Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup van mappen  (gelezen 661 keer)

Backup van mappen
« Gepost op: 2018/03/25, 20:18:06 »
Ik wil sommige, niet alle, mappen op mijn interne HDD, een backup maken naar een externe USB-DISK .
Onderstaand commando werkt niet.
sudo rsync -av /media/$USER/HDD/"Calibre Library",Documents, Downloads, E-Pub, Fotos, Muziek  /media/$USER/Elements/HDD-Backup/ && sync
Het zit 'm in het source gedeelte. Gezocht maar kan het niet vinden.

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/25, 21:38:20 »
Heet jouw harddisk écht "HDD" of heet'ie gewoon sdXY?
Verder mist er vlgs mij een spatie vóór "Documents"
Hoop dat dit helpt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline aartje

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/26, 09:23:50 »
sudo rsync -av /media/$USER/HDD/"Calibre Library",Documents, Downloads, E-Pub, Fotos, Muziek  /media/$USER/Elements/HDD-Backup/ && sync

Die komma's moeten weg, daar moeten spaties komen.  Het streepje in HDD-Backup zou ik vervangen door een underscore (en
ook die directory hernoemen natuurlijk (HDD_Backup) en verder weet ik niet wat je met "&& sync" wil, dat zou ik eens weghalen.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/26, 09:31:43 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/26, 10:20:08 »
grsync gebruiken, dit is een grafische schil om rsync.
Dan instellen, commando testen zonder iets aan files te bewegen.
Dan zie je in je dos scherm, of scherm van grsync je dos commando, die je dan in de terminal kunt gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/26, 11:36:12 »
"sudo " alvast weglaten. Waarom? Het zijn je eigen bestanden die je kopieert naar een schijf waar je toegang toe hebt.
rsync ondersteunt geen meerdere bronnen (denk ik), dus afzonderlijk:
#!/bin/bash
rsync -av /media/$USER/HDD/"Calibre Library"   /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av Documents /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av Downloads /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av E-Pub /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av Fotos /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av Muziek  /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
sync
Steek dat in een scriptje, en je kan dit eenvoudig met één commando uitvoeren.

Nog een opmerking: je maakt een backup op dezelfde harde schijf. Dit geldt niet als backup. Als je harde schijf het begeeft, zijn al je data, zowel origineel als kopie, in één keer  weg. Een backup dien je te maken op minstens een afzonderlijke harde schijf. Gaat er één kapot, dan heb je de andere nog.

Het sync commando is een goed idee. Zo wordt je terminal pas vrijgegeven als alles effectief is weggeschreven, en weet je dat de backup echt geheel afgesloten is.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/26, 11:57:40 »
rsync ondersteunt wel degelijk meerdere bronnen vanaf eenzelfde root url. Hier zijn echter 2 verschillend beginpaden, en daarom is he best met 2 opdrachten te werken.
rsync -av /media/$USER/HDD/"Calibre Library"   /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av /home/$USER/ /media/$USER/Elements/HDD-Backup/ --include Documents/ --include Downloads/ --include E-Pub/ --include Fotos/ --include Muziek/ --exclude=*
In de 2de opdacht geeft je een hoofdbron op en alle mappen die wel moeten gesynct worden, daarnaa sluit je alle niet-vermelde mappen uit.

Het doel is wel degelijk een ander pad, waarschijnlijk een WD Elements schijf.

Re: Backup van mappen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/26, 12:08:20 »
Steek dat in een scriptje, en je kan dit eenvoudig met één commando uitvoeren.

Nog een opmerking: je maakt een backup op dezelfde harde schijf. Dit geldt niet als backup. Als je harde schijf het begeeft, zijn al je data, zowel origineel als kopie, in één keer  weg. Een backup dien je te maken op minstens een afzonderlijke harde schijf. Gaat er één kapot, dan heb je de andere nog.
Ik maak van /home/$USER/ een backup op zowel de interne HDD alsook op de externe HDD.
In een aantal programma's verwijs ik voor de data naar mijn HDD (vmware,mozilla,thunderbith,gimp)
Dit om mijn SSD te ontzien. Mijn vraag ging dus over een tweede HDD-backup naar de externe schijf.
Ergo, dan op twee plekken veilig.
Zie net het antwoord van Nero voorbijschieten. Het is me nu helemaal duidelijk.
Hartelijk bedankt.

Nog een laatste opmerking hoe start ik een *.sh file op ? gewoon sh filename.sh
 
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/26, 12:11:14 »
Tegenwoordig hoef je  de ssd niet te ontzien van aantal bewerkingen.
Je maakt dus je pc langzamer om je ssd........

Re: Backup van mappen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/26, 12:32:24 »
Tegenwoordig hoef je  de ssd niet te ontzien van aantal bewerkingen.
Je maakt dus je pc langzamer om je ssd........
Programma's starten op van SSD. Rang klats boem en het staat er. Het lezen en schrijven van data op mijn interne HDD zijn eenmalige handelingen. Merk niets van langzaam. B.v. een foto bewerken in GIMP . Foto lezen. Alle bewerkingen op die foto vinden plaats in RAM. Na bewerking wegschrijven.
Thunderbird, merk ik niets van traagheid.
Tenslotte, het komt neer op rond de 800GB aan data op de HDD wat ik verzameld heb. Dus wil zoveel mogelijk wegblijven van de 256GB SSD.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/26, 12:34:10 door hansPiso »
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/26, 12:43:49 »
Zet een scriptje in een folder bin in je home directory. Die folder is er standaard niet, dus eerst aanmaken. Automatisch wordt een folder ~/bin in het PATH opgenomen. Dan kan je het script opstarten door eenvoudig de naam van het (uitvoerbare) script in de terminal in te geven, gevolgd door <enter>.
Maak het script uitvoerbaar via rechts-klik, eigenschappen of met de terminal "chmod +x <mijn script>".

Re: Backup van mappen
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/26, 21:04:11 »
Uiteindelijk is het als volgt geworden
#!/bin/bash
#
#Maak een backup van HDD intern naar HDD extern
#
rsync -av /media/$USER/HDD/"Calibre Library"   /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av /media/$USER/HDD/Documents          /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av /media/$USER/HDD/Downloads           /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av /media/$USER/HDD/E-Pub                 /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
rsync -av /media/$USER/HDD/Fotos                  /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
#rsync -av /media/$USER/HDD/Muziek              /media/$USER/Elements/HDD-Backup/
sync
Dit ga ik uitbreiden met een backup van SSD:  /home/$USER/ naar HDD intern en HDD extern.
Nogmaals bedankt voor de diverse bijdragen.

« Laatst bewerkt op: 2018/03/26, 21:06:40 door hansPiso »
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/27, 08:41:48 »
Zo doe ik het ook voor enkele bestemmingen. Van de mogelijkheid die Nero aangaf om dat toch in één commondo te doen, was ik mij niet bewust. Voor praktische doeleinden is het zo evenwel even goed - het opstartcommando voor het scrip blijft even kort, de opdracht even precies  :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup van mappen
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/27, 13:59:43 »
Nadeel van het scriptje is dat rsync in meerdere runs verloopt. Het kan ook in eenmaal:

Maak een tekst bestandje, bv Backup.txt met volgende inhoud:
+ "Calibre Library/"
+ Documents/
+ Downloads
+ E-Pub/
+ Fotos/
- *
Merk op dat de lijnen die starten met + worden uitgevoerd, deze die starten met - worden uitgesloten. Lijnen startend met # of lege lijnen worden genegeerd.

Start dan de opdracht:
rsync -av /media/$USER/HDD/ /media/$USER/Elements/HDD-Backup/ --include-from=Backup.txt
Bijkomend voordeel hiervan is dat de bron- of doellokatie makkelijk kan worden aangepast terwijl de filtering behouden blijft.

Re: Backup van mappen
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/27, 17:10:12 »
#!/bin/bash
#
#Maak een backup van SSD: /home/$USER/ naar HDD intern
#
rsync -av /home/$USER/   /media/$USER/HDD/Thuismap-Backup/
sync
#
#maak een backup van SSD: /home/$USER/ naar HDD extern
#
rsync -av /home/$USER/   /media/$USER/Elements/Thuismap-Backup/
sync
#
#Maak een backup van HDD intern naar HDD extern
#
rsync -av /media/$USER/HDD/ /media/$USER/Elements/HDD-Backup/ --include-from=Backup.txt
sync
Een combinatie van vanadium en Nero. Het werkt als een trein.
Als ubuntu 18.04.1 uitkomt of mijn huidige systeem kuren vertoont dan sta ik er klaar voor om zo snel mogelijk opnieuw te installeren..
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark