Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dock in XFCE  (gelezen 840 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dock in XFCE
« Gepost op: 2017/09/04, 10:16:06 »
Als Xubuntu gebruiker en promotor heb ik altijd zelf een DOCK gemaakt, door een extra balk te maken en deze te vullen met "starters".

Er zijn echter mooie en vriendelijke DOCK programma's, dus wilde ik die eens bekijken.
Zowel plank als cairo en docky geven bij mij allemaal een streep in het beeld, een stukje verder als de Dock-balk breed is.
Doe ik het in Gnome, of in Budgie, dan ziet het er gewoon mooi uit, maar in XFCE wil het niet mooi zijn.

Weet iemand in welke richting ik dit moet zoeken?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Dock in XFCE
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/04, 10:44:59 »
Neem eens een kijkje bij MX-16. Als je die in een virtuele machine installeert kun je daar de kunst afkijken. Dat heb ik ook gedaan, het is gewoon een verticale werkbalk met allemaal nuttigheden. Niet meteen een dock, maar een werkbalk a la een dock.
Dat XFCE een streep laat zien kan erop duiden dat je wat moet gaan spelen met 'Vensterbeheer bijstellen'. Kijk eens bij tabblad Samensteller of je daar iets kunt 'spielen'.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/04, 10:47:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Dock in XFCE
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/04, 10:48:29 »
hallo Ron

Dit antwoord zal je wellicht niet helpen.

Zelf heb ik tijdens mijn onderzoeken naar de voor mij ideale distro het aantrekkelijke Xubuntu moeten laten vallen, eveneens omdat in Xubuntu een nukkigheid voorkwam welke je in geen enkele andere distro zag.

Het ging hier om het wijzigen van de afmetingen van vensters, door met de muis een rand te nemen.
Dat duurde zo lang voordat de cursor omschakelde en je hem hebt om te gaan slepen, en dan zat je er toch nog naast.
Op de duur laat je het gewoon zitten en stop je er geen energie meer in.
Soms zegt men van iets: dat was millimeterwerk, doch hier ging het om tienden van een mm.

En dat had ik hier op 4 verschillende computers.
Dus geen kwestie van een probleem met videokaarten.

Heb jij je strepenprobleem ook op een andere computer?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/04, 10:58:17 »
Het ging hier om het wijzigen van de afmetingen van vensters, door met de muis een rand te nemen.
Dat duurde zo lang voordat de cursor omschakelde en je hem hebt om te gaan slepen, en dan zat je er toch nog naast.
Op de duur laat je het gewoon zitten en stop je er geen energie meer in.
Soms zegt men van iets: dat was millimeterwerk, doch hier ging het om tienden van een mm.
Daar heb ik ook tegenaan lopen hikken, maar je moet eerst de linker-bovenhoek op zijn plaats slepen en de afmetingen aanpassen met de muis op de rechter-bovenhoek, daar zit een groter "vlak".
Heb jij je strepenprobleem ook op een andere computer?
In VirtualBox heb ik het niet, daar ziet het er mooi uit.
Nu werk ik met de OpenSource drivers, maar met de Nvidia drivers heb ik hetzelfde.

Op dit moment ben ik aan het kamperen, maar ik heb nog een 2e (antieke) laptop als reserve, daar zal ik het eens op testen.......

Edit: Precies hetzelfde, dus lijkt het mij een XFCE probleem, zowel in 16.04 als in 17.10.............
« Laatst bewerkt op: 2017/09/04, 11:15:08 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dock in XFCE
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/04, 11:49:52 »
@Ron:

Zo krijg je die horizontale lijn weg: https://nochkawtf.wordpress.com/2015/05/03/horizontal-line-across-screen-on-xfce/

(is kwestie van één vinkje weghalen)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/04, 11:55:47 »
Inderdaad, bedankt allen..........
In het Nederlands:
Venster Beheer Bijstellen > Samensteller > Toonschaduwen onder dokvensters uitvinken.
H2o heeft mij op het goede spoor gezet en Ronaldus heeft het (Engels talig) aangevuld.

Hier ben ik heel blij mee, want Xubuntu blijft toch mijn favoriete versie, eigenwijs als ik ben :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dock in XFCE
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/04, 12:47:00 »
Toevallig heb ik Plank eens uitgeprobeerd, want iedereen vindt hem zo goed. Als je van een dock houdt is hij dat ook. Zelfs dat mooie animatie effect in een Macbook doet hij. Deze oplossing is superfijn om te weten.

Dat was in Ubuntu Gnome op mijn oude trouwe Toshiba. Een werkelijk schitterende werkomgeving, vooral met Dash to Dock of nog mooier, dat Plank. Maar toen ik weer achte mijn Dell  werkpaard zat met zijn i5 geweldenaartje in Xubuntu vroeg ik me toch af waarom ik zo nodig meer moet dan het standaard Xubuntu menu. Nog steeds geen Plank daar dus :D Toch niet.

Maar als straks de 18.04 lts er is weet ik echt niet of Xubuntu het van dat moois gaat winnen.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/04, 16:17:46 »
Toevallig heb ik Plank eens uitgeprobeerd, want iedereen vindt hem zo goed.
Hier heb ik altijd een verticale werkbalk in XFCE gemaakt, maar iets toevoegen en/of verwijderen ging niet handig.
Nu heb ik zitten testen:
Cairo is grafisch heel mooi en is superieur aan alle andere dock's, maar het is m.i. te moeilijk in gebruik.
Docky ziet er mooi uit, maar kan (voor mij) te weinig.
Plank heeft geen achtergrondkleur en geen submenu's, mogelijk zie ik iets over het hoofd, voorlopig is dit wel mijn favoriet.
Bij het bovenstaande speelt natuurlijk voor 90% smaak en 9% manier van werken mee..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dock in XFCE
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/04, 16:30:54 »
Zijn er wel docks die een submenu hebben?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/04, 16:48:17 »
Zijn er wel docks die een submenu hebben?
Cairo heeft zoiets............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dock in XFCE
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/04, 17:26:11 »
Voor Docky geldt nog:

om het 'anker-symbool' te verwijderen, plak in de terminal:
gconftool-2 --type Boolean --set /apps/docky-2/Docky/Items/DockyItem/ShowDockyItem False

om het 'anker-symbool' weer terug te krijgen:
gconftool-2 --type Boolean --set /apps/docky-2/Docky/Items/DockyItem/ShowDockyItem True

Bij verwijderd anker toch iets willen instellen: klik met rechter muisknop op het scheidingsteken tussen de icons in. Heb je die niet, dan met de rechter muisknop precies op de rand van het dock.
Het scheidingsteken krijg je als je via het menu van Docky zelf een item toevoegt.

--> dit uitsluitend voor de volledigheid

Voor menu's, gebruik ik wel het oorspronkelijke menu. Ik gebruik het dock voor het handjevol items die ik zeer regelmatig gebruik (en ook voor de fraaie look die een dock heeft - maar dat is persoonlijk).

Docky kun je straffeloos proberen. Ben je hem zat, dan haal je hem gewoon weg uit de opstarttoepassingen. De settings blijven zo intact.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/04, 17:30:55 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dock in XFCE
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/04, 18:21:13 »
Docky ziet er mooi uit, maar kan (voor mij) te weinig.
Weerom uit nieuwsgierigheid (en interesse in je workflow): wat is het dat je mist in Docky? Je gebruikte immers tot nu toe altijd een vertikaal paneel in xfce: dat kan zowieso "minder" dan een dock (dacht ik: bevat enkel launchers terwijl een dock launchers met taakbalkfunctionaliteit combineert).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/04, 18:41:38 »
Weerom uit nieuwsgierigheid (en interesse in je workflow): wat is het dat je mist in Docky? Je gebruikte immers tot nu toe altijd een verticaal paneel in xfce: dat kan zowieso "minder" dan een dock (dacht ik: bevat enkel launchers terwijl een dock launchers met taakbalk functionaliteit combineert).
Docky wil niet vertraagd van het scherm verdwijnen, misschien heb ik niet lang genoeg gezocht, maar plank doet (nu) precies wat ik wil.
Een taakbalk kan ook veel, met starters kan je een programma starten, maar er zijn ook veel uitbreidingen, wanneer je xfce-goodies installeert.

Mijn computer moet niet ingewikkeld zijn, makkelijk, snel, intuïtief en handig moet het zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dock in XFCE
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/04, 21:24:40 »
Een taakbalk kan ook veel, met starters kan je een programma starten, maar er zijn ook veel uitbreidingen, wanneer je xfce-goodies installeert.

Mijn computer moet niet ingewikkeld zijn, makkelijk, snel, intuïtief en handig moet het zijn.
@Ron, wat doet xfce4-goodies met een starter :|?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dock in XFCE
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/04, 22:50:57 »
@Ron, wat doet xfce4-goodies met een starter :|?
Niets.
Het zijn een soort gatgets, er zitten dingen bij om b.v. de temperatuur  van de CPU, of de HD weer te geven.
Ook is het mogelijk om de CPU snelheid weer te geven, enz.
Sommige dingen zijn alleen leuk, andere kunnen zeer nuttig zijn..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.