Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome ter ziele  (gelezen 813 keer)

Gnome ter ziele
« Gepost op: 2008/05/14, 10:14:15 »
Hallo,

Mijn probleem:
 
Na herhaalde melding failed to initialize HAL! Getracht hal te verwijderen met de bedoeling het opnieuw te installeren. Opstarten lukte doordat ik ook de KDE desktop heb geinstalleerd; de Gnome desktop is kennelijk ter ziele. Helaas wordt nu ook m'n modem niet meer 'gezien', waardoor tijdens installeren via Synaptic niet gedownload kan worden. Is er een manier om de Gnome-installatie te repareren zodat ik verder kan waar ik 'was gebleven'?
 

grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Gnome ter ziele
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/14, 10:31:28 »
Opstarten in veilige modes.

Dan de toverspreuk:
sudo apt-get install ubuntu-desktopIndien hij moppert dat het al de nieuwste is "install" vervangen met "reinstall"
Nu zou je weer alles moeten hebben zoals het was.  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Graads

  • Lid
Gnome ter ziele
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/17, 11:55:07 »
Citaat van: frankje
Hallo,

Mijn probleem:
 
Na herhaalde melding failed to initialize HAL! Getracht hal te verwijderen met de bedoeling het opnieuw te installeren. Opstarten lukte doordat ik ook de KDE desktop heb geinstalleerd; de Gnome desktop is kennelijk ter ziele. Helaas wordt nu ook m'n modem niet meer 'gezien', waardoor tijdens installeren via Synaptic niet gedownload kan worden. Is er een manier om de Gnome-installatie te repareren zodat ik verder kan waar ik 'was gebleven'?
 

grtn, Frank
Even mijn reaktie uitleggen Frank. Je was zo gis (en aardig!) mijn vraag op dit forum te zetten en voor degene die meeleest wil ik even melden hoe het verder is gelopen.

Inmiddels heb ik de boel weer aardig onder controle. Helaas werkt de ESC-toets bij mij kennelijk niet zoals zou moeten. Want wanneer en op welke manier ik ook drukte de GRUB startte op de bekende manier.

    *      Ik kon onder Systeeminstellingen>Netwerk instellingen (door stug proberen; want ik heb er 'geen verstand van') handmatig mijn modem weer 'aanzetten'.
    *      Vervolgens vond ik op het forum onder Installatie en beginners>Help! Complete vastloper na upgrade een bijdrage van Prosper (24-4-2008, 22:43:27) die ik kon proberen.

apt-get update

apt-get upgrade

apt-get dist-upgrade

apt-get dist-upgrade

    *      Als incident kwam er direct overheen kwam een forse update 'binnenvallen' naar kernel versie 2.6.24-17.
    *      Ook kon ik dankzij de verbinding HAL opnieuw installeren. Daarmee was ik ook weer in staat partities aan te koppelen.
    *      Na opnieuw opstarten werkte alles als te voren, dwz : nog steeds geen GNOME desktop en het modem moest handmatig aangezet.
    *      Dat laatste was op te lossen door onder Systeeminstellingen>Netwerk instellingen> op de tab Netwerkinterface>interface instellen> inschakelen bij het opstarten van de computer aan te vinken.
    *      De Gnome-desktop kreeg ik terug door via Synaptic de ubuntu-desktop te installeren. Na opnieuw opstarten was alles bij het oude.

Avontuurlijk als ik ben heb ik even geprobeerd of via het wisselen van gebruiker >Opties (linksonder in het scherm waar je gebruikersnaam en wachtwoord moet geven) in het pop-up menu sessies over te schakelen naar de KDE-desktop, maar dat lukt niet, dwz. ik ga gewoon terug naar het Gnome-scherm ... terwijl het wel op deze manier beschreven staat op deze pagina http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/werkomgevinginstalleren/. Er is dus nog werk aan de winkel; ooit lukte dat namelijk wel.

Graads.