Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printen vanuit wine met Ubuntu printer  (gelezen 358 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Gepost op: 2016/08/13, 17:10:56 »
Ik maak gebruik van wine, omdat ik met andere mensen word documenten uitwissel.
Eerst deed ik het met LibreOffice, maar dat is toch niet echt compatibel met Microsoft Office.
Dus heb ik Microsoft Office geïnstalleerd in wine.

Als ik nu wil printen, krijg ik een melding dat geen printer is geïnstalleerd.
Moet ik de Ubuntu printer nu ook installeren in wine, of is er een manier om de Ubuntu printer in te stellen in wine?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/14, 10:02:10 »
Afhankelijk van je versie kan je vanuit MS Office in wine een PDF maken. Anders kan je printer-driver-cups-pdf installeren om een PDF vanuit een wine-applicatie te laten maken. Dat lijkt een "omweg", maar de afdruk is dan in een prima kwaliteit.
Overigens kan het niet tonen van de printer ook liggen aan de instelling in Ubuntu of deze printer voor alle gebruikers beschikbaar is.

(Met LibreOffice 5.1.4.2 ben ik nog geen compatibiliteitsproblemen tegengekomen. Wat ik ruim 2 jaar geleden wel vaak tegenkwam was de melding in MS Office 2010 op kantoor dat het document beschadigd zou zijn. Het werd dan overigens wel geopend. In het laatste halve jaar kwam ik deze melding niet meer tegen bij .doc/.xls-bestanden die ik met LibreOffice thuis had gemaakt.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/14, 10:14:09 »
Misschien heb je hier iets aan, hoewel ik LibreOffice gebruik. Met mijn mailclient The Bat! dat draait onder Wine lukte het niet van daaruit iets te printen. Ook steeds de melding dat er geen printer geïnstalleerd was.
Totdat ik er achter kwam dat ik eerst de printer moest aanzetten vóór het starten van The Bat! Dan gaat het printen wel probleemloos.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/14, 10:35:55 »
Eerst deed ik het met LibreOffice, maar dat is toch niet echt compatibel met Microsoft Office.
Of is MS-Ofice niet compatibel met de OpenStandaarden?
Vanaf versie 2007 van MS-Office, worden de ODF standaarden ondersteund, omdat het anders bij Europese overheden niet meer gebruik zou mogen worden.
In ODF is uitwisseling geen probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/14, 16:40:27 »
Ik heb gemerkt, dat vooral de lettertypes een probleem vormen. De rest is allemaal wel goed. Maar doordat de lettertypes niet goed overkomen, is de hele lay-out vernaggelt.
En de OpenStandaarden is leuk, maar die andere mensen passen zich niet aan, dat zijn echte Windows gebruikers. Die kennen niks anders.

Op zich heb ik niet echt een probleem, ik heb nog een Windows computer staan in een andere ruimte, die via het netwerk is aangesloten.
Ik kan via wine die documenten aanpassen op mijn hoofdcomputer. Alleen het printen moet dan via de Windows computer.
Ik kan dus vanuit de Windows computer het document inladen en printen.

Ik moet dan die Windows computer opstarten en het document inladen, en daarna printen.

Is iets meer werk, maar dat lukt wel. Ik wilde alleen maar weten of de mogelijkheid bestond om de Ubuntu printer aan te sturen, zonder de printer te installeren in wine.

Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/14, 17:16:04 »
Ik heb gemerkt, dat vooral de lettertypes een probleem vormen.
'Lettertypes in het document voegen' aanvinken bij eigenschappen.
Of alleen MS fonts gebruiken.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/14, 19:55:10 »
Oke, lettertypes invoegen. Dat moet ik dan die andere mensen vertellen (het zijn er maar 2) dus dat moet lukken.
Daarna nog eens uittesten.

Bedankt.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Printen vanuit wine met Ubuntu printer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/17, 07:07:24 »
Ik sluit dit topic, want documenten gemaakt in MS Office 2007 is ook niet compatibel met MS Office 2010.
Mensen met MS Office 2007 hebben geen problemen met het document, maar mensen met MS Office 2010 krijgen een vernaggelt document.