Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird 2 installeren op USB stick  (gelezen 1419 keer)

Paul

  • Gast
Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Gepost op: 2009/01/08, 13:37:10 »
Hi,

ben bezig om Thunderbird 2 op mijn USB stick te installeren.
De bedoeling is Thunderbird vanaf de USB stick "te draaien".

Wat heb ik gedaan ?
Heb het programma http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/ gedownload op mijn USB stick in de map Thunderbird.
De stick heet BRIEVEN_USB

Toen ben ik in de terminal naar de USB stick gegaan naar de map Thunderbird.
Heb daar de opdracht gegeven tar -zxvf thunderbird-2.0.0.19.tar.gz
En toen cd thunderbird en daarna ./configure  maar dan zegt ie
"bash: ./configure: Onbekend bestand of map"

Zou het te maken hebben dat je uitsluitend vanuit de HD waar ubuntu opstaat programma's kan instaleren ?

Graag hulp.
Mijn HD staat op /home/media

Oh ja toen ik op het shellscript Thunderbird klikte, heeft het programma zich ergens geinstalleerd.
Maar duidelijk niet op de USB stick, want als ik deze eruit haal, blijft Thunderbird gewoon draaien.

Vrede,

Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 13:50:22 door Paul »

Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/08, 18:44:30 »
Wanneer je mail en nog veel meer altijd bij je wilt hebben op USB stick kan je misschien beter "Portableapps" op die stick zetten.
http://portableapps.com/

NOTE: het proggie is bedoeld te werken vanuit windows en dan zichzelf te installeren op een stick.
Dues geen idee of dit werkt in Ubuntu , misschien wel in Wine, heb dit nog niet getest......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Paul

  • Gast
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/08, 19:26:34 »
Ja dank je, zag het reeds via
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6517394#post6517394

Maaarre is het mogelijk dat Thunderbird op een andere HD draait dan Ubuntu ?

Offline woteb

  • Lid
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/08, 19:42:13 »
Wanneer je mail en nog veel meer altijd bij je wilt hebben op USB stick kan je misschien beter "Portableapps" op die stick zetten.
http://portableapps.com/

NOTE: het proggie is bedoeld te werken vanuit windows en dan zichzelf te installeren op een stick.
Dues geen idee of dit werkt in Ubuntu , misschien wel in Wine, heb dit nog niet getest......

Werkt prima. Ook OpenOffice3 werkt portable prima via Wine
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Paul

  • Gast
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/09, 20:46:44 »
Tja met Wine en dan moet ook Wine op de stick staan ?
Maar dan begrijp ik het niet, dan zou Wine wel vanaf een USB stick werken en Thunderbird niet ?

Of zie ik het nu verkeerd ?

Offline woteb

  • Lid
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/09, 22:47:15 »
Tja met Wine en dan moet ook Wine op de stick staan ?
Maar dan begrijp ik het niet, dan zou Wine wel vanaf een USB stick werken en Thunderbird niet ?

Of zie ik het nu verkeerd ?

Wine installeer je gewoon via synaptic of via de terminal sudo apt-get install wineWine is een laag tussen Windows programma's en Linux en zorgt ervoor dat Windows programma's in Linux (of BSD) kunnen draaien.

Wanneer je dus een van de portable.apps programma's op een USB stick hebt staan kun je die dan gewoon draaien (Wine zorgt daarvoor).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Paul

  • Gast
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/09, 23:42:48 »
Oke dank je wel Woteb.
Maar moet Wine dan op de USB stick staan of op de HD bij Ubuntu ?

Ik zal zelf ook eens wat experimenteren en de installatie van Thunderbird op de HD op de USB stick zetten. Kijken wat er dan gebeurt.(Want het Thunderbird programma instaleerde zichzelf op de HD vanaf de USB stick.)

BTW, wat ik nu heb gedaan is de MAIL-map verplaatst naar de USB Stick. Dit werkt prima. Als de stick eruit is ziet Thunderbird geen mails ! Dus het doel, mijn emails beter beschermen en veilg kunnen opbergen, werkt nu prima !

Wel roept dit weer wat vragen op: Snap jij, of kun jij uitleggen waarom Thunderbird niet op de USB stick draait ?


Offline woteb

  • Lid
Re: Thunderbird 2 installeren op USB stick
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/09, 23:55:01 »
Ik dacht dat ik duidelijk was....  =D Wine installeer je niet op de USB stick, maar op de computer(s) waarop Linux of BSD draait (Ubuntu is een Linuxdistributie, dus valt dus onder Linux).
Wine is dus (met andere woorden) een 'programma' wat ervoor zorgt dat Windows programma's op Ubuntu draaien.
Jouw portable Thunderbird is een Windows programma, en heeft dus Wine nodig om op Ubuntu te draaien. Op een Windows computer heb je dat 'probleem' niet, want Windows programma's draaien op Windows computers.

Als je dus Wine installeert op je Ubuntu computer(s), dan kun je Thunderbird Portable ook draaien vanaf jouw USB stick.

Schematisch:

[USB stick met portable Thunderbird] <=====> [Wine --- Ubuntu]
« Laatst bewerkt op: 2009/01/09, 23:57:29 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)