direct waarom het met het warme weer van afgelopen dagen vaker gebeurd.

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/09, 13:11:38 »
Je kunt ook kijken of het RAM geheugen misschien los zit. Dat kan losschieten namelijk.
Ik ken 2 pc's die weer als nieuw werkten toen dat RAM goed aangedrukt werd.
Daarvoor moet de computerkast open.
Als je niet weet hoe dat RAM eruit ziet, kun je het op youtube opzoeken of vragen aan iemand die het je laat zien.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: pc valt regelmatig uit
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/09, 16:12:24 »
Over heet gesproken, ik zette eens een geheugenmodule verkeerd om in dat slot. Binnen enkele seconden was dat gloeiend heet! Kan me niet voorstellen dat een pc met één zo'n verkeerd ingestoken ram-module nog wil werken - maar wie weet...