Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux en toekomst virus  (gelezen 3095 keer)

Offline Elles

  • Lid
Linux en toekomst virus
« Gepost op: 2008/06/12, 21:49:29 »
We weten dat Linux weinig tot geen virussen heeft...
dus de kans is minimaal dat je pc  word besmet.

nu de vraag:
wat nou dat linux zo populair word dat voor hackers interessant word om virussen te maken voor linux....

is Linux dan wel zo goed?
is hij dan niet zo lek als een mandje?
word een virus scanner gemaakt of ....
is linux daar op voorbereid?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Linux en toekomst virus
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/12, 22:04:54 »
Er lopen al diverse draden over dit onderwerp:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27350/1
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27648

Kijk eens of je daar je ei kwijt kan.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Linux en toekomst virus
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/12, 22:09:13 »
Volgens mij is een linux versie zo verspreid. Ik stel me zoon scenario voor ik kom op www.kde-apps.org zie een leuk toepassing geen tar maar iemand is zo aardig en bied een deb aan hup ik download die tik mijn wachtwoord in en plots heb ik een virus.

Dat veiligheids gevoel van linux en nergens bang voor zijn kan juist de ondergang zijnXD net zoals frieza die dacht ook door nienand verslagen te worden en toen kwam goku en hij dacht ff een vriend van goku doden en dat lukte maar toen werd goku plots super saiyan en toen was gedaan met frieza.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux en toekomst virus
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/12, 22:09:36 »

kurosaki_ichigo

  • Gast
Linux en toekomst virus
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/12, 22:16:59 »
´heeft een virus uw wachtwoord nodig. En dat heeft hij niet´

Nou maar als ik dat valse deb bestand installeer waar van ik denk dat programma is wat ik wil dan moet ik wachtwoord in geven en dan heeft ie het dus wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux en toekomst virus
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/12, 22:17:57 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
´heeft een virus uw wachtwoord nodig. En dat heeft hij niet´

Nou maar als ik dat valse deb bestand installeer waar van ik denk dat programma is wat ik wil dan moet ik wachtwoord in geven en dan heeft ie het dus wel.
Vandaar dus, dat je altijd je gezonde verstand moet blijven gebruiken. Duh....

Linux en toekomst virus
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/12, 22:51:45 »
In dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28240 zijn een aantal mensen op zoek naar een virus om te testen.
We houden ons van harte aanbevolen als iemand een Linux virus tegenkomt.

Met vriendelijke groeten,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux en toekomst virus
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/13, 07:58:23 »
Gewoon de software uit de repositories halen, dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Da's mijn visie :P
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Linux en toekomst virus
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/13, 09:36:21 »
Citaat van: r0n.
Gewoon de software uit de repositories halen, dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Da's mijn visie :P
Ja, maar je weet natuurlijk ook dat niet alle software beschikbaar is in de repositories. Gebruik jij uitsluitend software uit de officiële repo's van Ubuntu?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Linux en toekomst virus
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/13, 09:43:38 »
In theorie klopt het dat niet alle software in de repo's staat, maar in de praktijk betreft het slechts een zeer beperkt deel. Zeker sinds gutsy en hardy is er een enorme inhaalslag geweest van nieuwe pakketten die opgenomen zijn. Zo is bijvoorbeeld sinds het laatste jaar http://www.getdeb.net/ voor een groot gedeelte overbodig geworden.

Datgene wat overblijft is voor de 'gewone' gebruiker niet interessant (allernieuwste pakketten of pakketten die zeer weinig gebruikt worden of nog niet klaar zijn om te gebruiken), die heeft dus meer dan voldoende aan de repo's en is dus veilig.

De enige deb ik ik zelf gebruik die niet uit de repo's komen:
- opera
- dvd-decryptor

Opera gebruikt vrijwel niemand, dus zeker al niet de doorsnee-gebruiker. De dvd-decryptor installeer ik alleen op de laptop, ik weiger namelijk op de desktop naar een film te kijken. Ergo, het gebruik van debs niet uit de repo (in mijn eigen praktijk) is nihil of te verwaarlozen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Linux en toekomst virus
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/13, 10:41:05 »
@markba: Jij gebruikt de Medibuntu repo niet? Die wordt niet door Ubuntu beheerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux en toekomst virus
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/13, 11:15:20 »
Ik haal alleen w32codecs en libdvdcss2 uit Medibuntu. Daarna schakel ik die weer uit.

Verder heb ik alleen Nero voor Linux buiten de bronnen om geïnstalleerd. En Opera heb ik ook, maar niet als .deb: die heb ik geïnstalleerd vanuit Hardy Partner, dus eigenlijk uit de officiële bronnen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Linux en toekomst virus
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/13, 11:20:44 »
Citaat van: Johanvd
@markba: Jij gebruikt de Medibuntu repo niet? Die wordt niet door Ubuntu beheerd.
Ik heb die repo niet standaard ingeschakeld, maar haal de deb eenmalig op.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux en toekomst virus
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/13, 12:34:36 »
Citaat van: KenSentMe
Gebruik jij uitsluitend software uit de officiële repo's van Ubuntu?
Nee, maar b.v. FrostWire haal ik van hun site, ervanuitgaande, dat die gecontroleerd is.
En ik download niet in het wildeweg bij iedereen, maar de medibuntu repo's gebruik ik ook, omdat deze (volgens mij) te vertrouwen zijn.
Zodra ik iets merk zal ik het melden, maar die kans is (bijna) gelijk aan nul :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Dwarrel

  • Gast
Linux en toekomst virus
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/13, 13:07:50 »
Het idee dat als linux populairder word als desktop dat er dan meer virussen voor gemaakt worden lijkt me vreemd. De meeste virussen hebben niet zo veel er aan als ze een gewone desktop infecteren. Een virus dat een server pakt heeft veel meer kracht en aangezien veel meschien zelfs de meeste servers nu al op linux draaien denk ik niet dat er in eens een toestroom van virussen komt.
Er word vaak gezegt dat een virus voor linux zo goed als onmogelijk is, volgens mij klopt dit in de zin dat je niet zonder je wachtwoord in te voeren een virus kan krijgen. Wat het grote probleem is bij windows. Daar kan je een virus krijgen zonder ooit op een .exe bestand geklikt te hebben. Omdat dit niet mogelijk is in linux ben je dus al een stuk veiliger.
En natuurlijk kan je iemands linux systeem verklote als diegene zijn wachtwoord invoerd bij jouw .deb bestand. Maar jah het grootste gedeelte van je veiligheid van je pc ligt gewoon bij jezelf.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Linux en toekomst virus
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/13, 19:10:33 »
Nu linux populairder wordt zie ik hier toch een probleem... Als er straks allemaal gebruikers komen die op elke reclame klikken, op elke website hen gegevens intikken en overal ja op antwoorden (Ja, die mensen bestaan echt, en nog best veel ook), zullen deze ook zo voor een leuk 'iconenthema.deb' hun wachtwoord in gaan tikken met alle gevolgen van dien.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat als je voorzichtig bent, je geen virusscanner of iets dergelijks nodig hebt, wat je in windows - hoe voorzichtig je ook bent - wel nodig hebt.

Ik ben wel benieuwd hoe de linux community dit gaat oplossen.

te beginnen met "Weet u zeker dat u dit bestand niet uit wil voeren", "Ja", "Nee" ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Dwarrel

  • Gast
Linux en toekomst virus
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/13, 21:55:53 »
Citaat van: Ronnie
Nu linux populairder wordt zie ik hier toch een probleem... Als er straks allemaal gebruikers komen die op elke reclame klikken, op elke website hen gegevens intikken en overal ja op antwoorden (Ja, die mensen bestaan echt, en nog best veel ook), zullen deze ook zo voor een leuk 'iconenthema.deb' hun wachtwoord in gaan tikken met alle gevolgen van dien.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat als je voorzichtig bent, je geen virusscanner of iets dergelijks nodig hebt, wat je in windows - hoe voorzichtig je ook bent - wel nodig hebt.

Ik ben wel benieuwd hoe de linux community dit gaat oplossen.

te beginnen met "Weet u zeker dat u dit bestand niet uit wil voeren", "Ja", "Nee" ;)
maar hier hoefd linux toch nix tegen te doen? Dat is toch gewoon de taak van de gebruiker, als je niet je wachtwoord invoerd als je niet bewust bezig bent met iets instaleren dan scheeld dat al een hoop. En als je je meeste software uit reporseries haalt dan ben je zo goed als veilig.

En tuurlijk zijn er mensen die overal op klikken, er zijn ook mensen die van een flat afspringen, is toch niet de schuld van de flat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux en toekomst virus
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/13, 22:04:47 »
Kortom: 100 % veiligheid bestaat niet, en je gezonde verstand gebruiken moet je altijd doen. Als je je gezonde verstand niet gebruikt achter de computer, dan komt het niet goed met je, ook niet als je computer op Linux draait.

Dwarrel

  • Gast
Linux en toekomst virus
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/13, 22:29:22 »
Citaat van: pjotr123
Kortom: 100 % veiligheid bestaat niet, en je gezonde verstand gebruiken moet je altijd doen. Als je je gezonde verstand niet gebruikt achter de computer, dan komt het niet goed met je, ook niet als je computer op Linux draait.
Precies :)

Offline Kev

  • Lid
Linux en toekomst virus
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/14, 15:06:01 »
Computerveiligheid draait em rond 1 belangrijke peiler, GEZOND BOERENVERSTAND.
En misschien maar iets minder deze: Het geluk is aan de dommen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.