Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?  (gelezen 1064 keer)

Offline slowburn

  • Lid
Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Gepost op: 2011/01/12, 22:28:15 »
Hallo,

Mijn pc is laatst kapot gegaan, en ik vraag me af omdat de meeste besturingssystemen zo duur zijn, en linux niet, of je dan ook linux kan installeren zonder enige besturingssysteem aanwezig.



Offline chaos7

  • Lid
Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 22:33:03 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/
hier staat alles wat je nodig hebt
downloaden en installeren
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline slowburn

  • Lid
Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 22:38:50 »
Dat is dus een ja?
Je kan zonder enige besturingssysteem linux erop zetten?

Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 22:40:27 »
heel kort   ja
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline slowburn

  • Lid
Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 22:49:04 »
Oké top!
Hartstikke bedankt!

Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/13, 20:06:16 »
Brand een CD en dan is het gaan met die banaan. Zorg voor een bekabelde internet verbinding tijdens de installatie zodat er gelijk een lading updates binnengehaald kunnen worden. Vergeet niet om daarna dit door te werken:
http://sites.google.com/site/computertip/
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/13, 21:43:34 »
In de eerste link van Vincentlaborant staat bij punt 4 "eerst uitproberen zonder installeren".
Als het mogelijk is: zorg dan dat je een Live-cd bij je hebt in de winkel en test of de PC die je wilt aanschaffen ook goed werkt met ubuntu.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Pc zonder besturings systeen en dan linux erop?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/13, 21:59:58 »
Als het mogelijk is: zorg dan dat je een Live-cd bij je hebt in de winkel en test of de PC die je wilt aanschaffen ook goed werkt met ubuntu.
Als dat niet mogelijk is, neem een folder mee en bekijk voordat je iets koopt de hardware die in de folder staat (moederbord, grafische kaart, geluidskaart, aansluitingen). Als je de type's en Linux met Google laat zoeken, zie je meteen of er veel problemen met bepaalde hardware zijn - of (beter) dat er oplossingen zijn om alles met Linux te laten werken.

Extra aandachtspunten voor zover je daar belang bij hebt:
1. Zodra je de kans hebt een moederbord met een e-SATA aansluiting te kopen, zou ik die nemen. Hiermee kan je externe HD's met een e-SATA-aansluiting heel snel data laten kopiëren. Je kan ook vlot van zo'n e-SATA HD booten als je dat zou willen.
2. Voor zover je ooit iets me virtualisatie wilt doen (bijv. Linux/Windows in een venster van een andere systeem starten), moet je even kijken wat de processor ondersteund. Er zijn processoren die je prima een 32bits-systeem in Virtualbox laten werken, maar die geen 64bits-virtualisatie toestaan.

Als je lui bent, kan je tegenwoordig een Dell notebook kopen waar Ubuntu en Windows naast elkaar geïnstalleerd zijn. Ik ken deze notebooks niet, maar het is voor de klanten prettig dat men kan kiezen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce