Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitities maken  (gelezen 764 keer)

D.O.C.

  • Gast
Partitities maken
« Gepost op: 2006/08/21, 11:40:16 »
Hoi
een newbie hier, met een probleempje ik heb nl bij installatie op een nieuwe schijf alles gebruikt voor Kubuntu nu wil ik een partitie aanmaken voor Windos dit om een dual boot te maken hoe doe ik dat in Kubuntu
dit weet ik dus echt niet

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitities maken
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/21, 11:50:14 »
lol

Eerst moet je Windows erop zetten voor je een dual-boot met (K)ubuntu kan maken. Jammer.
Maar waarom wil je een dual-boot?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

D.O.C.

  • Gast
Partitities maken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/21, 12:49:26 »
ik wil dualboot ivm taken die alleen nog gaan in wiondows en evt de mogelijkheid om spellen te kunnen spelen.
kun jij me uitleggen dan hoe ik kubuntu goed isnatlleer want het gaat steeds mis dit had ik nooit bij SUSE

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Partitities maken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/21, 13:01:52 »
Het probleem is dat Windows (hoe typerend!!!) ervan uit gaat dat het het hele systeem voor zichzelf mag opeisen en subiet de hele schijf formatteert bij installatie.

Ik heb het al een hele tijd niet meer gedaan, maar het is mogelijk dat Windows weliswaar een ext2/3 (het filesystem van Ubuntu) laat staan omdat het er verder niet mee overweg kan, alleen kan je niet meer booten omdat het altijd de Master Boot Record (MBR) van de harde schijf overschrijft. Met een rescue CD kun je dan meestal die op zijn beurt weer laten overschrijven door GRUB met toevoeging van de Windows partitie. Maar tijd niet gedaan dus ik weet niet of dat nog werkt zo ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline mcgyver

  • Lid
Partitities maken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/21, 17:59:45 »
Citaat van: D.O.C.
Hoi
een newbie hier, met een probleempje ik heb nl bij installatie op een nieuwe schijf alles gebruikt voor Kubuntu nu wil ik een partitie aanmaken voor Windos dit om een dual boot te maken hoe doe ik dat in Kubuntu
dit weet ik dus echt niet
Als je beginner bent, raad ik je inderdaad aan om de schijf schoon te vegen en een  partitie voor windows te maken. Rond de 10 gig is voldoende als je docs & settings ergens anders plaatst. De rest van de schijf laat je ongepartitioneerd. Dat doe je tijdens de ubuntu installatie. Suse is inderdaad anders (vandaar ook een andere naam). Ik hak al een tijdje met verschillende Linux versies (Fedora Core 2, 3, 4; Suse 9.3 en 9.4). Neem maar van mij aan dat er echt een goede reden is dat de meeste mensen kiezen voor Ubuntu. Neem de tijd om het te doorgronden. Dat heb je met windows (ongemerkt) ook gedaan. Vragen kan je hier altijd stellen. Als je er echt niet uit komt kan je me mailen, dan help ik je 1 op 1.