Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beamer  (gelezen 399 keer)

beamer
« Gepost op: 2016/10/25, 17:33:40 »
Hallo,

ik heb wat raars.
Als ik de beamer aansluit kan ik switchen tussen schermen met fn-f4
Start ik Impress op en druk ik f5 heb ik beeld.
Maar ik krijg geen calc sheet geprojecteerd.
Is dat in calc een aparte functie? net zoals f5 het is in impress?

alvast dank.
ik moet morgenmiddag presenteren en een calc jpg in impress is de oplossing niet.
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: beamer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/25, 22:48:35 »
En als je via de Dash - Beeldscherm, kiest voor spiegelen? Je zou dan op beide schermen hetzelfde moeten zien.

Of is het zo dat de presentatiemodus van Impress roet in het eten gooit (op beamer je sheet, op je andere scherm sheet + volgende sheet en timer etc.) Kan me voorstellen dat die doorwerkt in de andere LibreOffice componenten.

Re: beamer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/27, 13:54:05 »
Het is niet gelukt, maar dat komt mede omdat we heel veel moeite hadden beamer en laptop op elkaar af te stemmen.
Ik kon wel met fn en f4 schakelen, maar dan kreeg ik Impress als venster in de desktop.
Na een reboot, ik had in en uit moeten loggen, duh, kon ik verder schakelen.
Ik durfde het niet verder uit te zoeken, omdat we uit de tijd liepen.
Dus de vraag blijft staan.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: beamer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/27, 13:57:17 »
Heb je het spiegelen van schermen geprobeerd?

Omschrijf anders iets uitgebreider stap voor stap wat je doet en wat er gebeurt anders blijft het een beetje gissen.

Re: beamer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/27, 14:05:26 »
okay.
Ik start de laptop op met de beamer eraanvast.
Ik start de odp op.
dan met f5 krijg ik meestal volledig scherm op de beamer, en het scherm waar de 2e dia klaarstaat op de laptop.
Dat is goed.
Ga ik met fn en f4 schakelen, dan krijg ik verschillende projectie vormen, waaronder impress in desktop.
Her lukt dan niet meer om terug te gaan naar seamless projection.
Tenzij ik afsluit en opnieuw uit en inlog.
1 van die fn-f4 schermen is denk ik het scherm dat ik kan gebruiken om calc te projecteren. maar hoe kom ik terug naar seamless impress?
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: beamer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/27, 14:39:21 »
Ik begin het probleem te begrijpen. Op het moment dat je begint met je presentatie wordt de beamer als tweede scherm beschouwt. Als je later met je fn F4 gaat schakelen ga je je schermen spiegelen, oftewel op beide zie je hetzelfde. Ik vermoed dat je dan weer met de toetscombinatie terug moet schakelen en dan op zijn minst Impress opnieuw op moet stertan zodat die de 'nieuwe' instelling opnieuw detecteert.

Heb wel een idee voor een workaround (net hier getest):
- sluit je beamer aan
- start je pc/laptop op en controleer via Starter - Beeldscherm dat schermen NIET worden gespiegeld.
- open nu eerst je werkblad en sleep het betreffende venster naar het scherm van de beamer
- open nu je presentatie en druk op F5
- je kunt nu via <Alt> + <Tab> schakelen naar je werkblad
- terugschakelen doe je in 2 stappen via <Alt> + <Tab>: eerst naar het icoon van LIbreOffice, je wacht dan even en selecteert het scherm dat je op je laptop ziet (presentatie met klok) en daarna nog een keer en dan selecteer je de fullscreen presentatie. Je heb dan weer je presentatie op de beamer ipv het werkblad.
- NB: verplaats je muis eerst naar het scherm van je laptop / PC en klik daar één keer zodat je wisselaar daar zichtbaar is ipv op de beamer, lijkt dan ook iets soepeler te werken.

Het vereist een paar keer proberen om er handigheid in te krijgen zodat het ook tijdens je presentatie soepeltjes gaat maar het werkt.

Re: beamer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/27, 14:51:00 »
Dag DirkJan,

er staan een paar zaken in je work-around die ik niet begrijp.

Je schrijft:
- start je pc/laptop op en controleer via Starter - Beeldscherm dat schermen NIET worden gespiegeld.
Waar vind ik de starter/beeldscherm?
Ik gebruik classic menu.
Nooit leren omgaan met de dash of unity.
Ik kan er maar niet aan wennen. Zo gebruiksonvriendelijk.

- open nu eerst je werkblad en sleep het betreffende venster naar het scherm van de beamer
Ik ben je kwijt! Echt, ik begrijp niet wat je bedoelt.

Wat ook niet helpt is dat ik pas een uurtje voor een presentatie met een beamer wordt geconfronteerd. Dus ik kan thuis niet oefenen.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: beamer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/27, 15:14:07 »
Even graven in mijn geheugen (classic). Ik denk dat je Beeldscherm / Scherm terug kunt vonden onder syteeminstellingen / settings oid.

werkblad = spreadsheet. Als je de schermen niet spiegelt heb je feitelijk een pc met twee schermen waarop je verschillende dingen kunt laten zien. Door bij een venster (toepassing), in dit geval calc, in de bovenrand te klikken en vast te houden kun je dit verplaatsen, ook naar het andere scherm.

Je kunt dit nabootsen door in plaats van een beamer een tweede scherm aan je laptop te hangen.

P.S. Unity is bij mij de standaard dus vandaar de verwarring.

Re: beamer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/27, 15:24:04 »
dat is een mooie tip.
van dat 2e scherm.
G aik doen en report back
thx
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...