Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Realtek 8169 drivers  (gelezen 1389 keer)

Realtek 8169 drivers
« Gepost op: 2008/05/23, 12:09:26 »
Sinds een maand zit ik ubuntu te testen zodat ik van de zomer helemaal overstap naar opensource.

En google heeft me tot zovere behoorlijk geholpen maar nu zit ik met het probleem van gigabit kaart die de snelheid niet behaalt. Piek die ik tot nu toe heb gehaald is 15,3 MB/s (122,4 Mbit)

-=netwerkhardware=-

server - Sweex gigabit pci (chipset R8169)
Pc       - Netgear Gigabit (GA311)  (chipset R8169)

Netwerkkabel - Cat 6 (15 M en 5 M)
Switch Netgear Gigabit (full duplex 8 port)

-=Software=-

Server (Ubuntu server Hardy heron met gnome erop)
Pc (momenteel nog wubi) (Hardy heron desktop gnome)

De realtek zelf zorgt voor linux drivers. Maar zit vanaf nu eigenlijk met 2 problemen want op hun site hebben ze meerdere versies van de r8169 chipset.

http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=4&Level=5&Conn=4

Maar ik weet ten eerste niet wat het verschil is ik heb 1 van die gedownload de bovenste en wat in de readme file zit kan ik maar niet uitvoeren zonder fouten -_-!..


Handleiding
---------------------------------------------------------------------------------------------------

   Check whether the built-in driver, r8169.ko(or r8169.o for linux kernel 2.4.x), is installed.
      # lsmod | grep r8169

   If it is installed, please remove it.
      # rmmod r8169
   note: If the built-in driver cannot removed by rmmod, please edit /etc/modprobe.conf and comment 'alias eth0 r8169'. Then, remove it again or reboot your computer.

   Unpack the tarball :
      # tar vjxf r8169-6.aaa.bb.tar.bz2

   Change to the directory:
      # cd r8169-6.aaa.bb

   If you are running the target kernel, then you should be able to do :

      # make clean modules   (as root or with sudo)
      # make install
      # depmod -a
      # insmod ./src/r8169.ko   (or r8169.o for linux kernel 2.4.x)

   You can check whether the driver is loaded by using following commands.

      # lsmod | grep r8169
      # ifconfig -a

   If there is a device name, ethX, shown on the monitor, the linux
   driver is loaded. Then, you can use the following command to activate
   the ethX.

      # ifconfig ethX up

      , where X=0,1,2,...
---------------------------------------------------------------------------------------------
De uitvoer die ik krijg na  "sudo make clean modules"
-------------------------------------------------------------------------------------------------
administrator@Shinger-pc:~/Bureaublad/r8169-6.006.00$ sudo make clean modules
make -C src/ clean
make[1]: Map '/home/administrator/Bureaublad/r8169-6.006.00/src' wordt binnengegaan
rm -rf *.o *.ko *~ core* .dep* .*.d .*.cmd *.mod.c *.a *.s .*.flags .tmp_versions Module.symvers Modules.symvers rset
make[1]: Map '/home/administrator/Bureaublad/r8169-6.006.00/src' wordt verlaten
make -C src/ modules
make[1]: Map '/home/administrator/Bureaublad/r8169-6.006.00/src' wordt binnengegaan
make -C /lib/modules/2.6.24-16-generic/build SUBDIRS=/src modules
make[2]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic' wordt binnengegaan
scripts/Makefile.build:41: /src/Makefile: Bestand of map bestaat niet
make[3]: *** Er is geen regel om doel '/src/Makefile' te maken.  Gestopt.
make[2]: *** [_module_/src] Fout 2
make[2]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic' wordt verlaten
make[1]: *** [modules] Fout 2
make[1]: Map '/home/administrator/Bureaublad/r8169-6.006.00/src' wordt verlaten
make: *** [modules] Fout 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik weet nog niet veel dingen hoe ubuntu geconfigureerd moet worden maar maar leer elke dag dingen bij maar kun je even duidelijk uitleggen zodat ik het makkelijk bij houd.

Offline Petervdw

  • Lid
Realtek 8169 drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 23:40:56 »
Aan shinger
In een oud laptopje (Toshiba S1800) heb ik een PC cardbus gestoken van Sitecom om een ethernetkabelverbinding  te krijgen. De cardbus kan snelheden aan van10/100/1000 Mb/s. Of die hoogste snelheid ook echt gehaald wordt lijkt me sterk, maar dat vind ik ook niet erg. Waar ik wel interesse in heb is: hoe meet ik nu de echte snelheden. Kun je mij dat uitleggen? Alvast zeer bedankt.
Vr.groet, peter

Realtek 8169 drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 01:05:07 »
:).. ten eerste Sitecom apparatuur GEEN goede ervaringen ermee.. ten 2de om een goede snelheid te halen ligt aan vele factoren.

-    Een computer die aardig wel goed is met genoeg ramgeheugen aangezien als je iets download of speciaal UPLOAD je ramgeheugen wel wat gebruikt wordt :P.
-    Kabel ik heb cat5 kabel gehad maar die haalde piek van 13 MB/s wat cat5 op gigabit apparatuur goed voor theoretische snelheid van 155 Mbit goed is.
          - Dus kabel heb ik Cat6 gehaald van goede kwaliteit heeft ook aardig wat  gekost. Die is speciaal voor gigabit netwerk gemaakt.
-    Drivers van die kaarten moeten goed werken. Aangezien halve wereld die met linux werkt problemen heeft met de R8169 chipset, dat ie traag is.

- Jouw vraag is hoe je die snelheden meet. je kijkt naar de snelheid dat ie kopieert dus met Hoeveel MB en die vermenigvuldig je met 8 kom je op de hoeveel Mbit je gehaald hebt. Rest zoek maar op wiki :P die kunnen het vast wel beter uitleggen waarom het zo werkt :P

Is wel jammer dat de linux gebruikers beetje achter worden gehouden op service maar ze willen meer geld van. In de toekomst zal het vast wel veranderen.

Offline Petervdw

  • Lid
Realtek 8169 drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/24, 12:22:52 »
Aan shinger
Zeer bedankt voor de uitleg. Die Cat5 kabels had ik nog niet bedacht. Hier werkt het hele netwerk op gigabit snelheid (1000 Mb/s) met Cat5 kabels. En dat gaat prima. Maar nu jij dat zo duidelijk hebt uitgelegd ga ik dat toch eens nader bekijken. Cat6 zei je, OK, bedankt.
Vr.groet, peter