Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub en windows  (gelezen 1014 keer)

Offline Cantodea

  • Lid
Grub en windows
« Gepost op: 2010/06/15, 19:49:09 »
Ik heb zopas mijn nieuwe Dell Studio XPS ontvangen en er meteen (K)Ubuntu 10.4 opgeplaatst. Hoewel dit goed is verlopen, staat Windows 7 niet in de grub bootloader. Ik zie de bootloader zelfs niet tijdens het opstarten.
Hoe kan ik alsnog Windows toevoegen? Ik heb al gezocht op het forum maar de meeste informatie refereert naar Ubuntu 9.04 en lager en omdat 10.4 met grub2 werkt weet ik niet precies wat ik moet doen.

Cantodea

Re: Grub en windows
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 20:04:03 »
Hallo,
Open een terminal gksudo gedit /etc/default/grub of voor kubuntu sudo kwrite /etc/default/grub denk ik ;)
en verander de lijn "GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0" in"#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0" Dan krijg je het bootmenu te zien
en de lijn "GRUB_TIMEOUT=10" in "GRUB_TIMEOUT="-1" Dan wacht het menu tot je een keuze maakt
Zie je dan nog geen windows, in de terminal sudo os-prober
Een zeer goede nederlandse handleiding over grub 2  : http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 20:08:28 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Cantodea

  • Lid
Re: Grub en windows
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 20:16:22 »
@Summer of 69

IK zie nu idd. de grub bootloader tijdens het opstarten, maar windhoos7 staat er niet bij.
Ik vermoed dat deze ontbreekt in /boot/grub/grub.cfg? Wat zou ik dan precies moeten toevoegen in grub.cfg?

Alvast bedankt

Re: Grub en windows
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 20:36:28 »
/boot/grub/grub.cfg kan en mag je niet editten. Je kunt wel controleren of er een "menuentry" voor windows instaat. In de terminal cat /boot/grub/grub.cfgIs dit niet het geval kun je in de terminal sudo os-prober proberen en daarna sudo update-grub
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Grub en windows
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/15, 20:39:40 »
Normaal staat de menuentry van windows achter de lijn "### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###" in het bestand /boot/grub/grub.cfg
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Cantodea

  • Lid
Re: Grub en windows
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/15, 20:51:37 »
Bedankt, het lijkt nu in orde te zijn.



Re: Grub en windows
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 20:54:02 »
Prima zo ;)
Op m'n website (onder constructie) heb ik een uitgebreide handleiding om het bootmenu volledig naar wens te maken. Succes nog verder
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Grub en windows
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/17, 15:01:43 »
Graag even het draadje afsluiten a.u.b.
Ga naar de eerste post in je topic, klik op verander en plaats [OPGELOST] voor de titel.
Bedankt ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Grub en windows
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/17, 15:54:10 »
Je had ook gewoon de shifttoets kunnen indrukken tijdens het opstarten van de computer.